1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
- veldig bra
- bra
- passe
- d?rlig
- veldig d?rlig
- bruker ikke sidene
|
6
|
- teknologiadapsjon og markeder
- digitale medier i tre faser
- om utviklingen av internett
|
7
|
|
8
|
- Castells fire kulturer
- world wide web
- digitale dokumentstrukturer
- par digitale genrer
- (dataspill)
|
9
|
- fire kulturer
- teknoelite
- hackere
- virtuelle fellesskap
- entrepen?rer
- bidrar i ulik grad til ?frihets-kulturen? p? Internett
- representerer ulike lag og er avhengige av hverandre
|
10
|
- teknologisk utvikling et gode
- status avhengig av bidrag til feltet og av teknoelitens vurdering
- akademisk fellesskap regulert av formelle og uformelle regler
- ?penhet i kommunikasjon og utvikling og deling av informasjon er
forutsetninger
|
11
|
- videref?rer teknoelitens idealer, men mer preg av motkultur
- annet enn ?crackere? (Castell)
- ?pen og fri informasjon som ideologi
- noen lar det f? politiske uttrykk
- uavhengighet i prosjekt og metode
- ideal om teknologisk overlegenhet og selvl?rthet
- giverkultur (den som ikke bidrar, snylter)
- jfr. ?Open Source?-milj?er/DVD-Jon
|
12
|
- DVD-spillere og region-kode
- LEGO og Mindstorm
- Sony og PSP/Aibo
- Amazone.com
- spillselskaper og fan-versjoner
- Microsoft og modding
- er markedet tidlige eller sene brukere?
|
13
|
- kommunikative fellesskap basert p? interesser
- overlapp med hacker-milj?er, men g?r utover rent tekniske interesser
- tildels r?tter i eksisterende motkulturer
- ikke alle like demokratiske
- idealer om ytringsfrihet og flate strukturer
- frihet til ? starte, frihet til ? delta og frihet til ? avst?
|
14
|
- oppstod i 85 basert p? BBS-programvare
- medlemsbasert og kommersielt, men ?uavhengig?
- produktet var sosiale relasjoner
- kundebase med utgangspunkt SF/liberale milj?er
- diskusjonsgrupper delt inn i
- konferanser (eks. reiseliv)
- tema (eks. Paris)
- tr?der (eks. nye, kule restauranter i Paris)
- ?virtuelt milj? p? sitt beste, verste og mest vitale...?
- kardemommelov gir ikke n?dvendigvis en kardemomme-by
|
15
|
- innovasjons- og id?-drevne milj?er
- framtiden skal skapes
- penger m?l for suksess
- distanserer seg fra det tradisjonelle, satte n?ringslivet
- avhengig av venture-kapital
- f?r ulike former:
- Microsoft: tilpasser seg Internett-kulturen
- vs Google: produkt av Internett-kulturen
|
16
|
- startet som forskningsprosjekt i 96
- ansetter prim?rte dyktige teknologer
- gode programmerere kan l?re seg alt
- ansatte f?r frihet til egne prosjekter
- ?Don?t Be Evil? ? litt tilsmusset n?
- investerer i/utvikler ?sosial? programvare
- gir ikke bort kode, men har et hacker-vennlig grensesnitt til tjenestene
|
17
|
- - Now, however, one system ties these diverse sources together into a
coherent whole, making it easier for novice surfers to steer clear of
the breakers. This system, the World Wide Web (WWW or W3), has become
quite popular among the information crowd and is causing quite a few
waves of its own.
- Wired omtaler for f?rste gang nettleseren Mosaic i slutten av 93
- - I l?pet av fem m?neder ?kte antall aktive web-sider fra 50 til 1500!
|
18
|
- designet for ? h?ndtere ?kende informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk
m?te
- basert p? Internett og ny protokoll
- og et enkelt hypertekstsystem
- f?rste nettleser lansert i 1991
- f?rste grafiske nettleser (Mosaic) lansert i 1993
- web hjulpet fram av hacker-kulturen
|
19
|
|
20
|
- flere akt?rer solgte nettverkstjenester f?r www kom
- kommersiell utvikling fra BBS-nettverkene
- AOL, Compuserve etc.
- AOL ble webselskap, s? medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n?
oppkj?psrykter
- s? sent som i 94 satset Apple p? eWorld
- og Microsoft i 95 p? MSN
- web fungerte her som ?disruptive? teknologi
- ogs? i forhold til cd-rom
|
21
|
- MOSAIC avf?dde en enorm entusiasme
- ny m?te ? kommunisere p?
- var selv bevisst potensialet
- hacker-kultur
- virtuelle fellesskap rundt nettsteder
- produksjon: overgang fra manuelt produserte sider til genererte sider
|
22
|
- entrepen?rene kom for fullt
- Netscape g?r p? b?rs
- Amazon.com
- den nye ?konomien
- alle over 30 fossiler
- AOL fusjonerer med Time Warner
- baksiden: nazister, porno og gambling
- produksjon: publiseringsl?sninger og handelsl?sninger
|
23
|
- og s? ... f?rst nedtur og bl?mandag
- jfr. ?Svindleren og hans datter?
- Nasdaq fremdeles bare halvparten av den gang
- men mange overlevde!
- produksjon: stadig mer avanserte bak-l?sninger
|
24
|
- den nye ?konomien ikke helt grunnl?s
- krakket forst?tt som overreaksjon, jfr. Castell
- f?rre cowboyer og mer jordn?re konsepter
- mer moden teknologi
- jevn stigning i handel og tjenesteutvikling
- integrering i alle samfunnsomr?der
- produksjon: mot en tjenestebasert arkitektur
|
25
|
- web 2.0 lansert som begrep/hype
- ?smartere web?
- web som plattform for applikasjoner og tjenester
- RIA?s (Rich Internet Applications) gir mer multimedia
- ?pne tjenester, ?pen teknologi
- syndikalisering
- sosiale nettverk basert p? p2p
- skrive tilbake til web (wikipedia)
|
26
|
|
27
|
- -Jeg merker at jeg har lyst til ? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke
lenger s? mye nytt i dette rundt internett og IT, mye av optimismen er
borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i et stort intervju...
- Jan Kj?rstad til Bok og bibliotek i 2001
|
28
|
- fra en-til-en, en-til-mange, til mange-til-mange-kommunikasjon
- samfunns?konomiske konsekvenser:
- ?kt produktivitet
- endret kundeatferd
- deltager?konomi
- men i mindre grad de nye radikale, kulturelle uttrykkene en s? for seg
|
29
|
- F?r (idealet):
- Global kommunikasjon
- Alle kan n? hverandre
- Alle kan dele med hverandre
- All viten tilgjengelig for alle
- N? (hva noen opplever som realiteten):
- Alle (rike) er p? nett
- Spammerne n?r alle
- Ingen kan finne hverandre
- Alle finner porno
- Informasjonen m? du betale for (hvis du finner den)
- Noen vet noe om deg.....
|
30
|
- - Many systems are organised hierarchically. The CERNDOC documentation
system is an example, as is the Unix file system, and the VMS/HELP
system. A tree has the practical advantage of giving every node a unique
name. However, it does not allow the system to model the real world.
- Tim Berners Lee i begrunnelsen for hypertext i forslaget for www
|
31
|
- dokumentet har en struktur gitt av forfatter/produsent
- normalt vil det v?re en line?r struktur
- tilegnelse skjer over tid p? en line?r m?te
- i f.eks. en roman vil det v?re sammenfall med materiell organisering i
sekvens og tilegnelse i tid
- starter tid 0 med f?rste kapittel og avslutter tid n med siste
|
32
|
- medienes fysiske fastholdelse av sekvens er viktig
- + konvensjoner i produksjon og tilegnelse
- det gir en stabil, line?r struktur
- muliggj?r en styrt dramaturgi
- og/eller enoppbygging av argumentasjon og resonnement
|
33
|
|
34
|
- dokumentet organisert som noder i et nettverk
- kan v?re uavhenig av organisering fra forfatter/produsent
- ikke sammenfall i tilegnelse og forutg?ende organisering
- den line?re tilegnelsen i tid, kan realisere ulike veier gjennom
dokumentet/ene
- tilegnelse brukerstyrt, og ikke regulert av konvensjoner
- friere organisering og tilegnelse
- vanskeligere ? navigere i
- vanskeligere med dramaturgi
- skiller mellom radikal hypertekst og fotnote-hypertekst
- ?Digitale Medier? identifiserer tre faser i utviklingen:
|