Viktoriansk synth og digital kontroller

Denne oppgaven vil ta for seg Viktoriansk synth med delvis kontakt og forh?pentligvis ogs? lysbue. Jeg vil se p? mulighetene for lyd ved ? lage ”nesten-kontakter” mellom forskjellige materialer. Jeg vil ogs? se om det er mulig ? generere forskjellige toneh?yder og jeg vil ogs? se om det er forskjellig ”timbre” i disse forskjellige materialene. Jeg vil ogs? eksperimentere med forskjellig spenning for ? se om det vil gi noen innvirkning p? lyden. 

De fleste viktorianske synthene jeg har sett p? bruker den oscillerende effekten av et h?yttaler element, som blir satt i bevegelse, til ? skape en lyd. Noen ganger er denne lyden h?y og skj?rende og andre ganger er den pulserende. Dette kan blant annet reguleres ved ? legge en masse metall oppi elementet. Vekten av dette metallet vil da ligge mot membranen og hindre momentet til spolen, samtidig som det vil generere ny lyd av str?mmen som g?r gjennom kretsen. Hvis man greier ? f? til en riktig balanse mellom skyv/hold p? spolen, vil det oppst? en pulserende lyd. Denne lyden kan minne noe om hjerteslag. 

Hjelpemidler del 1:     

  • Batterier
  • H?yttalerelementer
  • Litt metall

Hjelpemidler del 2:    

  • PC med lydkort 
  • En hvilken som helst daw
  • Sanntidskontroller
  • Zoom H2N Recorder

Eksperimentfasen

Il?pet av dette kurset har jeg f?tt en innf?ring i hvordan man kan lage lyder med enkle midler. Vi har ogs? holdt konsert med ukonvensjonelle instrumenter og link til det finnes i slutten av dokumentet.

Forventet resultat

Jeg vet av erfaring at de vanligste lydene man f?r ut av et slikt opplegg er kun st?y og knepp med liten verdi i denne sammenhengen. Iblandt er man heldig og kommer over noe som kan brukes. Det kan v?re uvanlige lyder, vanlige lyder med en fin klang/timbre og det kan v?re ting man ikke greier ? gjenta. Jeg skal i oppsummeringen g? litt i detalj p? dette, og vil ogs? se p? lydomhyllingskurven, da dette er et parameter som ikke er noe s?rlig spennende med dette oppsettet. Lyden er stort sett p? eller av, som med en synth med ASDR lik 0,infinite,infinite,0. Det vil si, lydene jeg har jobbet med til n? er strengt iterative og ikke utholdte. De m? hele tiden ha en ny impuls for ikke ? d? ut.

For videre klassifisering av lyden vil jeg benytte meg av begrepene og maluma som vi hadde om i forelesning 3. Dette er bilder sammen med ord laget for ? beskrive hva man h?rer. I disse eksperimentene jeg skal foreta, befinner seg nok mest i Takete-domenet, men kanskje vi f?r noen runde Maluma lyder ogs?. Hvem vet? Eksperimentene f?r vise.

Takete og Maluma

 
Alle eksperimentene er gjort p? Sonen i Ole Johan Dahls hus

Dag 1

I starten fant jeg kun de vanlige kneppene og knatringen. Til slutt fant jeg en interessant skrapelyd som kunne minne om st?y p? FM-b?ndet i en analog radio. Denne h?rtes veldig fyldig og fin ut, og var n?r opptil hvit/rosa st?y i mine ?rer. Dette kunne v?rt et fint utgangspunkt for videre bearbeiding i et lydstudio. Etterhvert koblet jeg et lite h?yttalerelement i serie inn i kretsen, og denne fungerte nesten som en kondensator, der den l? opp? st?lullen. Jeg tenker den fikk litt magnetisk impuls fra det underliggende metallet/st?lullen, og dette feltet ?pnet og slapp i takt med kretsen som ble ?pnet og sluttet. Jeg la h?yttaleren med elementet pekende nedover for ? filtrere vekk litt diskant, og resultatet ble en fin pulserende/dunkende lyd.

Dag 2

Jeg gikk litt vekk fra hensikten om ikke ? lage en vanlig viktoriansk synth. Jeg fylte opp membranen med alt jeg hadde av sm?skruer og gjorde noen tester. F?rst med 9 volt, etterp? med rundt 45 volt. Det ble lyder a la det som er gjort tidligere, men det var ganske interessant ? g? p? leting etter kontaktpunkter hvor nye lyder kunne oppst?.
 Jeg klarte ? f? en liten lysbue med 45 volt og det oppstod noen interessante lyder. Videre fors?kte jeg ? koble flere sm? h?yttalere i serie. 


Oppsummering:

Ett av delm?lene i denne oppgaven var ? f? kontroll av lyden i sanntid. Dette mente jeg ville ta fokus vekk fra det som var hovedm?let, nemlig ? utforske lydmuligheter i viktoriansk synth. Videre trenger man begge hendene til ? spille med. Istedet laget jeg en liten melodi i Logic X. Den er laget kun med lyder fra synthen. Noen av disse er loopet og andre har f?tt lagt p? equalizer og h?ypass/lavpass filter. Ingen andre effekter er tatt i bruk. 

Jeg har ogs? laget to forslag til lydbearbeing med kompressor og gate i key-input, samt andre filtre som jeg legger til ett etter ett i lydklippet.

Jeg mener lydmaterialet som har fremkommet under fors?kene har potensiale for sampling. De er rike p? frekvenser og er helt unike i timbre. Lydomhyllingskurven vil v?re lett ? bearbeide med attack og release p? en kompressor og en gate vil ogs? kunne brukes til dette. Bruker man key-inputen p? prosessoren kan man forme lyden ytterligere. Jeg tror en del av lydene vil v?re meget egnet til perkussive klanger. Videre h?res st?yen ofte rik ut p? frekvenser, og kan s?ledes brukes til ? filtrere ut toner med, ved bruk av h?y/lavpass filtrering.

Sikkerhetsforanstaltninger: 

Da dette er spenninger p? under 50 volt og str?mmen kommer fra sm? 9 volts celler, er risikoen for alvorlige skader av str?mmen minimal. Likevel kan det oppst? sterk varme i kontaktpunktene, som kan gi branns?r p? fingertuppene, hvis man holder ledningen og elektroden sammen med fingrene. Battericellene kan ogs? overopphetes, men dette anser jeg ? v?re usannsynlig. Likevel vil en batterieksplosjon v?re alvorlig, s? derfor vil jeg dekke batteripakken med et deksel. 

 


Collins, Nicolas (2009) Handmade Electronic Music (s.22-26), Routledge, New York

Forelsningsmateriale, Kristian Nymoen: https://fronter.com/uio/links/files.phtml/1794890968$577589989$/Undervisningsmateriale/3-lydinteraksjon-metaforer-bevegelse.pdf

Viktoriansk synth med oscillioskop
https://vimeo.com/21398358

Video

Publisert 28. mai 2016 10:33 - Sist endret 29. mai 2016 16:20