Beskjeder

Published Apr. 5, 2017 3:58 PM

Ogs? f?lgende studenter har f?tt godkjent 4. og siste kvalifiseringsoppgave:

Nicolai Riise

Published Apr. 4, 2017 3:56 PM

Ogs? de f?lgende studentene har f?tt godkjent 4. kvalifiseringsoppgave:

Torkjell Hovland

Aksel Dalmo Toll?li

Published Apr. 3, 2017 4:38 PM

F?lgende studenter har f?tt godkjent 4. og siste kvalifiseringsoppgave:
 

Thomas Anda

Robin Andreassen

Leo Haberl

H?kon Heggstad

Tuva W. Hongve

Jonas A. Kj?niksen

Karl Peder Mork

Published Mar. 27, 2017 9:19 AM

Frist for levering er utsatt til mandag 3. april kl. 12:00. 

Besvar ENTEN oppgave A ELLER oppgave B:

Oppgave A (kan besvares p? engelsk eller norsk):

Describe what McCormick means by the "production/consumption" paradigm in music sociology, and outline how she believes that a focus on performance is useful in moving beyond that paradigm.

ELLER

Oppgave B (besvares p? norsk):

Diskuter hvordan man kan redegj?re for estetisk erfaring i musikkanalyse. 
Ta utgangspunkt enten i Barthes' tekst "RASCH" eller i Adornos tekst "Vakre steder" eller i begge to. 

Published Mar. 26, 2017 2:00 PM

Anda, Andreassen, Haberl, Heggstad, Hongve, Hovland, Kj?niksen, Mork, Toll?li og Riise har f?tt godkjent kvalifiseringsoppgaven i popul?rmusikk og jazz.

Published Mar. 23, 2017 4:37 PM

Her er datoene for seminarinnlegg:

 

Torsdag 30.3.:

Jonas

Robin

Torkjell

 

Torsdag 6.4.:

Aksel

H?kon

Thomas

 

Torsdag 20.4.:

Nicolai

Karl

Tuva

Leo?

Published Mar. 23, 2017 10:47 AM

Fra neste gang skal dere holde seminarinnlegg. Tema og problemstilling velger dere selv, med utgangspunkt i kursets pensum og i eget masteroppgaveprosjekt. Dere lager en litteraturliste med utvalgt pensumlitteratur og egen tilleggslitteratur knyttet til eget MA-prosjekt. 

Datoene for seminarene er 30.3., 6.4. og 20.4.  

Jeg ber dere melde dere p? til en dato! Send meg en epost med ?nsket dato s? snart du kan, til:

e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Da sender du ogs? en forel?pig tittel og problemstilling. Dette skal godkjennes av meg.

De tre seminarene fylles opp etter prinsippet "f?rst til m?lla". De som ikke melder seg p?, blir plassert p? en dato av meg.

Malen for et seminarinnlegg er denne: ca 15 minutters innlegg (inkludert evt lydeksempel), ca 10 minutters plenumsdiskusjon. Dette er fleksibelt, avhengig av om det er 3 eller 4 innlegg i l?pet av en dobbelttime. Seminarinnlegget s...

Published Mar. 21, 2017 11:47 AM

Aksel Toll?li har f?tt godkjent 3. kval.oppg.

Published Mar. 20, 2017 4:00 PM

N? har ogs? f?lgende studenter f?tt godkjent 3. kvalifiseringsoppgave:

Leonhard Haberl
H?kon Heggstad
Torkjell Hovland 

Published Mar. 17, 2017 1:20 PM

Forel?pig har f?lgende studenter f?tt godkjent 3. kvalifiseringsoppgave:

Thomas Anda
Robin Andreassen
Tuva W. Hongve
Jonas A. Kj?niksen
Karl Peder Mork
Nicolai Riise

Published Mar. 15, 2017 12:06 PM

Til Kyle Devines forelesning i musikksosiologi den 16.3.2017 er pensumtekst lagt ut p? Fronter. 

Det gjelder f?lgende tekst:

McCormick, Lisa: "Music Sociology in a New Key". In J Alexander, R Jacobs and P Smith: The Oxford Handbook of Cultural Sociology. Chapter 27. s 723 - 742.

Published Mar. 9, 2017 6:07 PM

Velg ENTEN oppgave A om historiografi - ELLER oppgave B om performativitet. 

ENTEN:

Oppgave A:

Carl Dahlhaus (1989) diskuterer det kompliserte forholdet mellom estetisk og historisk forst?else av musikk. Hvordan kan de forenes? Gj?r rede for noen vesentlige poenger i hans argumentasjon, alt mens du diskuterer dem kritisk underveis. 

ELLER: 

Oppgave B:

Erika Fischer-Lichte (2008) argumenterer for en performativ estetikk der "verket som handling" oppst?r i selve framf?ringen og aldri kan gjentas p? eksakt samme m?te.

Hvilke metodologiske implikasjoner har den performative vendingen for musikkforskning? Hvordan kan en performativ estetikk brukes som metode? Fischer-Lichte bruker hovedsakelig eksempler fra teater og performance, men trekk gjerne fram poenger som kan benyttes i musikkforskning.

Skriv maks 2 sider à 2300 anslag. Besvarelsen sendes p? epost direkte til:

e.e.guldbrandse...

Published Mar. 2, 2017 4:16 PM

Besvar ENTEN oppgave 1 ELLER oppgave 2.

Oppgave 1:

Gj?r rede for hva Richard Middleton legger i "the musicological problem" slik det er beskrevet i hans artikkel fra 1990. Dr?ft kort hvorvidt dette er aktuelt i dag.

Oppgave 2:

Gj?r rede for noen metodologiske utfordringer ved analyse av groovebasert rytme med utgangspunkt i aktuell pensumlitteratur. Gj?r en kortfattet analyse av noen sentrale trekk ved en selvvalg...

Published Mar. 2, 2017 11:25 AM

Torkjell Hovland har f?tt godkjent 1. kvalifiseringsoppgave. 

Published Feb. 20, 2017 3:49 PM

I tillegg til de f?r nevnte, har ogs? f?lgende studenter har f?tt godkjent sin oppgave:

Thomas Anda

H?kon Heggstad

Tuva Weideborg Hongve

 

Published Feb. 16, 2017 4:38 PM

F?lgende studenter har best?tt 1. kvalifiseringsoppgave:

Robin Kirknes Andreassen
Leonhard Haberl
Jonas Andersson Kj?niksen
Karl Peder Mork
Nicolai Riise
Aksel Dalmo Toll?li

Noen studenter har kontaktet meg i dag etter fristen og sagt at de ikke fant oppgaven p? Fronter. Det er riktig, oppgaven ble lagt ut her p? semestersiden for n?yaktig 1 uke siden, ikke p? Fronter.

P? grunn av denne misforst?elsen, f?r dere andre en forlenget frist til mandag  20. februar klokken 15. Det er lov ? levere tidligere. 

Oppgaveteksten finner dere lenger nede her i dette beskjedfeltet, i beskjed for en uke siden. 

Besvarelse sendes direkte til meg p? epost: e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Ta kontakt p? epost hvis noe er uklart.

Published Feb. 9, 2017 4:36 PM

Presenter og diskuter Joseph Kermans hovedsynspunkter p? musikkanalyse og musikalsk "criticism" slik han legger dette fram i artikkelen "How We Got into Analysis, and How to Get out"
(Critical Inquiry, 7/2, Winter 1980, pp. 311–331). 

Oppgaven merkes med fullt navn og sendes p? epost til:

e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Lengde: 2 sider à 2300 tegn.

Tidsfrist: Torsdag 16. februar kl. 12:00. 

Oppgaven bed?mmes med best?tt/ikke best?tt. Lykke til!

Published Feb. 2, 2017 10:23 AM

I l?pet av kurset skal dere levere fire korte kvalifiseringsoppgaver med best?tt/ikke-best?tt. Lengde p? hver oppgave er 2 sider à 2300 tegn. Dette er enkle oppgaver for ? bekrefte at dere f?lger opp undervisningen. 
Alle fire kval.oppgaver m? v?re best?tt for ? ha lov til ? g? opp i eksamen i emnet. 

Oppgavene leveres p? epost innen én uke etter forelesningen i emnet, p? torsdager kl. 12:00. Her er datoene:

Oppgave 1: Analyse, kunstmusikk: Torsdag 16. februar.
Sendes til e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Oppgave 2: Analyse, jazz/popul?rmusikk: Torsdag 9. mars.
Sendes til anne.danielsen@imv.uio.no

Oppgave 3: Performativitet/historiografi: Torsdag 16. mars.
Sendes til e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Oppgave 4: Musikksosiologi/estetikk: Torsdag 30. mars.

Sendes til e.e.guldbrandsen@imv.uio.no

Published Feb. 1, 2017 12:26 PM

Til studentene,

P? grunn av professor St?le Wiksh?lands tragiske bortgang for kort tid siden, har forelesningsplanen for dette kurset f?tt noen endringer. 

Andre forelesere er satt inn, og for ? f? kalenderen til ? g? opp, har jeg m?ttet endre rekkef?lge p? noen av forelesningene. 

Jeg ber dere sjekke den oppdaterte listen. 

Erling E. Guldbrandsen