PIVOT

Enkelte seniorsentre tilbyr hjernetrim for dem som er bekymret for egen hukommelse og som ?nsker ? bruke hodet aktivt. Vi ?nsker ? se muligheter og l?sninger for ? kunne supplere eller utvikle hjernetrimkonseptet.

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre: John, Henrikke, Ida, Nora og Sara.

Tema og m?lgruppe

M?lgruppen for prosjektet er en hjernetrimgruppe som m?tes ukentlig p? et seniorsenter for ? praktisere hjernetrim. Hjernetrimgruppen best?r av tre deltakere og to fasilitatorer, som er ansvarlige for gjennomf?ringen av hjernetrimmen.

Datainnsamling

De innledende datainnsamlingene resulterte i at vi fikk en bredere forst?else for hjernetrimkonseptet. Dataene som ble samlet inn prosesserte vi i en tematisk analyse. Denne analysen resulterte i identifisering av m?lgruppens behov, utledning av krav og formulering av en problemstilling.

Innledende unders?kelser:

  • Deltakende observasjon av en hjernetrimsamling

    En observasjonsguide med fokus p? kontekst, m?l, oppgaver, tidsrammer, objekter og f?lelser dannet rammeverket for observasjonen. Det var ogs? viktig for oss ? skape en relasjon med m?lgruppen.
     
  • Gruppeintervju med deltakere

    Det semistrukturerte gruppeintervjuet ?nsket ? kartlegge deltakernes motivasjon for og utbytte av ? delta p? hjernetrimmen, deltakernes forhold til teknologi og oppfattelse av de ulike aktivitetene som gj?res.
     
  • Semistrukturert intervju med deltakere

    Intervjuet fokuserte p? hvorfor og hvordan hjernetrim utf?res, fasilitators bakgrunn og motivasjon, oppgaver og utfordringer, samt fasilitators opplevelse av deltakernes uttrykte f?lelser og reaksjoner.

Evalueringen og datainnsamlinger underveis i designprosessen:

  • Evaluering av tidlige prototyper

    Det var ?nskelig for oss ? f? tilbakemeldinger fra m?lgruppen p? prototypene og innsikt i om vi var p? rett vei f?r vi gikk videre med mer h?yoppl?selige prototyper.
     
  • Evaluering av l?sningens innhold - ny designidé

    F?r vi gikk videre med ny designidé ?nsket vi ? gjennomf?re en evaluering av innholdet i den tenkte l?sningen med m?lgruppen.
     
  • Evaluering av prototype i papp

    En evalueringen med fasilitator inkluderte bruk av Wizard of Oz, samt gjennomf?ring av et semistrukturert intervju. Form?let var ? f? tilbakemeldinger p? prototypens form, funksjon og interaksjon.

    Ved ? intervjue en domeneekspert med doktorgrad i hukommelsestrening ?nsket vi ? vurdere l?sningens mulighet for ? stimulere til hjerneaktivitet.
     
  • Summativ evaluering i naturlige omgivelser

    I den summative evalueringen ?nsket vi ? vurdere endelig l?sning i kontekst og vi gjennomf?rte derfor en brukertest med m?lgruppen p? deres seniorsenter.
     

Problemstilling

Etter analyse av de innledende datainnsamlingene ble f?lgende problemstilling formulert:

Hvordan kan hjerneaktivitet stimuleres gjennom sosialt samvær?

 

Tidlige prototyper

L?sningene vi har prototypet har blitt utviklet med utgangspunkt i behovene vi kunne avdekke hos deltakerne ved hjernetrimmen. M?let med l?sningene er ? bidra til ? dekke disse behovene, og derav fors?ke ? besvare problemstillingen. V?re tidlige prototyper spiller rollen som et diskusjonsverkt?y ved ? tilby temaer og ord til diskusjon. L?sningene er laget for ? kunne ta plass p? et bord og brukes av deltakerne i fellesskap. Deltakerne skal bruke egen kunnskap og bygge p? hverandres innspill for sammen ? komme frem til en l?sning. Fasilitatoren med sin rolle vil v?re viktig for v?r l?sning, b?de som en p?driver og st?tte for deltakerne under diskusjon, men ogs? som en trygghet for deltakerne i m?te med ny teknologi.

Skisse A

 

Deltakerne velger et tema ved ? trykke p? en knapp. Et dagsaktuelt tema fra nyhetsbildet hentes fra en database og vises p? skjermen. Ordet/ordene som vises p? skjermen danner grunnlaget for en diskusjon. Dersom brukerne trenger hjelp eller hint om hvilken situasjon fra nyhetsbildet som ordet/ordene representerer, kan det trykkes p? en knapp som f?rer til at et bilde fra situasjonen vil bli vist p? skjermen.

Skisse B

Bildet kan inneholde: Font, Teknologi.

Ved ? vri p? bryteren presenteres et av ??rets ord? for brukerne i form av tale fra h?yttaleren. Ordet danner grunnlaget for diskusjon rundt ordets opphav og dets betydning. Dersom deltakerne har behov for ? f? ordet gjentatt, f? et hint eller fasit presentert, trykker deltakerne p? ?nsket knapp. Tilbakemelding p? knappetrykk skjer i form av tale fra h?yttaleren.

Skisse C

Ved ? skanne et temakort blir det valgte temaet presentert som et sp?rsm?l i form av tale fra h?yttaleren. Temaet danner grunnlaget for diskusjon rundt hvilket ?rstall det aktuelle temaet/fenomenet fant sted. Brukernes oppgave blir ? komme frem til riktig ?rstall. For ? angi et svar til systemet, plasseres tallbrikker p? et markert felt.

Skisse D

Skisse D bygger i stor grad p? skisse C, men ti?rene som utgj?r svaralternativene er forh?ndsbestemt for ? gj?re det enklere for brukerne og for ? redusere tekniske utfordringer tilknyttet RFID-lesere.

 

Ny designidé

P? bakgrunn av evaluering med m?lgruppen av de tidlige skissene ble en ny l?sning skissert. F?rste versjon av denne designidéen (prototype 1) best?r av en skisse og bildekort av papir. L?sningen fungerer slik at et ord blir opplest n?r knappen for nytt ord trykkes. Ordene som presenteres er hovedsakelig nye ord, som selfie, elbil og det gr?nne skiftet, og er ment ? fremme l?ring. Brukerne har bildekortene foran seg, og m? dr?fte og diskutere for ? identifisere bildekortet som passer til opplest ord. Det aktuelle kortet skal s? legges p? en avleser, og systemet responderer p? om bildekortet var riktig eller galt. Annen funksjonalitet prototypen viser til er en knapp for gjenta, en knapp for hint og et potensiometer for justering av lydniv?.

Tidligere unders?kelser har vist at fasilitatoren er viktig for ? veilede deltakerne i prosesser og aktiviteter. Ved denne designidéen utnyttes hjernetrimgruppens rollefordeling i utformingen. Ved tenkt bruk vil fasilitatoren interagere med knappepanelet, mens deltakerne vil interagere med systemet ved ? skanne bildekort. Fasilitatoren kan forenkle bruken av prototypen og bidra til dialog mellom deltakerne.

 

 

For ? evaluere aspekter ved designidéen ble en stimulering av tenkt bruk med bildekort gjennomf?rt. Basert p? tilbakemeldinger og erfaringer fra denne evalueringen ble designl?sningen videreutviklet til en papp-prototype (prototype 2) presentert under.

Bildet kan inneholde: Lydutstyr, Teknologi, Lydboks, Elektronikk, Elektronisk apparat.

 

Endelig prototype

Etter evaluering av papp-prototypen ble den endelige prototypen utviklet. Prototypen av Kvitre best?r av en Arduino, et RFID/NFC-shield, et MP3-shield, en h?yttaler, en lyslenke, knapper, et potensiometer og en str?mbryter. Prototypen sl?s p? med en str?mbryter. Arduinoen f?r da str?m fra et 9-voltsbatteri og programvaren starter. Ved ? trykke p? knappen for nytt ord blir et tilfeldig ord fra en forh?ndsdefinert liste opplest. Til hvert ord er tre hint tilgjengelige, og disse leses opp i en bestemt rekkef?lge. Ett hint presenteres n?r knappen for hint trykkes. Knappen for gjenta vil gjenta det siste som ble sagt, enten det var et ord, et hint eller en ordforklaring. Ved skanning av bildekort forteller lyd og lys om riktig eller feil kort ble skannet. Skanning av riktig kort resulterer i opplesing av en ordforklaring. Lydniv?et p? all opplesning kan n?r som helst justeres ved ? vri p? potensiometeret.

 

 

 

Publisert 25. feb. 2019 10:38 - Sist endret 7. feb. 2020 15:56