Pensum: Gruppeprosjekt Dokumentarfilm
Michael Rabiger: "Directing the documentary" Boston Focal press, 1992.(382 s.)
Pensum: Gruppeprosjekt-Lyd i mediene
Pensum p? 600 sider bestemmes endelig p? bakgrunn av de mediene / perspektivene de p?meldte studentene har mest interesse for, i samr?d med fagl?rer (forslag til aktuelle artikler, artikler og monografier f?lger nedenfor). 200 sider pensum er likevel felles uansett prosjekt. Dette tar opp grunnlagsproblemer, gir eksempler p? konkrete analyser, presenterer grunnleggende begreper og tiln?rmingsm?ter e.l. (se neste side).
Fellespensum (200 sider) Altman, Rick (1986) "Television/Sound", i T. Modleski (red.) Studies in Entertainment. Bloomington, Indiana: Indiana University Press. (15 s.)
Altman, Rick (1994) "Deep-focus sound. Citizen Kane and the Radio Aesthetic", i Quarterly Review of Film and Video vol. 15 nr. 3, s. 1-33. (33 s.) - Denne artikkelen skal studentene finne og kopiere selv (p? Universitetsbiblioteket), n?rmere informasjon kommer fra fagl?rer.
Branigan, Edward (1997) "Sound, Epistemology, Film", i R. Allen og M. Smith (red.) Film Theory and Philosophy. Oxford and New York: Oxford University Press. (30 s.)
Maas?, Arnt (2002) "Se-hva-som-skjer!": En studie av lyd som kommunikativt virkemiddel i TV. Dr. art. avhandling ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. (s. 149-253 = 104 s.) (PDF til fri nedlasting)
Larsen, Peter (1998) "Filmmusikkens narrativitet", i Norsk medietidsskrift vol. 5 nr. 1, s. 5-23. (18 s.)
Selvvalgt pensum foresl?s valgt fra verkene nedenfor (400 sider) Altman, Rick (red.) (1992) Sound Theory / Sound Practice. New York & London: Routledge.
Brownrigg, Mark og Pete Meech (1999) Strike up the Brand! The aural aspects of UK television channel idents. Stirling: Stirling Media Research Institute.
Bussemakers, Myra P og Ab de Haan (2000) ?When it Sounds like a Duck and it Looks like a Dog? Auditory icons vs. Earcons in Multimedia Environments?. Paper presentert ved konferansen International Community for Auditory Display (ICAD), Georgia Institute of Technology, Atlanta, Georgia, USA, April 2-5.
Chion, Michel (1994) Audio-Vision. Sound on Screen. New York: Columbia University Press.
Frith, Simon (1986) "Art versus technology: the strange case of popular music", i Media, Culture & Society. Vol 8. s. 263-279.
Goodwin, Andrew (1993) Dancing in the Distraction Factory. Music Television and Popular Culture. London: Routledge.
Gorbman, Claudia (1987) Unheard Melodies. Narrative Film Music. Bloomington: Indiana University Press.
Kassabian, Anahid (2001) Hearing Film: Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. New York: Routledge.
Kozloff, Sarah (2000) Overhearing film dialogue. Berkeley: University of California Press.
Kramer, Gregory et al. Sonification Report: Status of the field and research agenda (for the National Science Foundation) <http://www.icad.org/websiteV2.0/References/nsf.html>
Langkj?r, Birger (2000) Den lyttende tilskuer. Perception av lyd og musik i den audiovisuelle fiktionsfilm. K?benhavn: Museum Tusculanums Forlag. (utdrag)
Larsen, Peter (1988) "Musik og TV-fiktion, eller hvad bestiller Jan Hammer egentlig i Miami?", i MedieKultur nr. 9, s. 50-69.
Lastra, James (2000) Sound technology and the American cinema: perception, representation, modernity. New York: Columbia University Press.
Metz, Christian (1985) "Aural Objects", i E. Weis og J. Belton (red.) Film Sound. Theory and Practice. New York: Columbia University Press.
Maas?, Arnt (2002) "Rollen til radio og TV i formidling av popul?rmusikk", i J. Gripsrud Popul?rmusikken i kulturpolitikken. Oslo: Norsk kulturr?d (s. 356-393)
Nyre, Lars (2003) Fidelity Matters. Sound Media and Realism in the 20th Century. Dr. art. avhandling ved Institutt for medievitenskap. Universitetet i Bergen. (utdrag)
Scannell, Paddy (red.) (1991) Broadcast Talk. London: Sage.
Smith, Jeff (1998) The Sounds of Commerce. Marketing Popular Film Music. New York: Columbia University Press.
Théberge, Paul (1997) Any Sound You Can Imagine. Making Music/Consuming Technology. London:University Press of New England.
van Leeuwen, Theo (1999) Speech, Music, Sound. London: Macmillian Press.
Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. (utdrag) London: SAGE.
Pensum: Gruppeprosjekt - Dataspill
Gruppeprosjekt: Dataspillanalyse "EverQuest"
Anbefalt lesning:
Aarseth, Espen (2003):"Playing Research: Methodological approaches to game analysis", paper presentert p? konferansen MelbourneDAC (Digital Arts & Culture 2003). Tilgjengelig fra http://www.cdes.qut.edu.au/fineartonline/Backissues/Vol17/fafv17n08/reviews/pdf/Aarseth.pdf
Harr, Rasmus (2002):"Det evige forl?b i Everquest", oppgave i film- og medieanalyse v?r 2002. Institut for Film- og Medievidenskab, K?benhavns Universitet. Tilgjengelig fra http://www.akademiskopgavebank.dk/opgaver/everquest.pdf
Jakobsson, Mikael og T.L. Taylor (2003): "The Sopranos Meets EverQuest: Social Networking in Massively Multiplayer Online Games", paper presentert p? konferansen MelbourneDAC (Digital Arts & Culture 2003). Tilgjengelig fra http://www.cdes.qut.edu.au/fineartonline/Backissues/Vol17/fafv17n08/reviews/pdf/Jakobsson.pdf
Klastrup, Lisbeth (2003): "A Poetics of Virtual Worlds", paper presentert p? konferansen MelbourneDAC (Digital Arts & Culture 2003). Tilgjengelig fra http://www.cdes.qut.edu.au/fineartonline/Backissues/Vol17/fafv17n08/reviews/pdf/Klastrup.pdf
(Forel?pig liste, flere forslag vil bli presentert ved kursstart.)
Makt og posisjoner i den norske medieorden
Tore Slaatta (2003): Den norske medieorden. Oslo, Gyldendal. (makt- og demokratiutredningens bokserie)