Hender det at du ser p?, lytter til eller ber?rer en skjerm? Da er SKJERMKULTURER – film, serie, spill (20 sp.) emnet for deg v?ren 2018. Her kan du skrive bacheloroppgaven din som et gruppeprosjekt om eksempelvis skjermhistorie, skjermestetikk, skjermteori, skjermteknologi eller skjermpolitikk.
Du kan skrive om filmene som grep deg p? Cinemateket eller Colosseum; om seriene du binger p? Netflix eller HBO Nordic; om bildebegrepene til Walter Benjamin eller Roland Barthes; om grensesnittet til den nyeste smarttelefonen eller frameraten p? den seneste OLED-skjermen; eller om representasjonen av kj?nn, klasse, legning eller etnisitet i en film, serie eller et spill du bare ikke klarer ? glemme eller legge fra deg. Eller hva med de ulike skjermkulturene omkring fotball, krig, baking, oppussing, gaming, blogging, pornografi eller Donald Trump?
Som Stephen Monteiro (2017) skriver i introduksjonen til The Screen Media Reader: ?Contemporary culture is screen culture, and it has become nearly impossible to separate our relationship with the screen from our sense of what it is to be alive? (1). Samtiden er skjermtiden. Forfatter Arne Garborg beskrev sin framtidsvisjon fra 1891 om telefon og ?skjermbrett? med ?fotografiske ?yeblikksbilleder? i romanen Trette menn (fire ?r f?r de franske Lumiére-br?drene presenterte sin kinematograf i Paris). Dette kan tjene som et eksempel p? en skjermhistorisk og litter?r innfallsvinkel til en eventuell gruppeoppgave i emnet:
?De har f.eks.,? sa han, ?ingen forestilling om, hvordan et fremtidig aftenselskap vil arte seg.? Og han fortalte, hvorledes gjestene, efter ? ha inntatt et fyrstelig aftensm?ltid – ?à 50 ?re pr. kuvert, viner iberegnet? – ved kaffen ville f? ihende et ?program for aftenens nydelser?, som oversatt i nutidens sprog ville se omtrent s?dan ut: Thé?tre francais: Den gjerrige. Grand Opéra: Don Juan. Opéra comique: Barberen i Sevilla. Thé?tre d’Eden: Grand Ballet. Circus Renz: Forestilling. St. Peterskirken: Stor aftenmesse med prosesjoner. House of Commons: Aftenm?te; stor tale av Gladstone. Philharmonie: Bülow-konsert. osv. osv. ?S? kommer den elskverdige vert og sp?r enhver is?r: har De truffet Deres valg? Hvilket stykke vil De se; hvilken opera vil De h?re? – Hvorp? enhver innretter seg ved sin telefon og sitt skjermbrett – De forst?r: det brett som opptar de fotografiske ?yeblikksbilleder av vedkommende stykke, s?ledes at man ikke blott ?rer hva som sies, men ogs? ser hva som foreg?r, hver bevegelse, hvert minespill… I mellomaktene spaseres der da og utveksles inntrykk. Den ene jubler over de spanske danserinner p? Edenteatret, mens den annen d?r av begeistring over Gladstone’s speech… Det blir en underholdning!? (Arne Garborg, Trette menn, 1891, s. 218-219)
Et annet eksempel p? en eventuell gruppeoppgave i emnet kan v?re skjermpolitisk, med henvisning til eksempelvis ?Humaniorameldingen? (2017), medievitenskap og ?falske nyheter? (?fake news?):
Samfunnsutfordringer som klima og milj?, migrasjon eller terror kan ikke forst?s uten ? analysere det offentlige bildet av slike fenomener, fordi det er dette forskjellige akt?rer handler p? grunnlag av, politisk eller p? annen m?te. En rekke humanistiske fag som for eksempel historie eller medievitenskap har derfor en viktig kritisk rolle i det moderne samfunnet. Fremveksten av ?falske nyheter? s?rlig p? internett, med mengder av nettsteder som driver ideologisk propaganda under dekke av ? v?re objektive nyhetsformidlere, aktualiserer den ytterligere. (Meld. St. 25 (2016-2017) Humaniora i Norge, s. 7)
Emnet har f?lgende krav til obligatorisk aktivitet:
- Alle gruppene m? levere og f? godkjent prosjektbeskrivelse for sitt prosjekt
- Alle gruppene m? stille til veiledning p? prosjektet
- Studentene m? m?te til minimum 4 av de 5 f?rste forelesningene
Alle gruppeprosjektene veiledes av Jon Inge Faldalen, leder av satsingen Screen Cultures ved IMK. Valgmulighetene er store. Velkommen til et spennende semester med dypdykk i skjermkulturer!