Pensum/l?ringskrav

De fleste artikler og rapporter vil v?re tilgjengelige som PDF i Fronter.

Pensum

Elstad, Beate og de Paoli, Donatella: Organisering og ledelse av kunst og kultur, Cappelen Akademisk Forlag 2008 (288 sider)

Frith, Simon. Straw, Will and Street, John (ed:) The Cambridge Companion to Pop and Rock, Cambridge University Press 2004, Part I: Context (88 sider)

Gilroy, Paul: “A Non-national Nation? Diaspora, Globalization and Human Rights” i Solomon, Thomas (ed): Music and Identity in Norway and Beyond, Fagbokforlaget 2011, s 185-200 (15 sider)

Lorentzen, Anne og Kvalbein Astrid (red): Musikk og kj?nn – i utakt? Fagbokforlaget 2008. Innledning pluss artiklene til Kvalbein, Stavrum, Mangset og Danielsen (80 sider).

Peterson, R.A.: “Understanding audience segmentation - From elite and mass to omnivore and univore” Poetics 21, 1992 s. 243-258, (12 sider).

Peterson, R.A. & Kern, R.M. 1996 “Changing Highbrow Taste: From Snob to Omnivore” American Sociological Review 61, 1996 s. 900-907 (8 sider)

Tolstad, Ingrid M.: Acoustic Spheres and Conflicted Selves: Negotiating Sound, Subjectivity and Power in Stockholm Music Studios, 2013. UiO, PhD.

Toynbee, Jason: “Mainstreaming, from hegemonic centre to global networks”, i Hesmondhalgh, David & Negus, Keith (ed): Popular Music Studies, Arnold 2002, s 149-161 (15 s)

Weisethaunet, Hans: “Music and National Identity: Grieg and Beyond” i Solomon, Thomas (ed): Music and Identity in Norway and Beyond, Fagbokforlaget 2011, s 41-85 (45 s).

Wikstr?m, Patrik: "A Typology of Music Distribution Models" International Journal of Music Business Research Vol 1, No 1, 2012, s 7-20 (14 s).

Wikstr?m, Patrik: The Music Industry, Polity 2009.

Aakvaag, Gunnar C.: Moderne sosiologisk teori, Abstrakt forlag 2008, kapittel 5 og 6 (47 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur

Arnestad, Georg: ”Men vi skal koma i hug at tradisjonen alltid v?rt oppl?yst og omskapt”. Om folkemusikk og folkedans i det seinmoderne Noreg, Norsk kulturr?d, rapport nr 27, 2001, kapittel 4 og 5 (90 sider)

Arnestad, Georg & al: Improvisasjon sett i system, Norsk kulturr?d, rapport nr 4, 1995 (58 sider).

Aslaksen, Ellen: Ung og lovende: Unge kunstnere – erfaringer og arbeidsvilk?r, Abstrakt forlag 2004, kapittel: Musikere om improvisasjon og om ? puste sammen, s.149-173 (25 sider).

Beer, D. (2008). ”Making friends with Jarvis Cocker: Music Culture in the Context of Web 2.0”, Cultural Sociology, 2(2), s. 222 – 241 (19 sider)

Gripsrud, Jostein: "Popul?rmusikken mellom kunst og marked", i Gripsrud (red): Popul?rmusikken i kulturpolitikken, Norsk kulturr?d 2002 (97 sider)

Langdalen, J?rgen: Musikkliv og musikkpolitikk, Abstrakt forlag 2004, kapittel 2 (120 sider)

McCourt, T. (2005). “Collecting Music in the Digital Realm”, Popular Music and Society, Vol. 28(2), ss. 249 – 252. (4 sider)

Negus, Keith: Music Genres and Corporate Cultures, Routledge 1999 (209 sider)

Nordg?rd, Daniel & al: Rapport fra Nordg?rd-utvalget, Kulturdepartmentet, 2013 (23 sider)

Ryan J. and Hughes M: 'Breaking the Decision Chain: The Fate of Creativity in the Age of Self-Production', i Cybersounds : essays on virtual music culture, ed. Michael D. Ayers, p. 239-253. (14 sider)

Publisert 26. juni 2013 00:12 - Sist endret 11. okt. 2013 13:06