Oppgave 1, Hilseknapp
- Lag en JPanel med en JLabel og en JButton. La JLabelen v?re tom og la knappen ha teksten “Hilseknapp”.
- N?r man trykker p? knappen skal JLabelen vise “Hei paa deg!” (skriv en ActionListener for knappen).
- Endre i koden slik at hvis man trykker p? knappen en gang til, skal “Ha det!” vises.
Oppgave 2, Digital klokke
I denne oppgaven skal du lage en digital klokke. For ? telle sekunder benytter vi en indre klasse “Sekundteller”. “Sekundteller” er en egen tr?d som oppdaterer klokkeslettet hvert sekund. Bruk kodeskjelettet som er gitt til ? fylle ut den manglende koden.
Oppgave 3, Filviser
I denne oppgaven skal vi la brukeren velge en fil og vise innholdet i filen.
Start med ? lage en klasse FilLeser, som tar inn en fil i konstrukt?ren og leser den inn. Konstrukt?ren skal ikke h?ndtere FileNotFoundException, men kaste den videre. Ta s? ? lese inn linje for linje i tekstfilen og lagre det i en String. Lag en metode som henter ut denne Stringen. (Hvis du ?nsker at Stringen skal vises med linjeskift i GUI m? du legge til <html> p? starten av stringen, </html> p? slutten av stringen og <br/> mellom hver linje). Tekststrengen “<html>Dette er en tekst <br/>over to linjer</html>” vil se slik ut:
Dette er en tekst
over to linjer.
Mens tekststrengen “Dette er en tekst\n over to linjer” vil se slik ut:
Dette er en tekst over to linjer
Programmet skal ha en knapp som lar brukeren velge en fil, n?r den blir trykket p? skal du bruke JFileChooser til ? velge filen, s? lese filen med FilLeser-klassen, og vise resultatet i en JLabel.