Tema og m?lgruppe
Milj? er v?rt fokusomr?de. Samfunnet utvikler seg stadig til ? bli mer bevisst og s?ker en mer b?rekraftig verden; av den grunn mener vi dette temaet er sentralt og relevant. V?r m?lgruppe er barnefamilier siden sannsynligheten for utfordringer av sortering og gjenvinning er stor.
V?r problemstilling:
"Hvordan kan familier bli mer miljøvennlige i hjemmet?"
Datainnsamling
For ? tilegne relevant data ble intervju benyttet som prim?rmetode; semi-strukturert for ? f? mer n?yaktighet, men ogs? ?pne opp for muligheten til ? g? i dybden med oppf?lgingssp?rsm?l for ? granske etter deltakernes underliggende behov. Det har blitt utf?rt intervju med én barnefamilie (et intervju med de foresatte og et annet med barna) og én domene-ekspert. I tillegg til dette har vi hatt kontakt med familien for ? vurdere l?sningsforslagene. Det har ogs? blitt gjennomf?rt et case-studie for ? vite hvordan familien h?ndterer sorterings-situasjonen.
All innsamlet data har blitt bearbeidet med innholdsanalyse; vi sammenlignet og sorterte ulike p?stander fra familiemedlemmene i et affinity diagram.
Med diagrammet som utgangspunkt diskuterte vi oss frem til at familien har behov for struktur, uavhengighet, informasjon og enkelhet. Kravene vi etablerte var ? lage et lett-oppfattelig system som ,ved hjelp av belysning og en timer, synliggj?r matrestene i kj?leskapet.
Prototyper
Vi har valgt ? kun presentere prototypene fra konseptet vi gikk videre med. Andre konsepter var bl.a. en s?ppel-kompressor og en spill-l?sning.
Av intervjuet med barna ble det oppdaget at de er usikre p? n?r rester i kj?leskapet er gode eller d?rlige. De etterlater vurderingen til sin mor. Det ble sagt at uten deres mor ville det ha v?rt utfordrende ? vite om maten er for d?rlig og m? kastes, og en konsekvens av denne usikkerheten er matsvinn om de kaster mat i god tilstand.
Prototype 1 - Plate
Etter dataanalysen utformet vi fire ulike design-konsepter basert p? ulike form-konsepter. Alle forslagene bygget p? konseptet om ? ta tiden p? hvor lenge restene kunne v?re og blinke med en lysdiode n?r det var p? tide ? kaste maten (konseptet endret seg senere etter designkritikk). Tidlig i utviklingsfasen hadde vi bl.a. en idé om ? implementere ei plate med sensor som kunne oppdage om noe var plassert p? plata.
Prototype 2 - Matklokka
V?r mer h?yoppl?selige prototype av papp utforsker look-and-feel aspektet av det som for tiden ble regnet som ei "matklokke". Konseptet ble endret etter denne iterasjonen med en ny visjon.
Prototype 3 - Beholderen
Konseptet baserte seg p? at familien hadde uttrykt at moren vanligvis sjekker om maten er god ? spise basert p? lukt og passer p? at det ikke tar for lang tid ? bruke opp restene. Da vi unders?kte dette blant et av barna i familien kom det frem at barnet avhenger seg av moren for ? finne ut av dette, og ga inntrykk av at vedkommende ikke hadde nok kunnskap om matresters levetid for ? avgj?re om maten ikke er farlig ? spise.
Den endelige prototypen hadde derfor "synliggj?ring av restemat" som visjon. Vi implementerte ogs? funksjonalitet som forslag p? matretter som kan lages med restene (i form av kort). Denne l?sningen g?r vekk fra idèen om ? varsle n?r maten burde kastes til ? simpelt f?re oppmerksomheten til brukeren til restene n?r de ?pner kj?leskapet. Hensikten er at brukeren skal bruke restene n?r de skal lage nye retter. Siden mat som er blandet har kortere levetid var det naturlig ? lage et system som indikerer om restene fortsatt kan brukes til ? lage ny mat. Slik tenker vi at vi kan minske matsvinn-problemet i hjemmet og dermed gj?re barnefamilier mer milj?vennlige.