1
|
- ?The medium is the message?
- Marshall McLuhan
|
2
|
- Overskrifter de siste ukene:
- ?Norsk ?Counter-Strike?-sensasjon?
- ?Pokerfeberen herjer p? nett?
- ?DVD-Jon hacket Google Video?
- ?Google truer rikets sikkerhet?
- ?Web-tv redder Bokbadet?
- ?Chatte-blotter var pappaen hennes?
|
3
|
- ?Spiller 15 timer daglig?
- ?Spilte seg ihjel?
- ?SV driver valgkamp i ?World of Warcraft??
- ?Eksplosiv ?kning i blogger?
- ?F?rst ute med PodCasting?
- ?Bruker en millard p? internett?
- disse artiklene handler om en verden som n?rmest var sci.fi i 95
|
4
|
- I dag: 1 414 000 husstander p? nett
- 2 049 000 husstander totalt, dvs. 70%
- Mer historisk info: http://www.tns-gallup.no/
|
5
|
- digitale medier har g?tt fra nisje til allmennhet i l?pet av sv?rt kort
tid
- eks: tv brukte 50 ?r p? ? n? 50 mill.
- www brukte 4!
- emnet er ment ? gi noen verkt?y for ? kunne jobbe i dette feltet!
- F?rst: Ulike perspektiver man kan ha
|
6
|
|
7
|
- teknologiske betingelser og utvikling
- teknologiske forutsetninger
- teknologisk utvikling og innovasjon
- utbredelse tilgjenglig teknologi
|
8
|
- makroforhold
- politiske beslutninger
- lovregulering
- bevilgninger
- milit?re/sikkerhetsforhold
- n?ringsutvikling
- globalisering
|
9
|
- mikroforhold
- handler om konkrete akt?rer/grupper
- som tar tids- og kontekstavhengige beslutninger
- tilfeldigheter?
|
10
|
- omr?de-spesifikke forhold
- avgrensede omr?der hvor digitale medier spiller en mer eller mindre
sentral rolle
- massemedia /underholdning
- bedrifter og organisasjoner
- undervisning
- utvikling i forhold til
- genrer
- bransjeforhold
- behov hos produsenter og/eller konsumenter
- utvikling f?lger en ?intern? logikk
|
11
|
- sosio-kulturelle forhold
- hvem er de menneskene/milj?ene som f?r prege utviklingen?
- ideologiske/id?historiske betingelser
- gruppetilh?righet og dertil relatert ?kultur?
|
12
|
- dette er ikke adskilte egenskaper ved mediene eller knivskarpe
kategorier
- men representerer ulike perspektiver og niv?er p? det vi snakker om
- betegner forhold ved utviklingen som spiller sammen ?
- og av og til mot hverandre
|
13
|
- teknologi: pakkesvitsjing
- makro: kald krig, forskning
- mikro: ARPA, Robert Kahn, Vint Cerf
- omr?de: universitets-, forskningsmilj?
- sosio-kulturelt: 60-tall/hacker-kultur
|
14
|
- ?Machines take me by surprise with great frequency.?
- Alan Turing
|
15
|
- digitus = finger (tenk telle p? fingrene)
- finger forutsetter mellomrom mellom fingre (tenk diskrete enheter)
- digitalisering betyr (i denne sammenheng):
- ? representere noe ved hjelp av et begrenset sett av symboler innenfor
et digitalt system (tenk tall fra 0-9)
- konvertere, lagre og behandle disse symbolene elektronisk ved hjelp av
datamaskin
|
16
|
- informasjon representert innenfor et digitalt system kan i prinsippet
oversettes til et annet digitalt system uten informasjonstap
- 20 i titallsystemet kan representeres som
- 10100 i det bin?re tallsystemet og
- 14 i hexadesimalsystemet
- bit = binary digit, dvs. et tall representert ved 0 eller 1
- byte = 8 bit, dvs. max 256 i titallsystemet og ?ff? i 16-tallssystemet
|
17
|
|
18
|
- Hvert felt f?r en fargeverdi basert p? slags gjennomsnitt.
|
19
|
- h?yere oppl?sning gir bedre detaljer
|
20
|
- oppl?sning handler om hvor mye informasjon som blir med
- digitalisering betyr alltid tap av informasjon i forhold til analog
kilde
- komprimering kan gi ytterligere informasjonstap
- (mp3 mye d?rligere enn vinyl!)
- god komprimeringsteknologi er verdt?
mye!
|
21
|
- bilde/video etc: antall punkter og mulige farger
- lyd: antall bit og frekvens
- For lyd og video er ogs? komprimering kritisk
- 3d: polygoner
- hva med tekst?
|
22
|
- jo h?yere oppl?sning, jo
- mer minne kreves til lagring
- og kraftigere prosessorer til behandling
- jfr. Moores lov
- org.: "Antall transistorer vil fordobles omtrent hver 24. m?ned.?
- ofte: ?Nye brikker med dobbel hastighet og dobbel kapasitet hvert andre
?r.?
- Moores lov er en praktisk forutsetning for utviklingen av digitale
medier
|
23
|
- Kringkastet fjernsyn er et eksempel p? et medium hvor all intelligensen
befinner seg p? opprinnelsesstedet.
- Nicholas Negroponte i Leve digitalt
|
24
|
- begrepet ofte brukt upresist
- eksempel: hvorfor ble cd-rom betraktet som eget medium mens 3?
disketter ikke ble det?
- kan man f.eks. sammenligne bok og cd-rom?
- problemet er at vi ofte snakker om helt forskjellige ting
|
25
|
- massemedia
- nyhetsmedia
- multimedia
- lagringsmedia
- distribusjonsmedia
- presentasjonsmedia
- kommunikasjonsmedia
|
26
|
- betyr sammenligning av bok og cd-rom
- at et massemedium sammelignes med
- et lagringsmedium?
- p? en m?te, men ikke helt
- bok er ogs? lagringsmedium
- og CD-ROM ble oppfattet som noe mer enn det
|
27
|
- etymologisk: det i midten
- normal bruk: ?media of communication?
- = mellomledd i kommunikasjon
- Media = det man kommuniserer med og via ? med alt det som det
impliserer og inkluderer
|
28
|
- ?media? refererer som regel til det som skjer/er i midten
|
29
|
- person koder budskapet i brevs form og sender det ut via posten (kanal)
til mottaker
- brevet inneholder budskapet
- innholdet delvis styrt av genrer og konvensjoner
|
30
|
- ?media? i betydningen ?massemedia? handler om en institusjonalisering av
alle ledd i kommunikasjonskjeden
- b?de sendere og og mottagere kan identifiseres utfra kjente roller og
handlings-/bruksm?nstre
- budskapet er formet av genrer og konvensjoner
- det er en stabil konfigurasjon av det som skjer i midten teknisk og
kanalmessig
|
31
|
|
32
|
- ?radio? er ogs? en organisasjon/ bedrift
- ?radio? handler ogs? om hvordan vi er som brukere og hva vi h?rer p?
(jfr. kanal 24?s kvinneradio)
- ?radio? er distribusjon gjennom eteren
- ?radio? er Tivoli design-radio
- ?radio? er nyheter, musikk, prate-show
- ?radio? er ikke endret mye teknisk, og selv DAB er gammel teknologi
|
33
|
- multimedia ble sett p? som bedre/annet enn bok
- lyd, video og animasjon i tillegg til tekst
- hype rundt interaktivitet og hypertekst
- men skulle institusjonaliseres lik boka
- samme sendere og mottakere og distribusjonskanaler
- innholdsmessig en utvikling av bok-genrer
- cd-rom skulle dermed b?de v?re bok og ikke v?re bok
- cd-rom betraktes ironisk nok som et mislykket medium p? tross av at
spill publiseres p? cd-rom og varianter
- spillomsetningen i ?r estimert til ca 5-600 mill
- tilsvarer omsetning av sakprosa for voksne i 04
|
34
|
- Doing with Images makes Symbols!
- Alan Kay, User Interface: A Personal View
|
35
|
- bruker den digitale plattformen
- gjerne multimediale
- remedierer andre medier
- gjerne nett-tilknyttet
- jfr. ogs? Packer og Jordan om nye medier
|
36
|
- utnytter datamaskinen som tallbehandler
- interaktiv
- dataskjerm el. som presentasjonsmedium
|
37
|
- ?integrasjonen av og samspillet mellom flere informasjonstyper i
digitale uttrykksformer?
- ?pner for nye muligheter og genrer
|
38
|
- digitale medier l?ner/tar opp i seg egenskaper og former fra tidligere
medieformer
- immediacy:
- gj?re mediet ?usynlig? (tenk et enkelt fotografi)
- hypermediacy:
- viser mediet fram som en del av det medierte (tenk foto-kollasje)
|
39
|
- for kommunikasjon mellom brukere
- for hypertekst/hypermedia
- for distribusjon og lagring
|
40
|
- integration
- integrasjon av former i et hybrid-uttrykk
- interactivity
- manipulere medieopplevelsen
- og kommunikere med andre
- hypermedia
- linking av media kan gi en personlig sti under bruk
- immersion
- ?suspense of disbelief? / jfr. immediacy
- narrativity
- = nye, ikke-line?re narrative former
|
41
|
- forst?tt som basert p? digital plattform + konvergens mellom trad./ny
media og telekom
- forst?tt som ?nye elektroniske medier? med vekt p? hva som skiller
- ny mediekonfigurasjon + nye genrer = ny mening om verden
- lik ?f?rste bil som hestel?s kjerre?
- variant med 2 som framtid og 1 som n?situasjon
- bygger p? en remedieringstankegang
|