B?ker
Barthes, Roland ([1980] 2001) Det Lyse Rommet. Tanker om fotografiet, Pax, Oslo. (167s)
Hoel, Aud Sissel (2007) Maktens Bilder, Norsk Rettsmuseum. (78s)
Sontag, Susan (2004 [1977]) Om fotografi, Oslo: Pax Forlag, artes, s.10-230, 220s.
Torgnesskar, Per Olav (red.2012) Fotojuss for arkiv, bibliotek og museum, ABM-rapport nr. 72, 13. februar 2012, Norsk Kulturr?d (ca 100s).
Wilder, Kelley (2009) Photography and Science, reaction books, London. (130s)
Kompendium
Roland Barthes (1964) "Bildets Retorikk" i Barthes, I tegnets tid (utvalg, 1994), s.22-35 (14s)
Benjamin, Walter (1991 [1931]) “Liten fotografihistorie” i Kunstverket i reproduksjonsalderen. Essays om Kultur, litteratur og politikk, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, s.65-79, 15s.
Daston, Lorraine og Peter Galison (1992) “The Image of Objectivity”, Representations, Vol.0, Issue 40, Special Issue: Seeing Science (Autumn, 1992), 81-128 (48s)
de Duve, Tierry (1978) “Time Exposure and Snapshot: The Photograph as Paradox” October, Vol. 5, Photography (Summer, 1978), pp. 113-125, 13s
Hausken, Liv (2006) "Fotografisk erfaring" i Uhre Mogensen og Krogholm (red.) Fotografiske dialekter, NSU Press, s.107-122 (16s)
Hausken, Liv (2008) "Billedbehandling og troverdighet" i Enli og Skogerb? (red.), Digitale Dilemmaer, Gyldendal, s.125-140 (16s)
Hausken, Liv (2009) "R?ntgenblikk p? fotografiet, eller omveien som metode" I Hausken, Medieestetikk. 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 i estetisk medieanalyse, Spartacus, s.61-80 (20s)
Kleivan, Birna Marianne ”Fotoautomaten” i Gulddal, Jesper og Mette Mortsensen (red. 2004) Pas. Identitet, Kultur, Gr?nser, s.61-70, 10s.
Regener, Susanne (1991) ”Atelierfotografi: Demokratisering og Standardisering af ansigtet” i Finnegan, N.O. , S.Regener og B.M.Thomsen Synets Medier, Kulturstudier 11, Aarhus Universitetsforlag, s.45-71, 27s.
Tagg, John (1988) “A Democracy of the Image: Photographic Portraiture and Commodity Production” og "Evidence, Truth and Order" (kap.1-2) i The Burden of Representation, Palgrave, 34-65 (32s).
Sekula, Allen (1986) ”The Body and the Archive”, October, Vol.39 (winter, 1986), 3-64 (62s)
Fotopensum:
I tillegg til det verbalspr?klige pensumet kommer et s?kalt verkpensum, dvs. et analysemateriale som studenten skal gj?re seg kjent med, som det skal arbeides med p? seminarene, og som vil kunne inng? som analysemateriale til eksamen. Hver student velger selv fire fotografier innen minst to ulike genrer og fra minst to ulike medier. Fotografiene m? kunne leveres som vedlegg til en eksamensbesvarelse.