Magma

Mange videreg?ende elever er enige om at det sosiale har mye ? si for motivasjonen deres til skolen. Overgangen fra ungdomsskole til videreg?ende skole kan oppleves som et stort hopp for mange med et nytt press og nye mennesker ? forholde seg til. Derfor vil vi i Magma hjelpe og oppmuntre elevene til sosialisering, slik at tryggheten og samholdet i klassen ?ker. Grupper under gruppearbeid er ikke alltid like tilfeldige som elevene skulle ?nske og l?rerne synes det er vanskelig ? sette de sammen uten ? generalisere. Med Hedron ?nsker vi ? ?ke samholdet i klassen og dermed ?ke motivasjonen hos elevene, ved ? sette elevene inn i tilfeldige grupper ved gruppearbeid.

Fra venstre: Claudia, Gabrielle, Jonas, Daniel og Scott

Tema og m?lgruppe

Temaet v?rt tar for seg elevenes motivasjon for videreg?ende skole og m?lgruppen v?r er naturligvis elever fra videreg?ende skole. Mer konkret har vi valgt ? fokusere p? sosialisering i klassen. I starten av prosjektet var m?lgruppen v?r videreg?ende skole som en helhet, som inkluderte elever, l?rere, rektor, r?dgivere, pedagoger osv. Senere valgte vi ? fokusere p? elevene, da de vil v?re prim?rbrukerne av systemet.  

Problemstilling

"Hvordan øke samholdet i klassen gjennom sosialisering?"

F?rste iterasjon

Vi startet datainnsamlingen med et semi-strukturert enkeltintervju av en elev. Vi holdt dette intervjuet veldig ?pent og generelt da vi ikke hadde tatt noen valg enda om hva vi ville fokusere p?. Dette intervjuet hjalp oss videre med ? holde de neste intervjuene slik at vi heller kunne fokusere p? det vi fant interessant. Tanker vi satt igjen med etter dette intervjuet var blant annet l?ring gjennom konkurranse/spill, gruppearbeid og hvilken rolle l?rere har i klasserommet. Problemomr?der vi identifiserte var mangel p? ambisjoner, mangel p? aktivitet i timen og skulking.

Ideene vi satt igjen med etter ? ha analysert dette intervjuet var:-

-Et spill i form av et Quizbord med lag, hvor en har muntlig aktivitivtet i timen gjennom konkurranse og hvor gele klassen m?tte 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e.

- Et spill Quiz Battle hvor vi tenkte at elevene kanskje kunne svare i form av bevegelse og handlet mye om timing.

- Et system som skal l?re av tilbakemeldinger den f?r av brukeren og s? sette opp mer og mer rettferdige grupper.

- Vi ville lage noe som valgte ut en tilfeldig elev til ? svare.

- Vi tenkte ogs? p? at det var viktig ? lage tilfeldige grupper, slik at spillet ble mer rettferdig.

 

Andre iterasjon

Andre iterasjon startet med en tur til en videreg?ende skole vi hadde kontakt med. Her utf?rte vi:

- En ikke-deltakende, direkte observasjon av en klasse. Vi valgte ? starte med dette for ? f? et helhetlig inntrykk av hvordan klassen var. Vi la merke til hvordan elevene og l?reren oppf?rte seg, og fant de tydelige grupperingene og at man kunne se klart hvem som var dominante blant elevene i klassen spesielt interessant. 

- To semi-strukturerte gruppe intervjuer  hvor vi til sammen snakket med 8 tilfeldige elever fra klassen vi fulgte for dagen. Gjennom disse intervjuene fikk vi en st?rre oversikt over hva vi ville finne ut mer om. Samtidig fikk vi sjekket ut deler av hva elevene fra det f?rste intervjuet fortalte oss mot hva det de fra det andre sa.

- Et semi-strukturert enkeltintervju med en tilfeldig elev fra klassen. Her la vi spesielt merke til at det var enklere f? mer sensitiv informasjon da eleven bare snakket med oss og ikke hadde noen medelever rundt som fulgte med p? hva som ble sagt. 

I andre iterasjon fikk vi ogs? utf?rt et semi-strukturert intervju med rektor. Dette intervjuet gjorde at vi s? skolen i et nytt perspektiv og fikk vite hvilke tiltak som var gjort og hvor fokuset l?.

Prototype 1 og 2

Konsept: sammenkomst

Formkonsept: terning

The Random Falcon

 

QuizBattle

 

Tredje iterasjon

Vi tok kontakt med rektor ved skolen og presenterte de to ideene vi hadde. Han var veldig positiv til  konseptet rundt The Random Falcon og viste til Oppl?ringsloven §8-2 som sier

 "I oppl?ringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilh?r. For delar av oppl?ringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg niv?, kj?nn eller etnisk tilh?r."

Rektor tolket denne loven som at gruppeinndeling skulle v?re helt tilfeldig og forklarte at denne loven var for ? forebygge mobbing og for ? fremme sosialisering hos elevene.

Vi dro s? tilbake til skolen for ? unders?ke mer rundt sosialisering og gruppeinndeling, og for ? vise ideene v?re for f? litt feedback og ideer om hvordan vi skulle g? videre.

P? denne turen utf?rte vi:

- En Workshop

- To semi-strukturerte enkeltintervjuer med elever, hvor vi snakket mye om sosialisering og hvordan milj?et var p? skolen. Vi fikk ogs? h?re litt hva de likte og hva de ikke likte med prototypene v?re.

- Et semi-strukturert intervju med en r?dgiver, hvor vi snakket mye om sosialisering p? skolen og om dominante elever og grupper.

 

Etter ? ha presentert begge ideene for l?rer, r?dgiver og noen elever, var vi helt sikre p? at det var The Random Falcon vi skulle g? videre med. Vi fikk gode tilbakemeldinger p? hva som burde endres i forhold til designet og hva som burde v?re med av funksjoner. 

Etter ? ha analysert dataene vi fikk fra turen, endte vi opp med dette designet p? The Random Falcon.

Vi holdt oss til formkonseptet v?rt, men gjorde det litt mer spennende med ? g? fra ? ha en klassisk terning til en 12-sidig terning. Vi bestemte oss ogs? for ? ha litt flere farger og for ? ha med LED-lys i tillegg, for ? gj?re boksen litt mindre kjedelig.  

Vi begynte s? p? den h?yoppl?slige prototypen. Vi valgte ? 3D-printe boksen til systemet, fordi det ville blitt veldig vanskelig ? lage formen vi ?nsket ut fra et annet materiale. Vi m?tte s? skru fast alle komponentene som skulle v?re med i l?sning, samtidig som vi drev p? med dette lagde vi koden for systemet. 

   

3D-printing av boksen      

 

Setter fast alle komponentene i boksen.

 

Endelig l?sning

Gruppeinndeling-prototypen v?r fikk til slutt navnet Hedron. Hedron er et system for inndeling av grupper. L?reren kobler opp Hedron opp mot sin datamaskin og elevene registerer sitt eget oppm?te med sin egen RFID-brikke p? toppen av boksen n?r de kommer inn i klasserommet, og boksen skriver ut en liten hilsen til deg p? LCD-skjermen. N?r klassen skal jobbe i grupper trykker l?reren p? en knapp p? baksiden av Hedron. Da kan elevene kommer ? legge brikken sin p? nytt p? toppen av boksen og f?r beskjed om hvilken gruppe de er p? skjermen.  

Den h?yoppl?selige prototypen v?r er 3D-printet. Hovedkomponentene som er brukt er en RFID-scanner, en knapp for shuffling som lager grupper og en LCD-skjerm og LED-lys for ? gi feedback til elevene .  

 

Evaluering

Workshopen, vi holdt i tredje iterasjon, fungerte som en midtveisevaluering av den dav?rende prototypen The Random Falcon. Vi hadde ogs? en slutt evaluering av den endelige l?sningen Hedron.

Sluttevalueringen fikk vi desverre ikke holdt p? den skolen vi hadde kontakt med, s? vi m?tte holde en alternativ evaluering med en gruppe f?rsteklassinger fra en annen skole. Feedbacken vi fikk p? denne evalueringen var generell positiv, men de sa at det hadde v?rt greit ? f? en tilbakemelding om at brikken var registrert i form av lyd.

Publisert 19. feb. 2018 11:04 - Sist endret 11. juni 2018 16:18