Forel?pig adresse for dokumenter

http://www.muller.no

Hva har skjedd den siste uken

Microsoft lanserte Windows Vista og Expression/Sparkle

Apple lanserer ny iPod + iTunes-mobil fra Motorola

Ny kontroller fra Nintendo

Hva vil du helst beholde?

TV
mobiltelefon
Internett

Forrige gang:

ulike perspektiver
den digitale plattform
mediebegrepet
karakteristikker ved digitale medier

I dag:

teknologiadapsjon og markeder
digitale medier i tre faser
om utviklingen av internett
world wide web

Teknologiadapsjon og markeder

- I think there's a world market for about five computers.
Thomas Watson, chairman of IBM, 1952

Hvilke begreper brukes

s-kurve
adapsjonsmodell
hype-kurve

S-kurve

Adapsjonsmodell???? 1)

Adapsjonsmodell???? 2)

Innovators - well-informed risk-takers who are willing to try an unproven product.
Early adopters - based on the positive response of innovators, early adopters then begin to purchase the product.
Early majority - careful consumers who tend to avoid risk, the early majority adopts the product once it has been proven by the early adopters.
Late majority - somewhat skeptical consumers who acquire a product only after it has become commonplace.
Laggards - those who avoid change and may not adopt a new product until traditional alternatives no longer are available.

Adapsjonsmodell???? 3)

Hypekurve

Disruptive technology

ny teknologi undergraver gammel
jfr. pc vs. mainframe/web vs. bbs
eks. undergraver Internett vanlig telefoni?
ny (innholds-)medieteknologi fungerer sjeldent ?disruptive?
vi har fremdeles radio, b?ker og aviser
men konkurrerer om oppmerksomhet
jfr. menn og tv vs dataspill
eller finner nisjer
og/eller evt. remedierer og blander mediegenrer
men pass p?: papiraviser og annonsemarkedet

Digitale medier i tre faser

No, Steve, I think its more like we both have a rich neighbor named Xerox, and you broke in to steal the TV set, and you found out I'd been there first, and you said. "Hey that's no fair! I wanted to steal the TV set!
Bill Gates i det Jobs anklager MS for plagiat

1960 til 1980

f?r dette: prim?rt tallknusing
fra regnemaskin til informasjonsmaskin
forskning p? informatikk
forskning p? datanett og hypertekst

1960 til 1980

1961: ?Spacewar? blir skapt
1965: Ted Nelson introduserer begrepet ?hypertext?
1968: Douglas Engelbart viser sin historiske prototype med GUI og mus
1969: ARPA starter opp arbeidet med ARPANET
1970+: Alan Kay jobber med Dynabook og GUI-konsepter
1977: Apple II lanseres
1978: Space Invaders blir lansert
1979: Apple bes?ker Xerox Park
1979: Sony lanserer f?rste Walkman

1980 til 1990+

datamaskiner blir personlige datamaskiner
vindus-basert gui blir kommersielt tilgjenglig
pc-er kobles til lokalnett
forskning p? HCI (human computer interaction) og 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录sl?sninger

1980 til 1990+

1981: IBM lanserer PC med MS-DOS
1982: CD-platen lanseres
1982: Commodore 64 lanseres
1984: Apple lanserer Macintosh
1984: William Gibson skriver Neuromancer
1985: cd-rom-standarden blir etablert
1987: mp3 blir skapt
1987: Microsoft lanserer Bookshelf p? CD-ROM
1988: Macromedia Director lanseres
1989: Tim Berners Lee forsl?r nytt dokument/hypertekst-system via Internett
1990: Microsoft lanserer Win 3.0 (1.0 kom i 85)

1990+ til i dag

2G mobiler blir standard
hjemmemarkedet for data tar av
cd-rom er en hype
bruken av Internett eksploderer med www
alle snakker om information highway
dot-com-boblen kommer og g?r
dataspill blir allemannseie

1990+ til i dag

1990: GSM-standarden lanseres
1992: Kommersiell aktivitet p? Internett blir mulig
1992: Wolfenstein 3D lanseres
1993: Mosaic lanseres
1993: Oslonett lanserer f?rste kommersielle nett-tjeneste i Norge
1995: Playstation lanseres
1995: Netscape g?r p? b?rsen
1995: Win 95 og IE 1.0 lanseres
1998: IE 4.0 topper Netscape 4.0
1999: Napster lanseres
1999: blog blir et begrep
2000: dot.com-b?lgen er p? topp
2001: XBox lanseres med online-satsning
2001: Apple lanserer iTunes og iPod
2004: Firefox 1.0 lanseres
2004: Web 2.0 blir et begrep

Om utviklingen av internett

- I took the initiative in creating the Internet.
US vice president Al Gore til CNN 1999

ARPA og ARPANET

ARPANET startet opp av ARPA i 1969
baserte seg p? pakkesvitsjing
Ble koblet opp mot andre nettverk
arkitektur for nettverk av nettverk
TCP/IP overtar i 1983
Transmission Communication Protocol
Internet Protocol
Eget forskningsnettverk splittet ut i 1983
Under sivil drift fra 1990, privatisert i 95
allerede beregent for kommersialisering fra milit?ret sin side
spredningen av TCP/IP blir subsidiert

TCP/IP

TCP/IP var ikke eneste alternativ i vurdering av nettverk
i Norge og andre land vurderte man f.eks. OSI-protokollen
TCP/IP ble tilslutt vurdert som best egnet
skapte forsinkelser for noen land
i tillegg fantes kommersielle nettverks-teknologier

Sp?rsm?l:

skal man skrive Internett eller internett?

Internetts ulike lag

Internett f?r www (og etterp?)

e-post
diskusjonsgrupper (Usenet)
dokumentdeling (FTP)
sammenkobling av informasjon (Gopher)
chatting (IRC)
i dag: Peer to peer-nettverk (P2P)
i dag: Voice Over internet Protocol (VOIP)
i dag: alle mulige online-spill

Andre premisser og innflytelser

forutsetninger
st?ttet av bevilgninger og forskning
frihet til utvikling
?penhet for raskere innovasjon
selvstyring og grasrotbevegelser
framveksten av BBS
Bulletin Board System
chat, fildeling, diskusjonsforaer

World Wide Web

- Selve WWW representerer i seg selv en ny komposisjonsform, en ny m?te ? organisere tekster p?, ved at det tar i bruk et hypertekst-system. Og er det noe som skulle p?virke meg som forfatter - jeg holdt p? ? si: enten jeg vil eller ikke - m?tte det v?re dette.
Jan Kj?rstad i en kronikk i 1998

Starten p? www

designet for ? h?ndtere ?kende informasjonsmengder p? en ikke-hierarkisk m?te
basert p? Internett og ny protokoll
og et enkelt hypertekstsystem
lanserte nettleser i 1991
f?rste grafiske nettleser (Mosaic) lansert i 1993

Hypertekst og hypermedier

Id?-fasen
Eksperimentfasen
Realiseringsfasen

Id?fasen

Memex
Vannevar Bush? ?As we may think?
ikke digitalt, men basert bl.a. p? mikrofilm
avansert arkivsystem med mulighet for ekstern lenking og personlige stier
Engelbarts Augement-system
?utvidelse av det menneskelige intellekt?
jfr. protese-tankegangen
betydningen av GUI
deling og organisering av informasjon

Eksperimentfasen

Xanadu - globalt
Ted Nelson
f?rst ute med ?hypertext?/?hypermedia?
visjon om en ny Gutenberg-revolusjon basert p? ikke-linearitet
uenig i at web er en realisering av dette
HyperCard ? p? desktop
applikasjon for utvikling av multimedia/hypermedia som fulgte med MacIntosh

Realiseringsfasen

world wide web
Tim Berners Lees snarveier
ikke hypertekst-akademiker
baserte seg l?slig p? SGML (Standard Generalized Markup Language)
opprinnelig laget 1960 for ? h?ndtere lovtekster
tok en enorm snarvei i forhold til lenking
skar gjennom kompliserte debatter
fulgte KISS-prinsippet (keep it simple stupid)
fremdeles noen som mener at www er for enkelt til ? v?re bra hypertekst (jfr. Ted Nelson)

Kommersielle konkurrenter

flere akt?rer solgte nettverkstjenester f?r www kom
kommersiell utvikling fra BBS-nettverkene
AOL, Compuserve etc.
AOL ble webselskap, s? medieselskap etter fusjon med Time Warner ? n? oppkj?psrykter
s? sent som i 94 satset Apple p? eWorld
og Microsoft (95) p? MSN
web fungerte her som ?disruptive? teknologi

Fra web 1.0 til web 2.0

- Now, however, one system ties these diverse sources together into a coherent whole, making it easier for novice surfers to steer clear of the breakers. This system, the World Wide Web (WWW or W3), has become quite popular among the information crowd and is causing quite a few waves of its own.
Wired omtaler for f?rste gang nettleseren Mosaic i slutten av 93
- I l?pet av fem m?neder ?kte antall aktive web-sider fra 50 til 1500!

Start - Cyberpunk og optimisme

sett p? som
en ny m?te ? kommunisere p?
en ny m?te ? l?re p?
en ny m?te ? tenke p?
kilde til frihet, likhet og brorskap
en egen type kultur/motkultur
produksjon: manuelt produserte sider

Penger og hype-toppen

og s? ... en ny m?te ? tjene penger p?
Amazon.com
den nye ?konomien
opsjoner
alle over 30 fossiler
AOL og Time Warner
First Tuesday og gratisturer til Las Vegas
baksiden: nazister, porno og gambling
produksjon: publiseringsl?sninger for nettsteder

Fallet mot dalbunnen

og s? ... f?rst nedtur og bl?mandag
jfr. ?Svindleren og hans datter?
Nasdaq fremdeles bare halvparten av den gang
men mange overlevde!
produksjon: mer avanserte bak-l?sninger

Sakte modning mot plat?et

deretter ...
den nye ?konomien ikke helt grunnl?s
krakket forst?tt som overreaksjon, jfr. Castell
f?rre cowboyer og mer fornuftige konsepter
mer moden teknologi
jevn stigning i handel og tjenesteutvikling
integrering i alle samfunnsomr?der, s?rlig det offentlige
produksjon: tjenestebasert arkitektur

Veien videre ... kanskje

web 2.0 lansert som begrep/hype
?smartere web? -- visstnok
web som plattform for applikasjoner og tjenester
RIA?s (Rich Internet Applications)
?pne tjenester, ?pen teknologi
syndikalisering
sosiale nettverk basert p? p2p-prinsipper
skrive tilbake (wikipedia)

Ble det det man s? for seg?

-Jeg merker at jeg har lyst til ? gj?re noe helt annet. Det skjer ikke lenger s? mye nytt i dette rundt internett og IT, mye av optimismen er borte, sier forfatteren Jan Kj?rstad i et stort intervju...
Jan Kj?rstad til Bok og bibliotek i 2001

Oppsummering

fra en-til-en, en-til-mange til mange-til-mange-kommunikasjon
samfunns?konomiske konsekvenser:
?kt produktivitet
endret kundeatferd
deltager?konomi
mindre grad de nye radikale, kulturelle uttrykkene en s? for seg

Pionerenes tristesse ...

F?r:
Global kommunikasjon
Alle kan n? hverandre
Alle kan dele med hverandre
All viten tilgjengelig for alle
N?:
Alle (rike) er p? nett
Spammerne n?r alle
Ingen kan finne hverandre
Alle finner porno
Informasjonen m? du betale for (hvis du finner den)
Noen vet noe om deg.....