Plan for MEVIT 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv
Foreleser: Espen Aarseth (aarseth AT itu.dk)
- Torsdag 8. oktober kl. 14:00 -17:00: Introforelesning: Hva er spill og spillforskning?
Les: Frasca, Gonzalo. 1999. ” Ludology meets Narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative.”
Jenkins Henry 2004. ”Game Design as Narrative Architecture”
- Fredag 9. Oktober, kl. 10:15 -12:00, 207: Hvordan analyserer vi spill?
Les: Aarseth 2005,“From Hunt the Wumpus to EverQuest: Introduction to Quest Theory” Eskelinen, Markku 2001. ”The Gaming Situation”.
Howard, kap 1&2 (“Teori”-seksjonene er viktigst)
- Torsdag 29. oktober kl. 14:00 -17:00, 205 Introduksjon til narratologi og narrative perspektiver p? spill
Les: Abbott, kap. 1-3, 5-7, Aarseth 1997, Cybertext, kap 5&6, og Ryan, Marie-Laure 2006. Avatars of Story, kap. 8
- Fredag 30. oktober, kl. 10:15 -12:00, 207 : En narrativ spillteoretisk modell
Les: Aarseth, Espen (blir utdelt) “A narrative theory of Games”
Mateas, Michael and Andrew Stern, 2005. Build It to Understand It: Ludology Meets Narratology in Game Design Space”
Abbott, kap 9,10,12,
- Torsdag 5. november kl. 14:00 -17:00, 205: Fiksjonsspill og dokumentarspill
Les: Fullerton, Tracy 2008. ”Documentary Games: Putting the Player in the Path of History. og Howard, kap 3&4
- Fredag 6. november, kl. 10:15 -12:00, 207: Spill og kryssmedier
Les: Aarseth, Espen 2006. “The culture and business of crossmedia productions.”
Fuller, Mary and Henry jenkins 1995. ” Nintendo? and New World Travel Writing: A Dialogue” , og Juul, Jesper 2001. ”Games Telling Stories”