Pensum/l?ringskrav

Studenten velger ett av de sju omr?dene nedenfor som utgangpunkt for eget pensum, alt etter hva man skriver masteroppgave om.

Det generelle kravet i oppgaveseminaret er at pensum skal ha et omfang p? 600-800 sider.

Noen av de sju omr?dene har litteratur med et slikt omfang. I s? fall kan man bruke den oppgitte litteraturen, men det er ogs? mulig ? bytte ut enkelte tekster, det skal i s? fall godkjennes av emneansvarlig (Wiksh?land) eller gruppel?rer.

P? andre omr?der er det ikke oppgitt et pensum p? 600-800 sider, her m? den enkelte supplere med litteratur fra de andre omr?dene eller litteratur som ikke er oppgitt p? pensumlisten, dette i samr?d med emneansvarlig eller gruppel?rer.

P? omr?det "Analyse" er det linker til supplerende lister med litteratur man kan velge i tillegg til det oppgitt standardverket av Nicholas Cook.

Tidsfrist for godkjenning av pensumlister er 16. april.

Popul?rmusikk

F?lgende tre antologier vil v?re underlag for undervisningen, forelesningen vil vektlegge deler av materialet i tekstsamlingene.

Hawkins, Stan: Settlilng the Pop Score. Pop texts and identity politics., 2002. Aldershot: Ashgate Publishing. 220 s..

Richard Middleton(red.): Reading Pop. Approaches to Textual Analysis in Popular Music, 2000. Oxford: Oxford University Press. 388 s..

Allan Moore (red.): Analyzing Popular Music, 2003. Cambridge: Cambridge. 268 s..

Musikkhistorie

Noen artikler er tilgjengelige p? nett. V?r oppmerksom p? at man m? v?re logget inn p? UiOs nett for ? f? tilgang til dem.

Kjeldstadli, K.: Fortida er ikke hva den en gang var: En innf?ring i historiefaget, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN:?978-82-00-12924-0, h., 82-00-12924-1, h.. 328 s..

Stanley, Glenn: "Historiography" i Grove Music Online, Artikkelen "Historiography" kan hentes p? nett her.

: "History of music" i Grove Music Online, tilgjengelig p? nett, via semestersidene.

Treitler, Leo: "What kind of story is music history" i Music and the historical imagination , 1989. Cambridge, Mass. : Harvard University Press. Artikkelen kan hentes p? nett her.

Musikk og identitet/Musikksosiologi

Moore, A.F.: "Introduction" i A. F. Moore (red.): Critical Essays in Popular Musicology, 2007. Ashgate. S. ix-xxii.

Frith, Simon: "Part 1: Music Talk" i Frith, Simon: Performing Rites: On the value of popular music, 1996. Oxford : Oxford University Press. ISBN:?0-19-816332-0, ib. S. 3-95.

Shuker, Roy: "Message Understood: Musical texts" i Roy Shuker: Understanding Popular Music Culture, 2008. London: Routledge. S. 93-117.

Musikkognisjon/Musikkteknologi

Cook, Peter R.: Music, Cognition, and Computerized Sound, 1999. Cambridge, Mass: MIT Press, 1999. Tilgjengelig p? nett via UBO.

Leman, Marc: Embodied Music Cognition and Mediation Technology, 2008. Cambridge, Mass: MIT Press.

Analyse

Cook, Nicholas: A Guide to Musical Analysis, 1995. Oxford University Press. 373 s.

I tillegg til denne grunnboka skal det resterende pensum velges ut fra en veiledende liste som vil foreligge ved semesterstart. Noen forslag for jazzanalyse ligger her.

Musikkpedagogikk/-psykologi

Vekt p? kvalitativ og kvantitativ metode:

Fangen, Katrine: Deltagende observasjon, 2004. Fagbokforlaget. 250 s.

Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju, 1997. Ad Notam/Gyldendal . 235 s.

Musikkantropologi/feltarbeid

Feld, Steven: "Dialogic editing: Interpreting how Kaluli read Sound and Sentiment" i Antonius C.G.M. Robben and Jeffrey A Sluka (red.): Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader, 2007. London: Blackwell. Opptrykk av artikkel fra 1987.

Publisert 13. okt. 2009 15:37 - Sist endret 22. mars 2010 14:37