Obligatoriske oppgaver
Oppgaver leveres i studentmappen din, samt med utskrift av hovedpatchene på papir.
Oppgave 1
Lag en interaktiv videopatch som inneholder følgende:
- Video inn fra enten en fil og/eller kamera.
- Forskjellige kombinasjoner av effektene vist på timen (+ gjerne andre), gjerne satt opp med gate/switch/matrix for å slå effekter av og på.
- Styring av parametere fra mus (mousestate) og tastatur (key), evt. også MIDI (notein, osv.) og spillkontroller (hi).
- Tidsstyrte overganger for videoparametrene (bruk gjerne kombinasjoner av Max-objekter som line, counter, metro, random, osv.).
Oppgave 2
Lag en patch hvor du utforsker forskjellige videoanalyseteknikker:
- Video inn fra kamera
- Bakgrunnsubtraksjon med filtrering + bevegelsesbilde
- Tracking av ett eller flere objekter, samt evt. rotasjon osv (utforsk cv.jit)
- Styring av forskjellige videoeffekter eller lydeffekter med det du får ut av trackingen
Oppgave 3
- Lag en "kontroller" basert på forskjellige phidgets-sensorer. Skru dem gjerne fast på en boks eller plate for at det skal være enklere å bruke.
- Bruk forskjellige teknikker for skalering, filtrering og terskling av dataene slik vist på timen.
- Sett opp forskjellige mappinger (en-til-en, en-til-mange, mange-til-en og mange-til-mange) for å styre lyd eller video.
Oppgave 4
Lag en komposisjon/låt til laptoporkesteret (i Max eller Chuck) med følgende begrensninger:
- Må fungere på Windows (skal testes på OLO-maskinene)
- Maks skjermstørrelse er 1024x576 piksler
- Alle patcher og subpatcher må ligge i en mappe slik at det er raskt å kopiere inn og få til å fungere
- Det må være så enkelt som mulig å få patchen til å lage lyd. Én på-knapp samt volumkontroll bør holde
Last opp på i studentmappen din før timen, slik at jeg kan laste ned og lage en fellespakke som vi kan teste ut sammen på neste time.
Oppgave 5
Utvid oppgave 4.
- Legg gjerne inn nettverksstyring, enten enkelt med mxj net.maxhole eller med automatisk identifisering (se chuck og Max-eksempler som finnes i nettverksmappen i OLO-repositoriet).
- Lag en struktur hvor dokumentasjon ligger som txt/rtd/pdf i en egen mappe, og hvor det er en ryddig struktur i folderen med filer. Kall dem gjerne "Documentation" og "Files" slik vi har gjort i OLO.
- Pass på å få med alle nødvendige objekter, gjerne både Mac og Windows-versjoner hvis det finnes.
- Forsøk å lage en kompositorisk struktur som kan styres fra dirigent eller fra programmet.