ESPEN AURE
MUS 2830
H?ST 2013
Semesteroppgave for interaktiv musikk
?STEP SEQUENCING?
Hensikten med denne oppgaven er ? belyse de mulighetene som finnes innenfor et interaktivt system med fokus p? step sequencing. Og p? hvilke m?ter hardware utstyr og software programmer kan kommunisere med hverandre. Jeg har valgt ? ta utgangspunkt i mitt ?studio? best?ende av synther, sequencere og kontrollere.
Fokuset for oppgaven er bruk av step sequencere og sanntidslydbehandling ved bruk av kontrollere. Kommunikasjonen mellom kontrollere og software er basert p? kontrolldata og midi cc instruksjoner. Jeg skal ikke g? inn i detaljer omkring midi eller tekniske detaljer rundt oppkobling av systemet, men heller fors?ke ? beskrive best mulig hvordan utstyret kommuniserer med hverandre og vise hvordan man kan bruke to software step sequencere til ? trigge to hardware synther. Og hvordan en hardware sequencer kan trigge en software synth. Jeg skal beskrive ?produktet? og de lydlige mulighetene som finnes ved bruk av kontrollere og sanntidslydbehandling. I tilegg skal jeg demonstrere/dokumentere og mikse det musikalske forl?pet i sanntid ved hjelp av lyd og video.
BEHRINGER BCR2000 → CLOCKWORK → MOOG SUB PHATTY
Illustrasjon 1: Behringer BCR2000 Controller
Illustrasjon 2: Wok Clockwork Step Sequencer
pitch--
velo--
skip---
mute--
Illustrasjon 1 og 2 viser hvordan jeg har programmert clockwork og kontrolleren til ? kommunisere med hverandre. Kommunikasjonen mellom hardware og software er basert p? midi cc data. Kontrolleren best?r av enkodere og knapper. Enkoderne har f?tt tildelt hver sine parametere og fungerer fint til ? styre pitch (1-8) og velocity (25-32).Knappene er ogs? blitt tildelt sine parametere samt en toogle on funksjon som betyr at de enten sender et signal ?av? med verdi 0 eller ?p? med verdi 127. Disse passer da fint til ? styre skip (9-16) og mute (17-24). I tillegg kan kan jeg styre rate (hastighet) p? 81, mode p? 82 og antall steps p? 83. Illustrasjon 1 viser preset 7 og styrer kun de ?tte f?rste steps, pitch, mute og skip p? clockwork. Ettersom clockwork har 16 steps etc har jeg programmert preset 8 til ? styre de ?tte siste. Med to instanser av clockwork vil jeg derfor bruke preset 7 & 8 til clockwork 1 og preset 9 & 10 til clockwork 2. Informasjon fra preset 7 og 8 blir sendt over midi kanal 4, mens informasjon fra preset 9 og 10 blir sendt over midi kanal 5. Ruting av midi kanaler og inn/utganger er gjort p? pc med ableton live som ?digital audio workstation?. Midi data fra clockwork blir sendt til hver sin analoge monofone synthesizer (moog sub phatty):
Illustrasjon 3: Behringer BCR2000 Controller
Illustrasjon 4: Wok Clockwork Step Sequencer
Illustrasjon 5: Moog Sub Phatty
DOEPFER MAQ 16/3 & KORG MS20 LEGACY CONTROLLER → KORG MS20 VST
Illustrasjon 6: Doepfer Maq 16/3
&
Illustrasjon 7: Korg MS20 Controller
Illustrasjon 8: Korg MS20 VST
Denne kombinasjonen viser hvordan en analog sequencer kan brukes til ? ?trigge? en software synth. I tillegg har jeg en hardware kontroller som kan styre parameterne til synthen. Kontrolleren er en visuell kopi av synthen og sender ut midi cc data over usb. Doepfer Maq 16/3 kan brukes p? mange m?ter. I dette tilfellet brukes den som 2 16 steps og en 8 steps sequencer som kun sender pitch/toneh?yde til MS20. Jeg har derfor ingen mulighet til ? forandre eller p?virke sekvensen av toner slik jeg kan med behringer/clockwork kombinasjonen, men jeg har mulighet til ? forandre og endre parameterne p? synthen via kontrolleren slik at lydbildet forandres.
INTERAKSJONSMULIGHETER & SANNTIDSLYDBEHANDLING
Tanken bak dette ?produktet? er ? kunne ha tilgang til og benytte de samme funksjonene som opprinnelig fantes p? de klassiske analoge sequencerne. Ved ? bruke en kontroller f?r man ?hands on? kontroll til funksjoner som skip,mute og velocity for hver step. Man har dermed mulighet til ? endre eller p?virke det lydlige forl?p i sanntid. I mange tilfeller gir ikke en mus den samme friheten til ? endre eller justere parametere i sanntid ettersom man ikke gj?re flere endringer samtidig. En kontroller gir ogs? mer frihet til ? fokusere p? musikken fordi man i mindre grad trenger ? rette oppmerksomheten mot en data skjerm. For ? kunne endre de dynamiske forholdene mellom sequencerne er det ogs? viktig ? bruke en mikser. Ved ? bruke step sequencere i kombinasjon med en mikser ?pner det seg ogs? muligheter for ? mikse et ?ferdig produkt? i sanntid.
Jeg skal i demonstrasjonen fors?ke ? vise hvordan man kan bygge opp, endre og utvikle et slikt motiv over tid ved bruk av kontrollere og sanntidslydbehandling. Det musikalske forl?pet vil best? av 5 synkroniserte sequencere som spiller polyrytmiske repetative melodiske m?nstre basert p? et motiv, klangbilde evt tone sammensetning. To sequencere (clockwork 1 &2 ) trigger hver sin hardware synth (sub phatty 1 & 2) hvor sequencer parameterne styres av behringer kontrolleren. Og 3 sequencere (fra maq 16/3) som trigger den virtuelle software synthen (korg ms20) hvor parameterne p? soft-synthen er styrt av korg kontrolleren. Samtidig har jeg ogs? mulighet til ? endre parameterne p? hardware synthene (sub phatty 1 & 2). All lyd blir mikset i sanntid via 5 stereo par p? mikseren. Av effekter har jeg kun brukt panorering og litt reverb. For ? holde det enkelt har jeg valgt ? gj?re sm? endringer p? synth parameterne underveis. P? sub phatty og ms20 er det i hovedsak filter cutoff, release, sustain og decay som forandres. P? MS20 har jeg i tillegg endret parameterne hold, scale og peak resonance.
Hvordan fungerer det ? bruke behringer kontrolleren til ? styre en software step sequencer?
For ? gjennomf?re dette p? best mulig m?te har jeg forh?ndsprogrammert pitch/toneh?yde til sequencerne slik at det melodiske ?motivet? og repetative forl?pet er satt p? forh?nd. Endringer som gj?res underveis dreier seg stort sett om skip, mute og velocity. Knappene som styrer skip og mute indikerer med et lys n?r disse funskjonene er aktivert. Og enkoderene for velocity og pitch indikerer ogs? med et lys i hvilken posisjon de er satt. Det er derfor visuellt sett enkelt ? ha oversikt over parameterenes funksjoner/posisjoner p? behringer kontrolleren. Koblingen mellom handling og lyd er analog elektronisk og digital elektronisk via digitale signaler. Det er ingen merkbar forsinkelse mellom handling/bevegelse til det lydlige resultat forekommer. Det kan av og til v?re forvirrende n?r man skal skifte preset p? kontrolleren slik at man kan kontrollere steps 9-16.
L?sningen ble derfor ? holde meg mest til steps 1-8 og heller fokusere p? de, da jeg allikevel har 2 andre sequencere som spiller 16 steps.
Utstyrsliste:
- Behringer BCR2000 Rotary Controller
- Moog Sub Phatty x 2
- Clockwork Step Sequencer (Software laget av Wolfgang Krumme)
- Korg MS20 Software
- Korg MS20 Legacy Controller
- Doepfer Maq 16/3
- Allen & Heath R16 Audio Interface/Mixer
- ESI M8U XL Midi Interface
- Pc / Ableton Live
Kilder:
- Eduardo R Miranda and Marcelo M.Wanderlay : New digital musical instruments (Middleton 2006)
- Trocco & Pinch : Analog days ( Harvard University Press 2002)