Presentasjon 

 

I denne semesteroppgaven utforsker jeg noen av de lydmessige mulighetene man f?r ved ? bruke en mer utradisjonell spilleteknikk p? piano i kombinasjon med lydmodifikasjon av pianoets naturlige sound. For ? kunne gjennomf?re dette er det n?dvendig at (den naturlige) lyden fra pianoet blir konvertert til et elektrisk lydsignal for ? kunne sende det igjennom effektbokser (virtuelle i dette tilfellet) for lydmodifisering. Dette kan kanskje enklest la seg gj?re med et vanlig digital piano eller et elektro-akustisk piano. Jeg valgte ? bruke et Yamaha CP 70 elektro-akustisk piano for dette. Dette pianoet har mekanikk som er sv?rt lik et tradisjonelt akustisk piano, med noen f? modifiseringer. Et piezo-pickup system som sitter i enden under strengene (hver streng har sin egen pickup) konverterer lyden av de vibrerende strengene til et lydsignal. Pianoet har b?de ubalanserte jack utganger og balansert XLR utganger (kontakter) for at lyden enkelt skal kunne sendes til for eksempel forsterker eller opptaker, mikser etc. Bildet under er av samme modell som jeg brukte.

[Lenke til eksternt bilde]

 Selve spilleteknikken jeg brukte i oppgaven kan ses i videoen i denne linken: Spilleteknikk. Den demonstrerer bare teknikken, ikke lyden man f?r gjennom ? bruke effekter. Som man kan se i videoen g?r teknikken rett og slett p? ? spille, eller hamre p? tangentene s? fort som mulig. Man kan variere dynamikken ved ? variere hvor hardt man spiller, men det er hensiktsmessig ? pr?ve ? spille s? jevnt som mulig. Poenget med ? spille p? denne m?ten var fordi jeg ?nsket ? oppn? det som jeg lydmessig vil beskrive som en ambient vreng-effekt, med en del hjelp fra virtuelle effektbokser.

Denne spillteknikken m? kunne betegnes, i likhet med en mer tradisjonell m?te ? spille piano p?, ? v?re indirekte mekanisk (se forelesningsnotater Oppsummering). 

Man trenger ?penbart ikke v?re noen virtuos eller avansert pianospiller for ? kunne ut?ve denne teknikken. Jeg vil anta at teknikken er et resultat av "eksperimentering med lyd". Jeg vil understreke at dette ikke er min "oppfinnelse". Jeg tok utgangspunkt i Keanes instrumental l?t "Iron Sea" da jeg lagde arrangementet. S? all kredit for "oppfinnelse av spillteknikk" og lyd fors?vidt, m? i s? fall g? til Keanes keyboardist og l?tskriver Tim Rice-Oxley. 

Uansett, problemstillingen jeg satte meg p? forh?nd var at jeg ?nsket ? pr?ve ut denne teknikken, og om jeg ville klare ? lage noe liknende lydmessig som nevnte l?t med det oppsettet jeg har. Selve arrangementet inneholder likevel noen instrumenter og samples som kan beskrives som analog elektronisk og digital elektronisk ut fra de fem niv?ene av kobling mellom handling og lyd (Notto J. W. Thelle 2010). Disse instrumentene og digitale samplesene er vel likevel ikke ment ? v?re en del av det interaktive aspektet i arrangementet. Disse er ment for ? utfylle arrangementet og for ? akkompagnere den interaktive spillingen, hvis jeg kan kalle den det.

For modifiseringen av piano-lyden og for samtidig ? kunne ta opp det jeg spilte ble signalet fra pianoet sendt til et Motu Ultralite mk3 hybrid eksternt lydkort, og inn p? datamaskinen, en Macbook. P? denne hadde jeg et sequencer-program oppe, dette heter Logic pro. Jeg hadde en plugin kalt Line 6 Pod Farm oppe som insert effekt p? sporet (ene) til pianoet i Logic. Line 6 pod farm er en plugin som inneholder digitale simuleringer av ekte analoge effektbokser og gitar forsterkere. Det er mulig ? mikse og matche de effektene og amp simuleringene man ?nsker. Line 6 pod farm lydprosessering Line 6 pod farm er nok i f?rste rekke tiltenkt gitarister, men hvilket som helst "instrument" med et elektrisk lydsignal kan i utgangspunktet bli prosessert igjennom det. Alternativet til ? bruke software for effekt- og amp simulering er selvf?lgelig ? bruke ekte stompboks-effekter og gitar eller keyboard forsterker. Piano- lyden ble prosessert "live" igjennom nevnte program for at jeg lettere skulle kunne tilpasse spillingen og dynamikken i den til effektene jeg brukte. Men det er gjort noe redigering etterp? for at det skal kunne passe bedre inn med de andre lydene i prosjektet.

Det er selvf?lgelig teknisk mulig ? bruke andre effekter enn de jeg brukte til nevnte spillteknikk, men jeg tror denne teknikken egner seg best for lyder som inkluderer en type vreng-effekt (uten denne ville man bare h?re lyden av piano tangenter hurtig gjentatt etter hverandre). Delay-effekten hovedsakelig, ville p? en m?te miste sin funksjon uten vreng-effekten for det jeg ?nsket ? oppn?. Det er noen f? andre effekter involvert i tillegg til nevnte vreng-effekt, hovedsakelig delay (forsinkelse) som nevnt,  og ogs? litt komprimering. Komprimeringen har ingen s?rlig lydmessig effekt i dette tilfellet annet enn ? utjevne ujevnheter i spillingen. Jeg kunne brukt og har ogs? pr?vd ut andre modulasjonseffekter tidligere til denne spilleteknikk og sound, som blant annet phasing og chorus. Mitt inntrykk av disse er at de fort "tar over" lyden for mye og setter sitt preg p? sounden i for stor grad i forhold til hva jeg ?nsket ? oppn? med dette. Disse effektene kan v?re med ? skape bevegelse, men jeg syntes ikke de var hensiktsmessige for denne type lyd. I tillegg hadde det ikke v?rt riktig ? bruke disse i forhold til ? gjennomf?re det jeg ?nsket av problemstillingen. 

Delay- effekten vil jeg anta er med ? skape dybde og ? gj?re sounden bredere, tettere og lengre (mer sustain). Kunne f?tt noe av den samme effekten ved ? bruke reverb (reverberering). Delay-effekten har ogs? i tillegg p? en m?te en naturlig modulasjonseffekt (chorus) p? repetisjonene (feedback) ved at enkelte av repetisjonene er litt ute av pitch. Dette er heller en mer naturlig m?te ? involvere modulasjon i sounden. Dette er for?vrig vanlig hos enkelte ekte analoge delay som gamle tape delay-maskiner eller Memory Man. Jeg tok utganspunkt i forelesningsnotatene til forelesningen "Pickuper og effektbokser" da jeg brukte disse effektene. Jeg justerte settinger p? effektene etter hva som h?rtes fornuftig ut i forhold til sounden jeg ville pr?ve ? komme fram til.

I tillegg til den omtalte pianosounden inneholder arrangementet som nevnt for?vrig strings-lyder fra exs24 sampleren i Logic, men ogs? en Moog Rogue analog synth. I tillegg er bass lyden er et preset fra Korg Legacy Collection Polysix . Den er i tillegg side-chainet med en kompressor for "pumpe"-effekt.

Oppsummering

N?r det gjelder problemstillingen, s? mener jeg at jeg kom i n?rheten av hva jeg ville oppn? med piano-sounden, det kan eventuelt gj?res noen justeringer. Utfordringen er i s?fall ? gj?re den s? jevn og tett som mulig i volum. Selve vreng-effekten er ment ? v?re litt intens, jeg mener det passer med lydbilde. Jeg pr?vde ? gj?re noe equaliser-justeringer i etterkant for at den ikke skulle bli for h?yfrekvent. Hvis den blir for intens kan det eventuelt f? eventuelle lyttere til fort ? distansere seg. Det vil si, ikke ville lytte til den.

Arrangementet har en ganske dyster atmosf?re. Den kan tolkes til ? skulle formidle noe dypereliggende, men det er opp til hver enkelt ? tolke det som man vil synes jeg.