Beskjeder
Forelesningen 8. februar m? avlyses pga. sykdom. Rachmaninovs 3. klaverkonsert blir isteden gjennomg?tt neste onsdag (15/2).
Asbj?rn
To CDer (to ekspl. av hver) med innspillinger av pensumverkene samt en del andre Rachmaninov-satser er n? lagt ut p? lytterommet. Ved siden av ligger innholdsliste, som dere kan ta med dere.
Asbj?rn
Undervisningsplanen finner dere ved ? klikke p? "Oversikt fra uke til uke". (NB. MUS2676 er p? 20sp, ikke 10sp som det st?r i overskriften p? planen.)
Andre del av litteraturkompendiet samt et kompendium med noter og partiturutdrag kan fra i morgen (13/1) kj?pes i kopiutsalget p? Akademika. Kompendiene har f?lgende titler: ”Musikkvitenskap MUS2675/2676/4675. Del 2 av 2: Kunstmusikk etter 1800: Sergej Rachmaninov” og ”Musikkvitenskap MUS2675/2676/4675. Kunstmusikk etter 1800: Sergej Rachmaninov. Noter og partiturutdrag”.
Forberedelse til f?rste forelesning: Les gjerne gjennom min artikkel ”Russisk musikk og musikkliv ca. 1830-1917 - en kortfattet innf?ring” (pensum i MUS1400/1420). De som ikke har den, kan f? den av meg. (Mailadresse: a.o.eriksen@imv.uio.no)
Asbj?rn ?. Eriksen
Tid og sted for undervisningen:
Onsdager 13.15-16, Salen, ZEB
Undervisningsstart er i uke 3.
Det tas forbehold om endringer.
Kurset v?ren 2006 dreier seg om musikken til en av de mest popul?re russiske komponistene, Sergej Rachmaninov (1873- 1943). Mange kjenner ham kanskje f?rst og fremst som opphavsmannen til monumentale pianokonserter og ber?mte stykker som preludium i ciss-moll og "Vocalise". Men Rachmaninov var en allsidig komponist som skrev innenfor nesten alle genrer, inkludert operaer og kirkemusikk. Vi skal ta for oss et par symfonisatser, den tredje pianokonserten, noen sanger og pianostykker samt den str?lende Nattgudstjeneste for a cappella kor. Verkene vil bli dr?ftet ut fra forskjellige innfallsvinkler. Vi skal ogs? diskutere Rachmaninovs plass i musikkhistorien - se ham i forhold til hans forgjengere og hans samtid.
Rachmaninovs musikk har vakre temaer som man kan synge i dusjen, og den oppfattes gjerne som emosjonell og eksotisk-russisk. Derfor har Rachmaninov alltid v?rt popul?r hos det store publikum. Langt lavere har han ofte v?rt vurdert av spesialistene (musikkhisto...