Tema
For v?rt prosjekt har vi valgt f?rstehjelp. F?rstehjelp er en grunnleggende kunnskap alle i samfunnet b?r beherske, men i en n?dssituasjon opplever mange usikkerhet, og verdifull tid kan g? tapt. M?let v?rt er ? fjerne usikkerheten mange opplever rundt det ? utf?re f?rstehjelp, og gj?re prosessen mer effektiv.
Problemstilling
Hvordan kan man styrke førstehjelpskunnskapene blant foreldre med innvandrerbakgrunn fra Afghanistan?
M?lgruppe
If?lge forskning.no har minoritetsspr?keligefamilier d?rligere kunnskaper om f?rstehjelp og forebygging av skader og ulykker enn det norskspr?kelige familier har. Vi har derfor valgte ? fokusere p? innvandrere, og vi avgrenset det til foreldre med innvandrerbakgrunn fra Afghanistan. Vi s? dette som et relevant tema for denne m?lgruppen, og vi hadde tilgang p? afghanske brukere.
Datainnsamling:
Vi utf?rte i alt tre intervjuer, et hovedintervju og to ekspertintervjuer.
- Hovedintervjuet ble utf?rt med to afghanske foreldre
- Afghanere ser p? medisinsk kompetanse som forbeholdt helsepersonell og allmennkunskapene er d?rlige, det g?r mye i kjerringr?d
- P? skolen l?rer barn teorien bak f?rstehjelp, men ikke det praktiske
- Det f?rste ekspertintervjuet ble utf?rt med en sykepleier.
- De fleste er redde for ? begynne med f?rstehjelp
- Utdanningsniv? m? v?re en del av undervisningsopplegget
- Det andre ekspertintervjuet ble utf?rt med en frivillig fra R?de Kors hjelpekorps som har holdt kurs i f?rstehjelp for de som skal bli med i hjelpekorpset.
- Det viktigste er at man gj?r noe. Mange er usikre p? det praktiske.
- Spr?k m? v?re en prioritet, for det er ikke rom for misforst?elser. Visuelle virkemidler og konsise instrukser kan hjelpe der.
- Vi burde avgrense typen f?rstehjelp vi tilbyr, og ha som m?lsetting at brukeren f?ler seg trygg p? ? yte f?rstehjelp.
- Hun kom p? idéen om Adams matkasse som formkonsept: alts? at man f?r en boks der alt man trenger for ? l?re f?rstehjelp ligger inni
Videre benyttet vi ogs? artikler p? nett og youtubevideoer for ? f? inspirasjon. S?rlig tre artikler, en om hvordan vi best f?r hjernen til ? huske, en om hvordan hjernen glemmer, og en om hva folk glemmer ved HLR-undervisning, var gode ? kunne se til.
Iterasjoner og prototyping
1. iterasjon: brettspill.
- Tanken var et brettspill for hele familien, der man m? utf?re f?rstehjelps?velser for ? vinne (utf?r HLR i 30 sekunder, legg personen ved siden av deg i stabilt sideleie, sp?rsm?l om hva man skal gj?re, osv...). L?re gjennom lek.
- Instruksene til disse ?velsene var p? kort.
- Vi forlot idéen da vi s? at det ikke var mye kultur for brettspill. Testbrukeren v?r viste heller ikke noen interesse, og vi fikk liten tro p? at brettspillet faktisk ville bli brukt.
- Kortene med instrukser ble med til neste iterasjon.
2. iterasjon: Adams matkasse og sjekkliste
- Vi hadde blitt ferdige med alle intervjuene, og en mer konkret idé av hva vi skulle lage. Vi hadde ogs? kommet fram til at vi m?tte innsnevre m?lgruppa til kun innvandrerforeldre, for det ble for mye ? skulle ha med hele familien.
- Adams matkasse-konseptet gikk p? at man skulle ha en f?rstehjelps-starter pack, alts? alt man trenger for ? l?re f?rstehjelp i en boks
- Sjekkliste-konseptet gikk p? at brukeren skulle ha en progresjon
- Vi ville ha en redningsdukke, men dette var vanskelig ? f? tak i.
3. iterasjon: F?rstehjelp p? 1-1-3
- Vi gikk videre med Adams matkasse- og sjekklistekonseptet fra forrige iterasjon. N? hadde vi den endelige idéen v?r.
?????
- L?sningen skulle best? av kort i lokket p? boksen, med bilde av handlingen foran og enkel forklaring p? norsk bak.
- Vi ?nsket oss fortsatt dukke, men var beredt p? ? lage en prototype uten.
- Vi kom fram til ? benytte lyssignaler, der lysene skulle signalisere hvilken etappe i l?pet man var i, som trafikklys
- Prototypen skulle ogs? gi lydsignaler, slik at brukeren fikk hjelp med ? holde rytmen i brystkompresjoner.
4. iterasjon: videreutvikling av f?rstehjelp p? 1-1-3
- Vi gjennomf?rte brukbarhetstester med brukerne v?re, og de syntes prototypen var lett ? forst?, men bemerket at knappene var vanskelige ? trykke p?. Vi hadde tidligere sett p? knapper som kunne bli brukt, men alt var dessverre utsolgt.
- St?rrelsen p? kortene ble A6 per brukernes ?nsker.
- I lys av COVID-19 ble vi n?dt til ? forenkle idéen, og det ga konsekvenser for prototypingen. Begrenset adgang til materialer gjorde at vi m?tte bruke skisser mer.
5. iterasjon: Tilbakemeldinger fra gruppetimer, og summativ testing
- Etter presentasjon av prototyper, fikk vi tilbakemelding om at vi kunne bruke str?mf?rende tr?d for ? skape et bedre brukergrensesnitt, s? brukeren hadde noe mer spennende ? gj?re enn ? trykke p? en knapp.
- Vi fikk tak i et dukkehode, og med en pute fikk vi en realistisk motstand for brukeren n?r de skulle utf?re hjertekompresjoner.