JOHN CAGE OG VERKBEGREPET ETTER 1950 (forelesninger 8 dobbelttimer)
1. En introduksjon om John Cages liv og kunstpraksis (Onsdag 16/9 )
2. Cage og Boulez: Verket som system (Onsdag 23/9)Vi ser p? verket som en systemkonstruksjon med utgangspunkt i musikalsk serialisme og parametertenkning. Videre ser vi p? hvordan den kinesiske visdomsboken I Ching ble en modell for Cages tilfeldighetssystem. P? grunnlag av dette f?lger vi Cages komposisjonsprosess i et musikkverk og i en billedserie.Verker: Boulez: Structure Ia (1951), Cage: Music of Changes (1951), Royanji Drawings 3. Cage og New York skolen: Verket som prosess (Onsdag 7/10)Vi ser p? hvordan man kan knytte Cages ide om verket som prosess til New York-skolens ide om kunsthandlingen som prosess. Surrealismens ide om automatisme var en ide som ble videref?rt i New York-skolen – og i Cages bruk av tilfeldighetsmetodikk. En stor del av diskusjonen vil derfor handle om forst?elsen av og rammene for kunstnerens kreative prosess. Verker: Arbeider av New York- skolens abstrakte ekspresjonister og Cages tekst ”Composition as Process” (1958) 4. Verket som verkt?y (Onsdag 14/10)Vi unders?ker et verkbegrep der verket ikke er et ferdiglaget kunstobjekt som vil uttrykke eller kommunisere noe. I steder betraktes verket som et verkt?y for verkets deltagere – dvs. en tilrettelagt regelstyrt situasjon - for ? kunne ?pne deltagernes sanselighet og for deres orientering i umiddelbare omgivelser.Denne forelesningen er en workshop der vi arbeider med to partiturer av Cage.Verker: Child of Tree (1975), Variations IV (1963) 5. Det ?pne verk: Open form og indeterminacy (Onsdag 21/10)Vi ser p? Cages ?pne verker i en historisk sammenheng av samtidige verker av New York skolens komponister Morton Feldman, Earl Brown og Christian Wolff, men ogs? hos europeiske komponister som Karlheinz Stockhausen. I billedkunsten ser vi p? samtidige kunstnere som Marcel Duchamp, Robert Rauschenberg og Fluxusbevegelsen. 6. Verket som nullstilling (Onsdag 28/10)Vi gj?r en analyse av tekstverket Empty Words; en nullstillingsprosess som l?ser opp spr?ket til musikk - dvs. en musikk av spr?klyder - og som ogs? er en nullstillingsprosess av den lesende og lyttende. Verker: Empty Words (1974 – 75), Mureau (1970), Roaratorio (1979)7. Verket og kunstinstitusjonen (Onsdag 4/11)Vi ser p? hvordan Cage plasserte seg selv og sine verker i forhold til tradisjonens kunstinstitusjoner og leser noen kritiske stemmer: Lydia Goehr, Richard Taruskin og Douglas Kahn. Vi analyserer to kunstprosjekter der Cage som del av sin komposisjonsprosess sendte inn impulser i to forskjellige eksisterende kunstsystemer: opera og museumsinstitusjonen. Verker: Museumcircle (1990 -1991), Rolywholyover a Circus (1993), Europeras (1987 – 1991)8. Verket som handlingsrom (Onsdag 11/11) Vi unders?ker verket som en virksomhet, som en organisert plass for erfaring, og som en plass for identitetsdannelse og identitetsbekreftelse. Verker: 4’33” (1952), 0’00” (1962), Four6 (1991), Variations IV (1963), Musicircus (1967)