Pensum/l?ringskrav

Kjernepensum

Cooke, Mervyn og David Horn (red.): The Cambridge Companion to Jazz, 2002. Cambridge: Cambridge University Press.

Gabbard, K. (red.): Jazz Among the Discourses, 1995. Durham and London: Duke University Press.

Nicholson, Stuart: Is Jazz Dead? (Or has it moved to a new address), 2005. New York og London: Routledge.

Pensum som legges opp i samr?d med fagl?rer

Annfelt, Trine : Jazz as Masculine Space, 2003. Oslo: Kilden.

Berliner, Paul. F. : Thinking in Jazz. The Infinite Art of Improvisation, 1994. Chicago: University of Chicago Press.

Born, Georgina og David Hesmondhalg (red.): Western Music and its Others. Difference, Representation and Appropriation in Music, 2000. Berkley: University of California Press.

Br?then, Vidar : Jazz i svart og hvitt: Jazztradisjonen sett i lys av identitetskonstruksjon, 2000. Hovedoppgave ved IMT/UiO.

Chernoff, John Miller 1979: African Rhythm and African Sensibility: Aesthetics and Social Action in African Musical Idioms, 1979. Chicago: The University of Chicago Press.

Davis, Miles og Quincy Troupe: Miles. The Autobiography, 1989. New York: Simon & Schuster.

Dybo, Tor: Jan Garbarek - Det ?pne roms estetikk, 1996. Oslo: Pax forlag A/S.

Dybo, Tor: "Ethnomusicological Reflections on Challenges in Norwegian Jazz Research" i Alterhaug, Dybo og Oversand (red.): Challenges in Norwgian Jazz Research, 2002. Trondheim: Institutt for musikk, NTNU.

Eriksen, Espen: Fertile Crossing in Jazz. En problematisering av definisjon og stil i jazz p? slutten av det 20.?rhundre, 2001. Hovedoppgave ved IMT/UiO.

Gabbard, Krin (red.): Representing Jazz, 1995. Duke:Duke University Press.

Gendron, Bernard: Popular Music and the Avant-Garde.Between Montmatre and the Mudd Club, 2002. Chicago: The University Of Chicago Press.

Gridley, M. C. : Jazz Styles. History and Analysis, 2009. New Jersey: Prentice-Hall.

Gustavsen, Tord: Improvisasjonens dialektiske utfordringer, 1998. Hovedoppgave ved IMT/UiO.

Monson, Ingrid: Saying something. Jazz improvisation and Interaction, 1996. Chicago og London: The University of Chicago Press.

O’Meally, R. G. (red.): The Jazz Cadence of American Culture, 1998. New York: Columbia University Press.

Onsrud, Silje Valde: Sang: kvinners selvf?lgelige praksis i jazzfeltet? Kj?nnsperspektiver i norsk jazz: en diskursorientert studie med utgangspunkt i intervjuer av kvinnelige jazzsangere, 2004. Hovedoppgave ved IMT/UiO.

Ruud, Even: "Improvisasjon som liminal erfaring – om jazz og musikkterapi som overgangsrituale" i Berkaak og Ruud: Den p?begynte virkelighet - studier i samtidskultur, 1992. Universitetesforlaget, Oslo.

Shipton, Alyn: A New History of Jazz, 2001. London og New York: Continuum.

Sk?rberg, Odd: "P? hvilken m?te tilh?rer Belonging-kvartetten norsk jazzhistorie? Noen perspektiver p? historisering av nyere jazz i Norge" i Studio Musicologica Norvegica, nr. 33 2007. Oslo: Universitetsforlaget.

Tagg, Phillip: "Open Letter: Black Music, Afro-American Music and European Music" i Popular Music, 8 (3), 1989.

Yudkin; Jeremy: Miles Davis. Miles Smiles, and the Invention of Post Bop, 2008. Bloomington and Indianapolis: Indianapolis University Press.

Robert Walser 1999 (red.): Keeping Time: Readings in Jazz History, 1999. New York og Oxford: Oxford University Press.

Publisert 9. des. 2008 11:46 - Sist endret 9. des. 2008 11:46