Undervisningen i IN1000 f?lger et fast m?nster for hver uke:
- Forelesning: 2 timer gjennomgang av ny teori p? onsdag. Her ser du hva som er nytt pensum for hver uke. Timeplanen har lenker til oversikt over l?ringsm?l og ressurser for hver uke.
- Gruppeundervisning torsdag-tirsdag. Det er i gruppetimene (og det du gj?r p? egen h?nd) du l?rer stoffet! Du finner informasjon og lenke til ressurser for hver gruppe under Grupper. Det er vanligvis plass (etter uke 1), s? g? gjerne p? flere om du trenger det, men det er lurt med kontinuitet.
- F?rste dobbelttime: Forst? konsepter, kodeflyt, vanlige feil
- Andre dobbelttime: Probleml?sing - hvordan starter (og fortsetter vi) n?r vi presenteres for et problem programmet v?rt skal l?se?
- Bruk timene til ? diskutere alternative l?sninger, gruble over hvorfor noe blir slik eller slik, studere hva som skjer under utf?ring i Pythontutor - v?r aktiv!
- Avslutningsvis vil det gjerne v?re tid til ? jobbe med programmeringsoppgaver.
- Innleveringsoppgave med tilbakemelding, frist tirsdag kveld. Innleveringen skal l?ses selvstendig - derfor starter du p? den etter at du har god kontroll p? ukens pensum og l?st mindre oppgaver i Trix og 1-2 gruppetimer. Du l?rer mye mer - og det ?ker sjansen for gode mestringsopplevelser og eierskap til besvarelsen din! Les tilbakemeldingen, og g? gjerne tilbake til oppgaven for ? se hva du kan forbedre - det er mye lettere med et program du allerede kjenner enn neste gang du starter p? noe nytt.
I tillegg tilbyr vi Fredagspython (?pen lab p? tvers av alle grupper) som en hyggelig m?te ? avslutte uken p?, med programmering. Det vil v?re gruppel?rer tilstede frem til kl 16 som kan svare p? korte/ konkrete sp?rsm?l - men det forutsettes at du har deltatt p? forelesning og gruppetimer, og f eks har lest evt feilmeldinger. Du f?r ikke hjelp med innleveringer.
Fredagsfordypning er et parallelt tilbud med litt mer krevende oppgaver fra og med uke 3
Trix er en oppgavedatabase der du kan finne oppgaver p? ulike niv?er og for ulike uker og temaer. Velg tags i menyen, og logg deg gjerne inn s? kan du f?lge med p? antall oppgaver du l?ser. For ? l?re ? programmere m? du programmere - mye - og jobbe skikkelig med programmene du skriver. Test at de virker, lag utvidelser, pr?v ulike m?ter ? l?se oppgaven p?, se om l?sningsforslaget har noen nyttige forbedringer (etter at du har l?st oppgaven selv).