Intro
|
|
|
?The medium is the message? |
|
|
|
Marshall McLuhan |
Hva handler emnet
om?????????????? 1)
|
|
|
|
Overskrifter de siste ukene: |
|
?Norsk
?Counter-Strike?-sensasjon? |
|
?Pokerfeberen herjer p? nett? |
|
?DVD-Jon hacket Google Video? |
|
?Google truer rikets sikkerhet? |
|
?Web-tv redder Bokbadet? |
|
?Chatte-blotter var pappaen
hennes? |
Hva handler emnet
om?????????????? 2)
|
|
|
|
?Spiller 15 timer daglig? |
|
?Spilte seg ihjel? |
|
?SV driver valgkamp i ?World of
Warcraft?? |
|
?Eksplosiv ?kning i blogger? |
|
?F?rst ute med PodCasting? |
|
?Bruker en millard p?
internett? |
|
|
|
disse artiklene handler om en
verden som n?rmest var sci.fi i 95 |
|
|
Hva handler emnet
om?????????????? 3)
|
|
|
|
I dag: 1 414 000 husstander p?
nett |
|
2 049 000 husstander totalt,
dvs. 70% |
|
Mer historisk info:
http://www.tns-gallup.no/ |
Hva handler emnet
om?????????????? 4)
|
|
|
|
digitale medier har g?tt fra
nisje til allmennhet i l?pet av sv?rt kort tid |
|
eks: tv brukte 50 ?r p? ? n? 50
mill. |
|
www brukte 4! |
|
emnet er ment ? gi noen verkt?y
for ? kunne jobbe i dette feltet! |
|
F?rst: Ulike perspektiver man
kan ha |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 1)
Perspektiver p?
utviklingen???????? 2)
|
|
|
|
teknologiske betingelser og
utvikling |
|
teknologiske forutsetninger |
|
teknologisk utvikling og
innovasjon |
|
utbredelse tilgjenglig
teknologi |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 3)
|
|
|
|
makroforhold |
|
politiske beslutninger |
|
lovregulering |
|
bevilgninger |
|
milit?re/sikkerhetsforhold |
|
n?ringsutvikling |
|
globalisering |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 4)
|
|
|
|
mikroforhold |
|
handler om konkrete
akt?rer/grupper |
|
som tar tids- og
kontekstavhengige beslutninger |
|
tilfeldigheter? |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 5)
|
|
|
|
|
omr?de-spesifikke forhold |
|
avgrensede omr?der hvor
digitale medier spiller en mer eller mindre sentral rolle |
|
massemedia /underholdning |
|
bedrifter og organisasjoner |
|
undervisning |
|
utvikling i forhold til |
|
genrer |
|
bransjeforhold |
|
behov hos produsenter og/eller
konsumenter |
|
utvikling f?lger en ?intern?
logikk |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 6)
|
|
|
|
sosio-kulturelle forhold |
|
hvem er de menneskene/milj?ene
som f?r prege utviklingen? |
|
ideologiske/id?historiske
betingelser |
|
gruppetilh?righet og dertil
relatert ?kultur? |
Perspektiver p?
utviklingen???????? 7)
|
|
|
|
dette er ikke adskilte
egenskaper ved mediene eller knivskarpe kategorier |
|
men representerer ulike
perspektiver og niv?er p? det vi snakker om |
|
betegner forhold ved
utviklingen som spiller sammen ? |
|
og av og til mot hverandre |
|
jfr. fildeling |
Eksempel internett
|
|
|
teknologi: pakkesvitsjing |
|
makro: kald krig, forskning |
|
mikro: ARPA, Robert Kahn, Vint
Cerf |
|
omr?de: universitets-,
forskningsmilj? |
|
sosio-kulturelt:
60-tall/hacker-kultur |
Den digitale plattform
|
|
|
?Machines take me by surprise
with great frequency.? |
|
|
|
Alan Turing |
Hva betyr ?digital???????????????? 1)
|
|
|
|
digitus = finger (tenk telle p?
fingrene) |
|
finger forutsetter mellomrom
mellom fingre (tenk diskrete enheter) |
|
digitalisering betyr (i denne
sammenheng): |
|
? representere noe ved hjelp av
et begrenset sett av symboler innenfor et digitalt system (tenk tall fra 0-9) |
|
konvertere, lagre og behandle
disse symbolene elektronisk ved hjelp av datamaskin |
Hva betyr ?digital???????????????? 2)
|
|
|
|
informasjon representert
innenfor et digitalt system kan i prinsippet oversettes til et annet digitalt
system uten informasjonstap |
|
20 i titallsystemet kan
representeres som |
|
10100 i det bin?re tallsystemet
og |
|
14 i hexadesimalsystemet |
|
bit = binary digit, dvs. et
tall representert ved 0 eller 1 |
|
byte = 8 bit, dvs. max 256 i
titallsystemet og ?ff? i 16-tallssystemet |
Eksempel: bilde????? 1)
Eksempel: bilde????? 2)
|
|
|
Hvert felt f?r en fargeverdi
basert p? slags gjennomsnitt. |
|
|
Eksempel: bilde????? 4)
|
|
|
h?yere oppl?sning gir bedre
detaljer |
Eksempel: bilde????? 5)
|
|
|
|
oppl?sning handler om hvor mye
informasjon som blir med |
|
digitalisering betyr alltid tap
av informasjon i forhold til analog kilde |
|
komprimering kan gi ytterligere
informasjonstap |
|
(mp3 mye d?rligere enn vinyl!) |
|
god komprimeringsteknologi er
verdt? mye! |
Oppl?sning i ulike
informasjonstyper
|
|
|
bilde/video etc: antall punkter
og mulige farger |
|
lyd: antall bit og frekvens |
|
For lyd og video er ogs?
komprimering kritisk |
|
3d: polygoner |
|
hva med tekst? |
Moores lov og betydningen
av minne
|
|
|
|
jo h?yere oppl?sning, jo |
|
mer minne kreves til lagring |
|
og kraftigere prosessorer til
behandling |
|
jfr. Moores lov |
|
org.: "Antall transistorer
vil fordobles omtrent hver 24. m?ned.? |
|
ofte: ?Nye brikker med dobbel
hastighet og dobbel kapasitet hvert andre ?r.? |
|
Moores lov er en praktisk
forutsetning for utviklingen av digitale medier |
Mediebegrepet
|
|
|
Kringkastet fjernsyn er et
eksempel p? et medium hvor all intelligensen befinner seg p?
opprinnelsesstedet. |
|
|
|
Nicholas Negroponte i Leve
digitalt |
Hva mener vi med media?
|
|
|
|
begrepet ofte brukt upresist |
|
eksempel: hvorfor ble cd-rom
betraktet som eget medium mens 3? disketter ikke ble det? |
|
kan man f.eks. sammenligne bok
og cd-rom? |
|
problemet er at vi ofte snakker
om helt forskjellige ting |
?Media? er alltid en
forkortelse????? 1)
|
|
|
massemedia |
|
nyhetsmedia |
|
multimedia |
|
lagringsmedia |
|
distribusjonsmedia |
|
presentasjonsmedia |
|
kommunikasjonsmedia |
?Media? er alltid en
forkortelse????? 2)
|
|
|
|
betyr sammenligning av bok og
cd-rom |
|
at et massemedium sammelignes
med |
|
et lagringsmedium? |
|
p? en m?te, men ikke helt |
|
bok er ogs? lagringsmedium |
|
og CD-ROM ble oppfattet som noe
mer enn det |
Definisjon av ?media?
|
|
|
|
etymologisk: det i midten |
|
normal bruk: ?media of
communication? |
|
= mellomledd i kommunikasjon |
|
Media = det man kommuniserer
med og via ? med alt det som det impliserer og inkluderer |
|
|
?Media? og (den sv?rt
enkle) kommunikasjonsmodellen
|
|
|
?media? refererer som regel til
det som skjer/er i midten |
Eksempel brevmediet:
|
|
|
person koder budskapet i brevs
form og sender det ut via posten (kanal) til mottaker |
|
brevet inneholder budskapet |
|
innholdet delvis styrt av
genrer og konvensjoner |
I noen tilfeller
inkluderer ogs? ?media? sender og mottaker
|
|
|
?media? i betydningen
?massemedia? handler om en institusjonalisering av alle ledd i
kommunikasjonskjeden |
|
b?de sendere og og mottagere
kan identifiseres utfra kjente roller og handlings-/bruksm?nstre |
|
budskapet er formet av genrer
og konvensjoner |
|
det er en stabil konfigurasjon
av det som skjer i midten teknisk og kanalmessig |
Radio
Eksempel radio:
|
|
|
?radio? er ogs? en
organisasjon/ bedrift |
|
?radio? handler ogs? om hvordan
vi er som brukere og hva vi h?rer p? (jfr. kanal 24?s kvinneradio) |
|
?radio? er distribusjon gjennom
eteren |
|
?radio? er Tivoli design-radio |
|
?radio? er nyheter, musikk,
prate-show |
|
?radio? er ikke endret mye
teknisk, og selv DAB er gammel teknologi |
S? hva med bok og cd-rom?
|
|
|
|
multimedia ble sett p? som
bedre/annet enn bok |
|
lyd, video og animasjon i
tillegg til tekst |
|
hype rundt interaktivitet og
hypertekst |
|
men skulle institusjonaliseres
lik boka |
|
samme sendere og mottakere og
distribusjonskanaler |
|
innholdsmessig en utvikling av
bok-genrer |
|
cd-rom skulle dermed b?de v?re
bok og ikke v?re bok |
|
cd-rom betraktes ironisk nok
som et mislykket medium p? tross av at spill publiseres p? cd-rom og
varianter |
|
spillomsetningen i ?r estimert
til ca 5-600 mill |
|
tilsvarer omsetning av sakprosa
for voksne i 04 |
Karakteristikker ved
digitale medier
|
|
|
Doing with Images makes
Symbols! |
|
|
|
Alan Kay, User Interface: A
Personal View |
Karakteristikker ved
digitale medier
|
|
|
bruker den digitale plattformen |
|
gjerne multimediale |
|
remedierer andre medier |
|
gjerne nett-tilknyttet |
|
jfr. ogs? Packer og Jordan om
nye medier |
Bruker den digitale
plattformen
|
|
|
utnytter datamaskinen som
tallbehandler |
|
interaktiv |
|
dataskjerm el. som
presentasjonsmedium |
Gjerne multimediale
|
|
|
?integrasjonen av og samspillet
mellom flere informasjonstyper i digitale uttrykksformer? |
|
?pner for nye muligheter og
genrer |
Remedierer andre
medieformer
|
|
|
|
digitale medier l?ner/tar opp i
seg egenskaper og former fra tidligere medieformer |
|
immediacy: |
|
gj?re mediet ?usynlig? (tenk et
enkelt fotografi) |
|
hypermediacy: |
|
viser mediet fram som en del av
det medierte (tenk foto-kollasje) |
Gjerne nett-tilknyttet
|
|
|
for kommunikasjon mellom
brukere |
|
for hypertekst/hypermedia |
|
for distribusjon og lagring |
Jfr. ogs? Packer og
Jordan
om ?nye medier?
|
|
|
|
|
integration |
|
integrasjon av former i et
hybrid-uttrykk |
|
interactivity |
|
manipulere medieopplevelsen |
|
og kommunikere med andre |
|
hypermedia |
|
linking av media kan gi en
personlig sti under bruk |
|
immersion |
|
?suspense of disbelief? / jfr.
immediacy |
|
narrativity |
|
= nye, ikke-line?re narrative
former |
Ulike m?ter ? forst?
digitale medier p?
|
|
|
|
forst?tt som basert p? digital
plattform + konvergens mellom trad./ny media og telekom |
|
forst?tt som ?nye elektroniske
medier? med vekt p? hva som skiller |
|
ny mediekonfigurasjon + nye
genrer = ny mening om verden |
|
lik ?f?rste bil som hestel?s
kjerre? |
|
variant med 2 som framtid og 1
som n?situasjon |
|
bygger p? en
remedieringstankegang |