M?lgruppe
M?lgruppen for dette prosjektet var foreldre for barn under 10 ?r. Dette er en vid barnekategori som ga oss mulighet til ? utforske mange ulike behov.
Datainnsamling
Tidlig i prosjektet startet vi med datainnsamling ved bruk av skjult observasjon og semi-strukturerte intervjuer. Videre benyttet vi oss av nye semi-strukturerte intervjuer for evaluering av idé og prototype, samt observasjon ved evaluering av den h?yoppl?selige prototypen.
Problemomr?der og behov
Gjennom de f?rste intervjuene ble det avdekket ulike problemomr?der i hverdagen til sm?barnsfamilier. Dette gjaldt blant annet organisering om morgenen og komme seg ut i tide, samt problematikk knyttet til skjermbrett. Sistnevnte inkluderte b?de en f?lelse av skam ved ? benytte seg av dette som en enkel underholdningsl?sning for barn, samtidig som de opplevde mangel p? kontroll over hva barna gjorde p? brettet.
Tidlige ideer
Vi fikk tidlig ideer til ulike l?sninger p? problemer sm?barnsforeldre hadde. Dette var blant annet ekstratilbeh?r til barnevogn, ?trygghetsalarm? for barn, l?sninger for effektivisering av morgenrutiner og skjermbrett-substitutter til underholdning i bil.
Prototyper
F? det gjort
F?rste reelle prototype var i skisse-form for ? introdusere en idé for m?lgruppen om hvordan gj?re morgenrutiner lettere. Dette var "F? det gjort", som skulle gamifisere gj?rem?l for barna.
Etter tilbakemelding fra brukergruppen om at dette kunne skape uheldige effekter i barns motivasjon valgte vi ? g? bort i fra denne l?sningen.
Bingobox
Bingobox ble utviklet etter Scrabble- og spillkonsollkonsept. Ulike ideer til disse konseptene ble videre utforsket ved bruk av skisser.
Vi gikk videre med ideen om en h?ndholdt spillkonsoll, da dette i st?rre grad ville im?tekomme brukerens ?nsker om f?rre deler og dermed en mer h?ndterbar l?sning for barn. Denne ideen ble videre prototypet for utforsking av form, st?rrelse og tyngde, med tilbakemelding fra domeneeksperter og brukere.
Endelig l?sning
Til syvende og sist ble v?r l?sning et underholdningssystem vi kalte for BingoBox. Denne l?sningen er ment for sm?barnsfamilier p? biltur. M?lene vi satte oss for denne l?sningen er f?lgende:
- underholde barna
- v?re et alternativ til skjermbrett
- et mer kontrollert leket?y enn skjermbrett
- tilby et l?ringsutbytte til barna
Under brukerunders?kelsen med barn i bil fikk vi testet disse m?lsetningene. Ved ? kombinere lyd og lys p? l?sningen, med bel?nning gjennom toner som ble spilt av ved liten og stor bingo, syntes barna at leket?yet var veldig morsomt. De hadde heller ikke h?rt om "bingo" f?r, men skj?nte fort reglene og spilte spillet ivrig.
I bilen var ikke feedbacken fra lyden og lyset til bingoboksen sjenerende for sj?f?ren og moren til barnet, og s? fort barnet forstod hvordan systemet fungerte spilte hun spillet selvstendig. N?r det kom til ? finne ting som begynte p? visse bokstaver ble det en ?velse ? stave det hun s?.
Alt ? i alt s? vi igjennom evalueringen at m?lene v?re ble n?dd, men at trafikksikkerheten til l?sningen m? forbedres gjennom en type festemekanisme til enten h?ndledd, setebelte eller seteryggen foran barnet.