Oppgave 1
a)
3
b)
15
c)
2
d)
10
e)
6
f)
3
g) --- Ikke l?sningsforslag p?
3 6 12 11
Oppgave 2
a)
4
b)
4
c)
6
d)
6
e) --- Ikke l?sningsforslag p?
Bilde 3
Oppgave 3
a)
def badmington(per_vil, palle_vil, espen_vil):
liste_vil = [per_vil, palle_vil, espen_vil]
ant_vil = 0
for person_vil in liste_vil:
if person_vil:
teller += 1
return ant_vil == 2
b)
def heie(tabellplass_ordbok):
if tabellplass_ordbok["Brann"] <= 3:
return "Brann"
for lag in tabellplass_ordbok:
if tabellplass_ordbok[lag] == 1:
return lag
c)
def bordsetting(introverte, ekstroverte):
bordplassering = []
for i in range(len(introverte)):
bordplassering.append(introverte[i])
bordplassering.append(ekstroverte[i])
return bordplassering
d)
def lag_interessegrupper(personers_interesse):
interesse_ordbok = {}
for person in personers_interesse:
interesse = personers_interesse[person]
if interesse not in interesse_ordbok:
interesse_ordbok[interesse] = [person]
else:
interesse_ordbok[interesse].append(person)
return interesse_ordbok
e) -- Ikke l?sningsforslag p?
def sjekk_input(sporsmaal):
svar = input(sporsmaal)
while len(svar) == 0:
print("\nUgyldig verdi!")
svar = input(sporsmaal)
return svar
print(f"Velkommen {sjekk_input("Skriv inn navn: ")}!")
print(f"God tur til {sjekk_input("Skriv inn hvor du skal: ")}!")
Oppgave 4
Oppgave 4 ble l?st p? gruppetimene forrige uke, s? l?sningsforslag ligger der
Oppgave 5
a)
def stigespill(terningkast, stiger):
posisjon = 0
for kast in terningkast:
posisjon += kast
if posisjon in stiger:
posisjon = stiger[posisjon]
return posisjon
b)
def hvilke_tre_kast(slutt_rute, stiger):
mulige_kast = []
for i in range(1, 7):
for j in range(1, 7):
for k in range(1, 7):
if stigespill([i, j, k], stiger) == slutt_rute:
mulige_kast.append([i, j, k])
return mulige_kast