Semesteroppgave Interaktiv Musikk MUS2830 - Erlend Lehland h?st 2014
I. Bakgrunn
Det jeg har jobbet med i forbindelse med semesteroppgaven i Interaktiv Musikk er ? lage en kaosspad/kaossilator til Iphone. Jeg har programmert en patch i Pure Data (PD) og overf?rt denne til MobMuPlat – som kj?rer patchen p? Iphonen. Denne skriftlige oppgaven skal se n?rmere p? dette.
Jeg ?nsket ? lage en kaospad av flere grunner. For det f?rste har jeg b?de en Korg kaossillator og en Korg kaosspad som jeg stadig bruker, og har f?tt bruk for i mange forskjellige sammenhenger. Det er klart at jeg ikke har hatt som m?l ? oppn? noe med samme iboende kompleksitet som disse, men en forenklet versjon b?de lyd, anvendelse, og designmessig var jeg bestemt p? ? f? til. Jeg f?lte at dette formatet var hensiktsmessig for meg ? se n?rmere p? i forhold til mine ferdigheter og forutsetninger innenfor programmering av patcher. I tillegg til dette er det ogs? en patch som er lett ? justere p? n?r den f?rst er oppe ? g? – slik at jeg uten problemer kan g? inn i patchen ? gj?re endringer for at selve kaospaden f?r en helt annen lyd.
II. M?lsetting
Som nevnt i avsnittet over var m?lsettingen min i seg selv ganske enkel. Jeg ville lage en enkel kaosspad med en X/Y-slider, en volumknob, en enkel forh?ndsjustert klangknapp og en av/p?-knapp. X/Y-slideren skulle ha f?lgende funksjoner: X-aksen skulle kontrollere pitchen p? lyden paden genererte og Y-aksen skulle justere filteret fra lukket til ?pent (venstre til h?yre). Volumknoben og av/p?-knappen forklarer seg selv. Klangen skulle kun ha funksjon av ? sl? av og p? en allerede forh?ndsinnstilt klang – eventuelle endringer i mengde klang m?tte i s? fall blitt gjort i patchen.
M?lsettingen min designmessig var ? lage en enkel, ryddig og minimalistisk pad som er brukervennlig og uten de helt store mulighetene for variasjon i selve appen i MobMuPlat. P? neste side er ett bilde av min ferdige patch.
III. Utf?relse
F?r jeg g?r mer detaljert til verks vil jeg f?rst bare klargj?re hva de forskjellige delene av patchen min er. De tre ?verste objektene (receive fromGUI, route list og routen) er de som router resten av patchen til sine navnebr?dre i MobMuPlat. Unpack-objektet har som funksjon ? splitte X og Y-signalene fra hverandre og gj?re de selvstendige i patchen. Videre er det to oscillatorer. P? bildet over er oscillatoren som styrer X-aksen svart og oscillatoren som styrer Y-aksen market med bl?tt. Videre ned fusjoneres disse og rosa slider er da volumkontrollen. Dac objektet nederst er da outputen til patchen.
F?rste delen av patchen ser du over. Her er det det bl? markerte objektet som jeg ser p? som det viktigste. Den best?r av deler av patchen som skal inn i MobMuPlat senere. Jeg har kalt delene for f?lgende: /motherslider. /mothertoggle og /motherknob. Motherslideren er da festet til unpacken, som igjen som nevnt g?r til de to oscillatorene. Da har jeg en kommando (/motherslider) som senere vil ha funksjon av ? knytte (route) disse to oscillatorene til X/Y-slideren i MobMuPlat. /mothertoggle er festet til toggleswitchen (av/p?-knappen) i patchen som senere blir routet til en knapp i MobMuPlat hvis funksjon blir ? sl? av og p? kaospaden. Motherknoben er festet til volumslideren og vil justere volum ogs? i MobMuPlat n?r den routes til en volumknob i kontrollpanelet i mobmuplat. De tre er da en slags veiviser som forteller hvor ting skal skje n?r det kommer en kommando fra MobMuPlat inn i patchen.
I bilde 1.3 (forrige side) ser man en av to henholdsvis helt like oscillatorer. Det er disse som styrer b?de pitch og frekvensmodulasjon og det som jeg tidligere trodde var et filter (kommer tilbake til dette). Det som i praksis skjer i oscillatorene er at objektene loadbang sender et signal til messageboksene (som her inneholder informasjonen 9 og 34) slik n?r patchen starter s? f?r tallboksene beskjed om hvilke verdier de har. Dette skjer i begge oscillatorene. Kort fortalt: Loadbang sender de angitte verdiene til nevnte justerbare objekter. Det som jeg syns er litt rart, og som jeg ikke hundre prosent kan forklare grunnen til – men kun funksjonen av – er at den ene oscillatoren justerer pitch (X-aksen) og den andre justerer modulasjonsamplituden. Dette til tross for at oscillatorene er helt like i seg selv. I praksis betyr dette at jeg ikke har ett filter i patchen min, men at de to oscillatorene har forskjellige funksjoner og n?r de fusjoneres i patchen og blir til ett signal s? oppst?r det overtoner og frekvensmodulasjon som i mine ?rer er ganske likt det som effekten av at filter ville v?rt. Det er en del envelope-lignende trekk ved det – selv om det kun er to signaler som m?tes og blir til ett. Alst? er dette en FM-syntese.
Bilde 1.4 viser toggleswitchen og volumslideren markert i bl?tt. Toggleswitchen er da for ordnes skyld av/p? knappen. Volumslideren har jeg gitt egenskapen 0-1 som gjerne er den egenskapen man bruker n?r man opererer med volum. Dac~-objektet er da objektet som knytter patchen sammen med lydkortet – med andre ord det som gj?r at patchen lager lyd i praksis og ikke bare p? papiret.
IV. Design
Her ser man ett bilde av designet og layouten jeg har balgt ? g? for i MobMuPlat. Naturligvis helt meningsl?st hva lyd ang?r – men vitalt i forhold til brukervennlighet, blikkfang og appellering.
Nederst til venstre ser man alts? volumknoben som er routet sammen med /motherknob i PD-patchen. Ved siden av volumknoben er av/p?-knappen som er routet sammen med /mothertoggle. Den store firkanten er da X/Y-slideren og er i routet sammen med objektet /motherslider i PD-patchen. Ang?ende valg av volumknob s? pr?vde jeg ogs? i MobMuPlat ? anvende slider slik jeg har gjort i patchen i PD, men det s? for det f?rste litt rart ut, og det var vanskelig ? f? sl?tt av lyden helt. Jeg endte derfor med ? bruke knoben selv om den til tider kan v?re litt uregjerlig i iPhone-formatet. Bilde 2.2 viser kontrollpanelet der man router de forskjellige objektene fra patchen sammen med knappene/sliderne i MobMuPlat.
Fargevalget i MobMuPlat har egentlig mest sammenheng med at jeg ville at det skulle v?re i?yenfallende og litt kule farger. Dette er kun en uviktig detalj i den store sammenhengen, men det er jo dette som er plattformen – og hvor selve arbeidet utf?res – s? jeg tenker det er viktig at ting ser kult og annvenlig ut. Minimalisme var et viktig stikkord for meg under utarbeidelsen av designet og det visuelle. Derfor har jeg holdt meg til minst mulig tekst.
V. Kaospaden som interaktivt instrument
Dette vil bli ett relativt lite punkt i oppgaven – grunnet at punktet i seg selv med bakgrunn i hva jeg har forklart i oppgaven ikke trenger s? mye forklaring. Som interaktivt instrument er det nok aller mest egnet som st?yelement mer enn for eksempel et laed-instrument. Dette p? grunn av at det er s?pass vanskelig ? intonere. P? grunn av den relativt komplekse lydkarakteren som resultat av frekvensmodulasjonen er det heller ikke en spesielt vakker lyd (dette kan jo selvsagt endres p? i patchen – men i versjonen jeg leverer n? s? har jeg stillt det inn p? et relativt spist niv? med mange overtoner. Som st?y er kaospaden absolutt egnet. Det er i hvert fall det jeg ofte har brukt mine to andre (korgene) kaospader til.
VI. Oppsummering og m?loppn?else
Jeg f?ler selv at jeg har oppn?dd mange av m?lene jeg hadde satt meg p? forh?nd. Kaosilatoren fungerer godt, og er enkel og bruke – samtidig som jeg enkelt kan endre lydkarakteren i patchen. I forhold til hva jeg hadde sett for meg med tanke p? dens funksjoner utenom det ? faktisk lage lyd har jeg ogs? f?tt til deler av det jeg ?nsket. Jeg har en X-akse som styrer lydens karakter. Det ble ikke et tradisjonelt filter slik jeg hadde sett for meg, men den styrer karakteren til lyden som jo er det underliggende poenget. Jeg syns for ?vrig ogs? at det l?ter litt ulikt mange andre ting – og er slik med p? ? gj?re paden litt mer egenartet. Av/p?-knappen og volumknoben fungere selvsagt slik det skal, og skulle vel bare mangle at fungerte.
En ting jeg ikke fikk til var ? lage klang-knappen slik jeg skrev om i innledningen til denne oppgaven. Hvorfor det ble slik er det flere grunner til. Jeg pr?vde en hel del forskjellige ting, men fikk det liksom aldri til ? funke slik jeg ?nsket og slik at kaospaden skulle bli s? enkel og brukervennlig som mulig. Jeg klarte heller ikke ? finne ut hvordan jeg skulle utf?re en gitt mengde klang uten ? ?delegge andre deler av patchen min. Derfor bestemte jeg meg for ? la v?re i frykt for ? kanskje ?delegge noe.