MEVIT2724 – Dataspill i et mediekomparativt perspektiv

Kort om emnet

Kurset fokuserer p? dataspill som estetisk og kulturell genre, og ser den i et mediekomparativt perspektiv.

Kan eksisterende humanistiske teorier som semiotikk og narratologi hjelpe oss til ? forst? dataspill, eller m? det nye
teorier til, for eksempel en egen ludologi?

Kurset vil spesielt se p? forholdet mellom spill og fortelling, og p? spillenes rolle i kryssmedieindustrien.

  • Er spill, som noen hevder, en ny form for fortelling, eller er de noe helt annet?
  • Er spill en form for fiksjon, eller er de en stadig viktigere del av v?r egen virkelighet?

Kurset vi gi en oversikt over de viktigste teorier og diskusjoner i nyere spillforskning, gjennom blant annet analyser av ulike dataspill som Half-Life 2 og Fallout 3.

Hva l?rer du?

Studenter som har fulgt dette kurset skal kunne:

  • kjenne til de viktigste begreper og diskusjoner i humanistisk spillforskning
  • anvende og kritisk vurdere bruken av humanistiske teorier som narratologi og semiotikk p? dataspill
  • forst? forholdet mellom spill og fortellinger og i hvilken grad narratologi og andre tradisjonelle humanistiske paradigmer er nyttig og relevant
  • kjenne til de vanligste spillgenrer og viktige utviklingstrekk i spillhistorien
  • analysere spill med utgangspunkt i eksisterende teori og modeller fra spillforskningen
  • kritisk vurdere nye spill og evaluere deres virkemidler
  • forst? viktige sider av utfordringen for dagens spillindustri

Opptak og adgangsregulering

Studenter m? hvert semester s?ke og f? plass p? undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du s?ke opptak til v?re studieprogrammer, eller s?ke om ? bli enkeltemnestudent.

Det er 30 plasser p? dette emnet. Studenter som har emnet i sitt anbefalte utdanningsl?p, og studenter som s?ker opptak i f?rste opptaksrunde, kommer f?rst i k?en.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Praktisk kjennskap til noen sentrale spill-genrer, for eksempel representert ved Tetris, Age of Empires, Half-Life 2, Den Lengste Reisen, GTA-serien, Counter-Strike, The Sims, World of Warcraft, Wii Play (evt annet konsoll/party spill, som EyeToy).

En beh?ver ikke kjenne til alle disse, men det forutsettes at en har et visst forhold til dataspill.

Anbefalte forkunnskaper

Noe kjennskap til humanistiske teorier. Vi anbefaler for eksempel H. Porter Abbott(2008) The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge UP (Second Edition) for dem som ?nsker ? lese f?r kurset starter (ikke pensum).

Overlappende emner

Emnet hadde tidligere koden MEST2724.

Undervisning

Undervisningen best?r av forelesninger og arbeidsgrupper ledet av en seminarleder.

Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen.

Emner p? 10 studiepoeng tilsvarer normalt 7 ukers fulltidsstudium, og studentene forventes ? jobbe p? egenh?nd i tillegg til undervisningen.

Vi oppforder til ? danne kollokviegrupper!

Eksamen

3-dagers hjemmeoppgave p? inntil 10 sider som bed?mmes med gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk

For ? kunne g? opp til eksamen kan det bli stilt krav om kjennskap til dataspillene som analyseres.

Eksamensspr?k

Du kan besvare eksamen p? norsk, svensk, dansk eller engelsk. S?knad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig ? ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensfors?k.

Tilrettelagt eksamen

S?knadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomf?rer fortl?pende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Niv?
Bachelor
Undervisningsspr?k
Norsk