M?lgruppe:
Vi har valgt ?folk under selvkarantene? som v?r m?lgruppe. Dette er en omfattende m?lgruppe som best?r av mennesker med mange forskjellige bakgrunner, i mange forskjellige aldere osv. Grunnen til at vi valgte denne m?lgruppen var fordi vi f?lte at det var viktig ? holde folk aktiv under pandemien. Siden vi selv p? mange m?ter faller inn under m?lgruppen, kan vi selv ogs? komme med personlige ?nsker og tanker om ting som kan forbedres for de som har lyst til ? v?re fysisk aktive.
Vi har lyst til at teknologi skal v?re med p? ? forbedre treningsopplevelsen for mennesker som ?nsker ? v?re fysisk aktive, men som ikke har muligheten til v?re det grunn av pandemien.
Datainnsamling:
Metoden vi har bestemt ? ta for oss n?r det gjelder ? samle inn data er egentlig bare ? utf?re semi-strukturerte intervjuer med mennesker under selvkarantenen, og f? deres meninger og perspektiver om trening under pandemien. Deretter kan vi bruke denne dataen til ? finne eventuelle behov og krav til brukerne. Dataene ble brukt som en grunnlag til en mulig produkt for problemet
Konsept
Etter vi analyserte dataene, s? kom vi fram til at det var viktig at treningen skulle v?re g?y og noe som m?lgruppen kunne gj?re hjemme. Det var heller ikke alle som hadde de n?dvendige utstyr til ? trene som vanlig, s? gjorde at de benyttet andre alternative trenings m?ter. Dette f?rte til prototypen v?r hadde stor fokus p? ? v?re et alternativ m?te ? trene med elementer av gamification, for ? gj?re det g?y. Prototypen v?r skulle ogs? v?re kompakt, hvor prototypen hadde alle n?dvendige utstyr for ? gj?re ?velsene.
Endelige produktet
Den endelige produktet ble fit-pad, et treningsspill. Produktets rolle er ? v?re en g?y m?te ? trene p?, samtidig som brukeren kunne holde seg aktiv under perioder hvor de ikke kunne dra til treningsentret. Produktet g?r ut p? to faser; dansing og push-ups. Under danse delen ? s? er det fire LED-lys, som enten vil sl? p? en eller to lys for ? signalisere hvilken rute man skal tr?kke p?. Dersom brukeren greier ? tr?kke p? rutene med tilsvarende farge, s? vil de f? utdelt poeng. Hvis de ikke greier det, s? vil den skifte til neste steg. Etter det har g?tt en stund s? vil det skifte til push-ups fasen. Push-ups fasen g?r ut p? hvor mange push-ups brukeren greier ? ta i l?pet av et minutt. Produktet v?r holder tellingen p? hvor mange push-ups brukeren tar ved ? sjekke avstanden mellom brukeren og boksen. Dersom brukeren er innenfor en rekkevidde s? vil antall push-ups ?ke, og f? utdelt poeng for det.
Produktet v?r best?r av to deler; en boks som holder ardunioen og danse matten. Danse matten har 3x3 rutem?nster med fire fargede ruter. De fargede rutene har Force Sensitiv Resistor for ? ta imot ? sjekke om brukeren tr?kker p? riktig rute. Boksen med arduino har ogs? Ultrasonic Distance Sensor som er delen som sjekker antall push-ups. Ved at brukeren f?r utdelt poeng for hva de gj?r riktig, s? medf?rer det at gamification av trening. ? kunne se hvor mye poengsum brukeren fikk i l?pet av en runde, muliggj?r konkurranse instinktene deres ved ? pr?ve ? f? et h?yere poengsum i l?pet av en spill seksjon.