Forslag til Kjernepensum (ca 400s.) MUS2420, MUS2421, MUS4420, TEA 4123 v09
Kerman, Joseph: Opera as Drama. Los Angeles 2006. (kap. 1–4, ca. 130s)
New Grove: “Opera” (www.grovemusic.com) (ligger som pdf-fil p? serveren, til og med 1700-t ca. 30s)
Dahlhaus, Carl: “What is a Musical Drama?” i Cambridge Opera Journal, 1, 2 s. 95–111 (ligger p? serveren)
Schmidgall, Gary: Literature as opera. New York:Oxford UP 1977. (1. kapittel, ca 30s, blir lagt ut p? serveren, [aktuelt er ogs? kap. 2 om H?ndel operaer s. 35–65])
Wiksh?land, St?le: “Uten en tr?d? Forf?relsens kunst i L’incoronazione di Poppea”. (Artikkel fra bok som utkommer 2009. 23s., legges p? serveren)
Dean, Winton and John Merrill Knapp: Handel’s Operas. 1704-1726, Clarendon Press, Oxford 1995 (f?rste utgave 1987), evt. de to f?rste kapitlene: “Handel as Opera Composer”, pp.1-21, og “Performance Practice”, pp. 22-37
Strohm, Reinhard: Essays on Handel and Italian Opera, Cambridge University Press, 1985. (s. 93–104)
Schultz, William Eben: Gay’s Beggar’s Opera – Its Content, History & Influence. New York 1923. (s. 1–42, legges p? serveren [aktuelt stoff ogs? s. 122–215])
J?rgen Langdalen: “Reformens retorikk : Gluck og Rousseau” i boken Frihetens ?rhundre : litteratur, kunst og filosofi i Frankrike p? 1700-tallet : en antologi, redigert av Knut Ove Eliassen, Svein-Eirik Fauskev?g, Knut Stene-Johansen (Oslo: Spartacus 1998), pp. 75–112, tilsammen 38 sider. (legges p? serveren)
Susan McClary: “Gender Ambiguities and Erotic Excess in Seventeenth-Century Venetian Opera”. (utdrag fra bok, 21s., legges p? serveren.)
Hov, Live: “Scene og sal i operateatret” og “Spill og skikkelser” (s. 148–206), i Grinde, Nils (red.): Veneziansk opera fra Monteverdi til H?ndel : essays med emner fra det f?rste ?rhundre av operaens historie i Italia. Skriftserie fra Institutt for musikk og teater / Universitetet i Oslo, Avdeling for musikk og teater UNIPUB:1994:1 (269 s.) [INNHOLD ellers: “Innledning” (Grinde), “Tapte betydninger” (Wiksh?land), “Sluttspill” (Wiksh?land), “Tekstfortolkningens register” (Wiksh?land), “Sang som metafor i veneziansk opera” (Langdalen), “Sartorio og Pallavicino” (Grinde), “Handel og véneziansk opera” (Grinde), “Coda” (Grinde)]
? ?
Annen litteratur (NB! Studentene velger fra denne oversikten i forhold til sitt spesialvalg)
? ? Grinde, Nils, J?rgen Langdalen, Kjell Skyllstad: Neapolitansk opera fra H?ndel til Mozart : essays med emner fra italiensk opera p? 1700-tallet. Skriftserie fra Institutt for musikk og teater / Universitetet i Oslo, Avdeling for musikk og teater, UNIPUB 1997:1 (305 s.) [INNHOLD: “Forord” (Grinde), “Neapolitansk opera, hva er det?” (Grinde), “Christoph Willibald Gluck” (Langdalen), “Joseph Haydn” (Grinde), “Wolfgang Amadeus Mozart” (Skyllstad), “Operaen p? 1700-tallet” (Grinde)]
Rosand, Ellen: Opera in seventeenth-century Venice : the creation of a genre. Berkeley 1991, (ligger som digitalbok p? nettet/UB)
Balme, Christopher: The Cambridge Introduction to Theatre Studies, Cambridge University Press 2008, s?rlig kap. 8 og 9: “Performance Analysis” og “Music Theatre”, pp. 132-160 (evt. ogs? kap. 7: “Text and Performance”, pp. 118–131)
Larue, Steven: Handel and his Singers, Clarendon Press, Oxford 1995, s?rlig kap. 4: “Margherita Durastanti as Leading Man and Leading Woman”, pp. 80-104, og kap. 5: “Senesino and the Heroic-Anti-Heroic Male Role”, pp. 105–124
Lindenberger, Herbert: Opera in History. From Monteverdi to Cage, Stanford University Press, 1998, kapittel om “Handel and the Poetics of Opera Seria”, pp. 51-80
Dean, Winton ; “Production style in Handel’s operas”, pp. 249-61, in The Cambridge Companion to Handel (ed. Donald Burroughs), Cambridge University Press, 1997.
Hogwood, Christopher: Handel, Thames and Hudson, 2007 (f?rste utgave 1984), s?rlig kap. 3: “London: the Heyday of Opera (1710-28)”, pp. 49-89 (samt evt. “London: the Decline of Opera (1729-37), pp. 90-139.
Levin, David: Unsettling Opera, The University of Chicago Press 2007, s?rlig “Preface” og kap. 1: “Dramaturgy and Mise-en-Scene”, pp. ix-xix, 1-35.
Calhoun, Winton: John Gay and the London Theatre. Lexington,KY 1993.
Parker, Roger: The Oxford Illustrated History of Opera. OUP:Oxford 1994
Weiss, Piero: Opera. A History in Documents, Oxford University Press 2002 (s. 34–129)
Feldman , Martha: Opera and Sovereignty. Transforming Myths in Eigteenth Century Italy, The University of Chicago Press 2007, evt. kap. 1: “Evenings at the Opera”, pp. 1-41.
Abbate, Carolyn: In Search of Opera, Princeton University Press 2001, s?rlig “Preface” Dessuten artikkel i Critical Inquiry, Vol. 30 no. 3: “Music - Drastic or Gnostic?” se http://criticalinquiry.uchicago.edu/issues/v30/30n3.Abbate.html eller http://www.uchicago.edu/research/jnl-crit-inq/issues/v30/30n3.Abbate.html
Et noteutvalg vil ogs? legges p? serveren.