Nytt denne uken
Kampen om videoavspillere:
Googles videotjeneste
Digitalt bakkenett gikk
videre
ikke alle er enige
konkurransehemmende
lite framtidsrettet
kan bremse bredb?ndsutbygging
ingen returkanal
CD-salget g?r ned, iTunes
ol. opp
cd-salget ned 1.9% ($200 mill.)
lovlige nedlastinger opp 259%
($220 mill.)
fremdeles kun 6% av totalen
platebransjen har vist d?rlig
d?mmekraft
Apropos:
b?ker og Google: EU har startet
motprosjekt
internett vs vanlig telefoni:
antall taleminutter synker, bredb?ndstelefoni ?ker
Forrige gang
Castells fire kulturer
world wide web
digitale dokumentstrukturer
Denne gang
utviklingen av hypertekst
par digitale genrer
dataspill
F?rst:
Hybridformer av digitale dokumentstrukturer
visse typer dataspill
digitale l?remidler
Utviklingen av hypertekst
? Reordering requires a new text; every
reading thus becomes a new text ? Hypertext narratives become virtual
storytellers.
Michael Joyce i bok om
hypertekst, 1995
Id?fasen
Memex
Vannevar Bush? ?As we may think?
ikke digitalt, men basert bl.a.
p? mikrofilm
avansert arkivsystem med
mulighet for ekstern lenking og personlige stier
Engelbarts Augement-system (NLS)
?utvidelse av det menneskelige
intellekt?
jfr. protese-tankegangen
betydningen av GUI
亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 og hyperlinking
mente ? integrere det med
kommende ARPANET
staben ?r?mte? til Xerox med
datamusen
Eksperimentfasen
Xanadu - globalt
Ted Nelson
f?rst ute med
?hypertext?/?hypermedia?
visjon om en ny
Gutenberg-revolusjon basert p? ikke-linearitet
uenig i at web er en
realisering av dette
HyperCard ? p? desktop
applikasjon for utvikling av
multimedia/hypermedia som fulgte med MacIntosh
Lee viser til HyperCard i
prosjektforslaget for www
Eastgate
system for ikke-line?re
fortellinger
Realiseringsfasen
World Wide Web
Tim Berners Lees snarveier
ikke hypertekst-akademiker
fulgte KISS-prinsippet (keep it
simple stupid)
baserte seg noenlunde p? SGML
(Standard Generalized Markup Language)
1960: maskinlesbart, men for
trykk
1991: regnet som
nisje-teknologi
tok en enorm snarvei i forhold
til lenking
skar gjennom kompliserte
debatter
intern heller enn ekstern
lenking
Intern og ekstern
lenking??? 1)
intern:
lenken er en del av dokumentet
ekstern:
lenken er en egen ressurs,
uavhengig av de lenkede dokumentene
Intern og ekstern
lenking??? 2)
forskjellen mindre praktisk
betydning i dag
funksjonalitet knyttet til
ekstern lenking l?ses som regel av publiseringssystemer
Noen digitale genrer
Det er ved ? v?re et nytt
medium, ikke bare en ny maskin, computeren kan forandre v?r selvforst?else,
v?re tenkem?nstre. Vi former v?re verkt?y, og deretter former v?re verkt?y
oss.
Jan Kj?rstad i kronikk i 98
Digital kunst?????? 1)
digital kunst (og design): en
femte kultur i tillegg til Castells fire?!
p?virket og bidratt til
multimediale uttrykk
digital kunst likevel nisje i
forhold til kunstverden og kommersiell utvikling av web
teknologi som materiale er
krevende
http://anart.no
Digital kunst?????? 2)
ulike strategier:
videreutvikling av f.eks.
foto-/video-kunst
gjerne som digital manipulering
i prosessen, men trad. presentasjon
remediering
immediacy ? ny estetisk
umiddelbarhet
hypermediacy ? estetisering av
(digitale) mediers virkemidler
i kollasje
ogs? sammen med tradisjonelle
materialer
Blog????? 1)
weblog 97, blog 99
startet som kommentert
lenkeliste
datering gir det en logg-form
en overordnet sekvensiell
struktur
jfr. datering
men likevel en av de mest
genuine hypertekstgenrene
og kanskje mest ?rene? digitale
genre
Blog????? 2)
realiserer p? et vis Vannevar
Bush?s sti
jfr. blogging i forskning
blogging ogs? knyttet til
virtuelle fellesskap
kombinasjon av sosial og
saksorientert lenking
gjerne redaksjonelt uavhengig
men ogs? som del av publikasjon
ofte motkultur i forhold til
vanlig pressemakt
bloggere f?r pressepass
Dataspill
- Their games were allowed to
be 3D worlds only insofar as you were moving fast and killing stuff in them
-- and you were allowed to be interactive in them only insofar as you were
moving fast and killing stuff.
fra anmeldelse av boken om Id
Software, selskapet bak Wolfenstein 3D, Doom og Quake
Hot om dagen: ikke bare
skytespill!
Sp?rsm?l:
Er kabal p? Windows et
dataspill?
ofte regner man ikke spill med
forelegg i den virkelige verden som ?ordentlige? dataspill
dessuten er kabal heller et
slags puslespill (puzzle er en egen genre/variant av dataspill)
Er The Sims et dataspill?
the Sims karakteriseres ofte
som ?software toy?
pga at det mangler egenskaper
som ofte inng?r i spill-definisjoner
To perspektiver
den vide ? dataspill er alt som
ligner
spill, puslespill og
programvareleket?y tilsammen
den smale ? dataspill er det
som faller inn under en avgrensende definisjon
kun spill uten ?analoge?
forelegg
Hvordan forst? dataspill?
1)?? i forlengelsen av studier av andre genrer
med vekt p? narrativitet
jfr Packer-artikler og
innf?ringsbok
2)?? som noe helt nytt og som krever egen
metodikk og begrepsapparat
i starten var 1 dominerende, n?
mest 2 (? men kan l?ne fra 1)
Hva sier bransjen selv?
bransjen selv heller ofte mot
en (ikke-akademisk) forst?else i forlengelse av film og fortelling
jfr. debatt om ?Den lange
reisen? og spilliske vs narrative egenskaper
fortellinger oppleves som
viktige, men problematiske
bedre fortellingsevne ses p?
som et modningspotensiale
og en mulighet for ?cultural
cred??
Bakgrunn
startet med Spacewar og Pong
tredelt utvikling
arkadespill
pc-spill (inkludert
mikrodatamaskiner)
konsoll-spill
store overlapp, men noen
forskjeller i genrer og interaktivitet
spilletid, m?lgrupper,
l?ringskurve, kontroller og maskinvare
Noen hovdgenrer
adventure ? gammel og ikke
aktiv genre
action ? i seng med
filmindustrien
plattformspill ? 2d-spill som
resirkuleres p? mindre skjermer
strategi ? dominert av
klassikere (civ. 4)
sportssimuleringer ? popul?rt i
alle kanaler (bil, fotball, golf, snowboard etc.)
fly-simuleringer ?
tradisjonsrik stayer
rpg (role playing games) ? mer
popul?rt online
mmorpg (massive multiplayer
online role playing games) ? hva det handler om for tiden
Hva er dette?
Onlinespill
multiplayer-varianter av
actionspill
sportspill
strategispill mm
blitt egen sport (jfr.
turneringer etc.)
rollespill
mer enn multiplayer
andre spillere erstatter ikke
NPC-er*, men er spillet
r?tter i MUDS/MOOS
som igjen har r?tter i
adventuregames
utvikling fra uavhengige
tekstbaserte spill til store kommersielle satsninger med 3d-verdener
Massive multiplayer online
roleplaying games
har brakt det hele til et nytt
niv?
enorme spillbare verdener
basert p? narrative tema (selv om de ikke er fortellinger i seg selv)
store sosiale, ?konomiske og
etterhvert juridiske overlappinger med ?real life?
svart/gr? ?konomi med virtuelle
gjenstander
outsourcing av kvalifiserende
spilling
t.o.m tyveri av ?virtuelle
identiteter?
Debatt om id?t?rke
spill er blitt enorme
investeringer
sikrere med oppf?lgere/lisenser
enn nye, kreative spill
"We need games with better
stories, more interesting and complex characters; games that keep you up at
night wrestling with whether you made the right ethical or moral
choices"
Doug Lowenstein, president of
the Entertainment Software Association
Debatt om hvordan trekke
kvinnelige spillere
bransjen trenger flere kunder
hvorfor spiller ikke flere
jenter oftere?
feil spill?
fordi spillbransjen er en
gutteklubb?
lite, men noe forskning:
jenter engasjerer seg mindre i
spill, mer i sosiale situasjonen rundt
men jenter spiller, og skyter,
hvis de f?ler at det er lov/tillater seg det (gamer shame)
her er det mye ugjort, b?de i
bransjen og i akademia!