Nytt denne uken
Kampen om stua: MS
lanserer Media Center
Rettigheter og offentlig
tilgang: Google blir saks?kt
Utilsiktet realisme i
online-spill: Pest i World of Warcraft
Hvordan synes dere UiO
sine nettsider fungerer?
veldig bra
bra
passe
d?rlig
veldig d?rlig
bruker ikke sidene
Forrige gang:
teknologiadapsjon og markeder
digitale medier i tre faser
om utviklingen av internett
Apropos: S-kurve med
2G-telefoner
Denne gang:
Castells fire kulturer
world wide web
digitale dokumentstrukturer
par digitale genrer
(dataspill)
Castells fire kulturer
fire kulturer
teknoelite
hackere
virtuelle fellesskap
entrepen?rer
bidrar i ulik grad til
?frihets-kulturen? p? Internett
representerer ulike lag og er
avhengige av hverandre
Teknoelite
teknologisk utvikling et gode
status avhengig av bidrag til
feltet og av teknoelitens vurdering
akademisk fellesskap regulert
av formelle og uformelle regler
?penhet i kommunikasjon og
utvikling og deling av informasjon er forutsetninger
Hackere
videref?rer teknoelitens
idealer, men mer preg av motkultur
annet enn ?crackere? (Castell)
?pen og fri informasjon som
ideologi
noen lar det f? politiske
uttrykk
uavhengighet i prosjekt og
metode
ideal om teknologisk
overlegenhet og selvl?rthet
giverkultur (den som ikke
bidrar, snylter)
jfr. synet p? Microsoft
jfr. ?Open
Source?-milj?er/DVD-Jon
St?tte fra hacker-milj?er
vurdert b?de negativt og positivt
DVD-spillere og region-kode
LEGO og Mindstorm
Sony og PSP/Aibo
Amazone.com
spillselskaper og fan-versjoner
Microsoft og modding
er markedet tidlige eller sene
brukere?
Virtuelle fellesskap
kommunikative fellesskap basert
p? interesser
overlapp med hacker-milj?er,
men g?r utover rent tekniske interesser
tildels r?tter i eksisterende
motkulturer
ikke alle like demokratiske
idealer om ytringsfrihet og
flate strukturer
frihet til ? starte, frihet til
? delta og frihet til ? avst?
Eksempel: The Well
oppstod i 85 basert p?
BBS-programvare
medlemsbasert og kommersielt,
men ?uavhengig?
produktet var sosiale
relasjoner
kundebase med utgangspunkt
SF/liberale milj?er
diskusjonsgrupper delt inn i
konferanser (eks. reiseliv)
tema (eks. Paris)
tr?der (eks. nye, kule
restauranter i Paris)
?virtuelt milj? p? sitt beste,
verste og mest vitale...?
kardemommelov gir ikke
n?dvendigvis en kardemomme-by
Entrepen?rer
innovasjons- og id?-drevne
milj?er
framtiden skal skapes
penger m?l for suksess
distanserer seg fra det
tradisjonelle, satte n?ringslivet
avhengig av venture-kapital
jfr. first tuesday
f?r ulike former:
Microsoft: tilpasser seg
Internett-kulturen
vs Google: produkt av
Internett-kulturen
Eksempel: Google
startet som forskningsprosjekt
i 96
ansetter prim?rte dyktige
teknologer
gode programmerere kan l?re seg
alt
ansatte f?r frihet til egne
prosjekter
s?kalt skunk-works
?Don?t Be Evil? ? litt
tilsmusset n?
investerer i/utvikler ?sosial?
programvare
gir ikke bort kode, men har et
hacker-vennlig grensesnitt til tjenestene
Fra web 1.0 til web 2.0
- Now, however, one system ties
these diverse sources together into a coherent whole, making it easier for
novice surfers to steer clear of the breakers. This system, the World Wide
Web (WWW or W3), has become quite popular among the information crowd and is
causing quite a few waves of its own.
Wired omtaler for f?rste gang
nettleseren Mosaic i slutten av 93
- I l?pet av fem m?neder ?kte
antall aktive web-sider fra 50 til 1500!
Bakgrunn for www
designet for ? h?ndtere ?kende
informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk m?te
basert p? Internett og ny
protokoll
og et enkelt hypertekstsystem
f?rste nettleser lansert i 1991
f?rste grafiske nettleser
(Mosaic) lansert i 1993
web hjulpet fram av
hacker-kulturen
F?rste nettleser/editor ?
like lett ? skrive til web som ? lese web
Kommersielle konkurrenter
til web
flere akt?rer solgte
nettverkstjenester f?r www kom
kommersiell utvikling fra
BBS-nettverkene
AOL, Compuserve etc.
AOL ble webselskap, s?
medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n? oppkj?psrykter
s? sent som i 94 satset Apple
p? eWorld
og Microsoft i 95 p? MSN
web fungerte her som
?disruptive? teknologi
ogs? i forhold til cd-rom
Start - Cyberpunk og
optimisme
MOSAIC avf?dde en enorm
entusiasme
ny m?te ? kommunisere p?
var selv bevisst potensialet
hacker-kultur
virtuelle fellesskap rundt
nettsteder
produksjon: overgang fra
manuelt produserte sider til genererte sider
Penger og dot.com
entrepen?rene kom for fullt
Netscape g?r p? b?rs
Amazon.com
den nye ?konomien
alle over 30 fossiler
AOL fusjonerer med Time Warner
baksiden: nazister, porno og
gambling
produksjon:
publiseringsl?sninger og handelsl?sninger
Dagen derp?
og s? ... f?rst nedtur og
bl?mandag
jfr. ?Svindleren og hans
datter?
Nasdaq fremdeles bare
halvparten av den gang
men mange overlevde!
produksjon: stadig mer
avanserte bak-l?sninger
Sakte modning
den nye ?konomien ikke helt
grunnl?s
krakket forst?tt som
overreaksjon, jfr. Castell
f?rre cowboyer og mer jordn?re
konsepter
mer moden teknologi
jevn stigning i handel og
tjenesteutvikling
integrering i alle
samfunnsomr?der
produksjon: mot en
tjenestebasert arkitektur
Veien videre ...
kanskje??? 1)
web 2.0 lansert som begrep/hype
?smartere web?
web som plattform for
applikasjoner og tjenester
RIA?s (Rich Internet
Applications) gir mer multimedia
?pne tjenester, ?pen teknologi
syndikalisering
sosiale nettverk basert p? p2p
skrive tilbake til web
(wikipedia)
Veien videre ...
kanskje??? 2)
Ble det det man s? for
seg?
-Jeg merker at jeg har lyst til
? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke lenger s? mye nytt i dette rundt
internett og IT, mye av optimismen er borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i
et stort intervju...
Jan Kj?rstad til Bok og
bibliotek i 2001
Oppsummering etter 12 ?r
fra en-til-en, en-til-mange,
til mange-til-mange-kommunikasjon
samfunns?konomiske
konsekvenser:
?kt produktivitet
endret kundeatferd
deltager?konomi
men i mindre grad de nye
radikale, kulturelle uttrykkene en s? for seg
Pionerenes tristesse ...
F?r (idealet):
Global kommunikasjon
Alle kan n? hverandre
Alle kan dele med hverandre
All viten tilgjengelig for alle
N? (hva noen opplever som
realiteten):
Alle (rike) er p? nett
Spammerne n?r alle
Ingen kan finne hverandre
Alle finner porno
Informasjonen m? du betale for
(hvis du finner den)
Noen vet noe om deg.....
Digitale
dokumentstrukturer
- Many systems are organised
hierarchically. The CERNDOC documentation system is an example, as is the
Unix file system, and the VMS/HELP system. A tree has the practical advantage
of giving every node a unique name. However, it does not allow the system to
model the real world.
Tim Berners Lee i begrunnelsen
for hypertext i forslaget for www
Temporale strukturer og
tilegnelse
dokumentet har en struktur gitt
av forfatter/produsent
normalt vil det v?re en line?r
struktur
tilegnelse skjer over tid p? en
line?r m?te
i f.eks. en roman vil det v?re
sammenfall med materiell organisering i sekvens og tilegnelse i tid
starter tid 0 med f?rste
kapittel og avslutter tid n med siste
Romanform og film
medienes fysiske fastholdelse
av sekvens er viktig
+ konvensjoner i produksjon og
tilegnelse
det gir en stabil, line?r
struktur
muliggj?r en styrt dramaturgi
og/eller enoppbygging av
argumentasjon og resonnement
Hypertekst??????? 1)
Hypertekst??????? 2)
dokumentet organisert som noder
i et nettverk
kan v?re uavhenig av
organisering fra forfatter/produsent
potensielt grensel?st
ikke sammenfall i tilegnelse og
forutg?ende organisering
den line?re tilegnelsen i tid,
kan realisere ulike veier gjennom dokumentet/ene
tilegnelse brukerstyrt, og ikke
regulert av konvensjoner
friere organisering og
tilegnelse
vanskeligere ? navigere i
vanskeligere med dramaturgi
skiller mellom radikal
hypertekst og fotnote-hypertekst
?Digitale Medier? identifiserer
tre faser i utviklingen: