M?lgruppe
Som f?lge av koronasituasjonen ble gruppa n?dt til ? endre m?lgruppe. Opprinnelig var m?lgruppen hjemmeboende, enslige eldre, som vi planla ? rekruttere ved ? bes?ke dagsentre for eldre. Ettersom dagsentrene stengte f?r vi fikk sjanse til ? rekruttere noen ble vi n?dt til ? velge ut ifra v?re egne bekjente. Den nye m?lgruppen ble m?lgruppen ble aktive pensjonister i alderen 70 ?r.
Datainsamling
Som det meste ble ogs? datainnsamlingen preget av COVID-19. Vi var heldige at informantene v?re var datakyndige nok til at vi kunne holde semi-strukturerte intervjuer gjennom videosamtaler. Ved begynnelsen av prosjektet fikk vi brukerne til ? skrive dagb?ker i en uke, for ? bli kjent med livssituasjonen deres, men med unntak av dette ble intervju metoden for all datainnsamling og evaluering, med brukerne.
I tillegg involverte vi en personlig trener, som domeneekspert, for ? forsikre oss om at prosjektet v?rt var forsvarlig i forhold til eldre menneskers fysiske helse og for ? f? tilbakemeldinger p? hvilke funksjoner som burde v?re med i l?sningen.
Problem/konsept
Alle informantene uttrykket livsglede og hadde f? tydelige behov fra begynnelsen av. De har et uproblematisk forhold til teknologi og f?ler at hverdagen er givende. Fokuset v?rt gikk da p? hvordan vi kunne forbedre noe de allerede har glede av, og vi landet p? fysisk aktivitet. Dette var ogs? noe som var relevant i forhold til COVID-19 og stengingen av treningssentre.
Problemstilling:
“Hvordan kan vi hjelpe aktive eldre å opprettholde rutiner og samtidig legge til rette for variasjon i hverdagen?”
Etter ? ha jobbet med denne problemstillingen og utelukket noen l?sninger landet vi p? konseptet “variasjon innenfor strukturerte rammer”. Form-koseptet for den endelig l?sningen er en kassettspiller.
Prototyper
Etter noen runder med idémyldring og skisser, har vi laget mer h?y-oppl?selige skisser. Vi valgte ut tre l?sninger som vi evaluerte med brukere.
Hjemmetrening PT
Prototype er Hjemmetrening PT. Den best?r av en boks og l?se kort som kan leses inn i boksen. ?velseskortene holder ?velser, som leses opp av boksen. Hver ?velse finnes i tre varianter basert p? vanskelighetsgrad, som brukeren selv velger ved ? trykke p? niv?-knappene. Brukeren selv setter sammen en trenings?kt ved ? skanne et x-antall kort. Artefakten har tre progresjonslys som kommuniserer hvor lenge det er igjen av ?kten, varigheten p? en trenings?kt er fastsatt til f.eks 45 min. For hver 15 min av trenings?kten lyser ett lys opp, ettersom brukeren skanner kortene. Det f?rste lyset lyser opp etter 15 min av ?kten, og n?r den tredje og siste lys lyser opp kan brukeren avslutte trenings?kten. P? denne m?ten ?nsker vi ? gi brukeren kontroll over egen trening og mulighet til ? selv bestemme programmet.
Prototypen ble utviklet ut ifra brukers vane for ? trene hjemme, og to andres utsagn om at de ?nsket ? begynne med trening. For f?rstnevnte ville denne l?sningen tilby rammer som hjelper ham ? huske p? ? trene forskjellige deler av kroppen. I tillegg vil nye kort, med nye ?velser tilby variasjon. For de to andre vil denne l?sningen tilby et sted ? begynne, for dem som er interessert i ? trene, men mangler kunnskap og rammer for ? f? dette til.
Tur-ringeklokke
Denne prototypen ble utviklet ut ifra en brukers behov for ? ha en turkamerat.
Den fungerer litt som en ringeklokke, ved at den er installert inne i leilighetene i en blokk eller et borettslag. Om man ?nsker ? g? tur kan man trykke p? knappen og en foresp?rsel sendes ut til de andre ringeklokkene. Om noen andre ?nsker ? melde seg p? kan de trykke p? knappen, p? sin ringeklokke. N?r noen melder seg p? vil et av de tre mindre lysene skru seg p?, som signaliserer at en plass er opptatt. Denne prototypen viser max tre deltakere, med unntak av den som sendte ut foresp?rselen. Opprinnelig var det vurdert ? ha en tidsfrist p? 10 min fra bruker sender ut foresp?rsel til minst en deltaker melder seg p?, og at foresp?rselen blir avsluttet hvis ingen har meldt seg p? innen da. Det var ogs? vurdert et vindu p? 10 min for alle til ? gj?re seg klar og g? ut, n?r turgruppen er komplett.
Inventaroversikt
Denne ble utviklet som svar p? brukeres behov om ? vite hva som er i fryseren deres, men ble ble raskt utkonkurrert av de andre prototypene ettersom brukerne trakk tilbake behovet for ? ha en maskin som svarer p? dette problemet.
Devicet har et display, en kodeskanner, tastatur og printer. N?r man legger noe i fryseren skanner man strekkoden og skriver hva varen heter. Det printes ut en lapp og navnet p? tingen blir lagret og vises p? displayet n?r man scroller nedover. Er det ikke strekkode, kan man f? skrevet uten strekkodelapp med navnet p? varen. N?r man tar noe ut scanner man dette og varen forsvinner fra listen.
Valg av idé
Etter evaluering av de tre ideene med brukere, ?nsket de at vi skulle fortsette med videreutvikling av Hjemmetrening PT. Vi bestemte oss da ? evaluere ideen med PT for ? sikre oss at den var trygg, nyttig og for finne ut hvordan vi skulle g? frem med treningsprogram. I tillegg til ? f? tilbakemeldinger om funksjonalitet og eventuelle endringer som m?tte gj?res.
Etter flere intensjonen, p? bakgrunn av innspill fra brukere og PT, har vi gjort endringer i design.
Den endelige l?sningen v?r er et device laget for ? veilede bruker gjennom en trenings?kt. Trenings?ktene er lagret p? individuelle kort, som skannes inn i maskinen og leses opp gjennom en innebygd h?yttaler. Hver trenings?kt har tre niv?er, hvor niv? en er for nybegynnere og niv? tre for viderekommende. Hver ?velse i ?ktene kommer ogs? med alternativer for ? gj?re den lettere/vanskeligere for bruker. Niv? velges gjennom de nummererte knappene. I tillegg kan trenings?ktet pauses og det er mulighet for ? hoppe frem og tilbake. Dette er nyttig om man ?nsker ? h?re en forklaring igjen, eller om man vil hoppe over en forklaring eller ?velse.
Endelige prototypen
Materialvalget for boksen ble bokpapp og knappene ble av kork. Boksen ble malt hvit, for best synlighet i videoen. Et rektangel som viser hvor man skal skanne kortene ble p?malt, i tillegg til noen flere detaljer for dekor.
I tillegg til boksen ble det laget forslag til kortene. Bruker 1 ?nsket seg fargekoding, s? dette ble tatt med i det endelige designet. Kortene har illustrasjoner, som representerer PT-ene, hvis stemme man h?rer i treningsprogrammet. Opprinnelig hadde kortene illustrasjoner som representerte PT med navn, men disse ble erstattet med varighet p? bakgrunn av tilbakemeldinger fra brukere. Dette gjorde at vi ?nsket diskutere endring av illustrasjonene med brukere, men ikke fikk tid til.
Teknisk l?sning
I v?r tekniske l?sningen har vi brukt Arduino og Raspberry Pi. Arduino fungerer som kontrollbord, registrer input fra brukeren og styrer kommunikasjon med RFID leser, mens Raspberry Pi spiller av lydfiler. I utgangspunktet hadde vi planer om ? bruke Mp3 shiled eller DFPlayer mini for ? spille av lyden, med vi fikk ikke tak i Mp3 shield, og DFPlayeren vi bestilte ikke virket. Vi vurderte ? bruke Arduino MKR zero utviklingskort, men den trengte en amplifier som vi heller ikke fikk tak i. Vi implementerte f?rst l?sningen med Raspberry Pi, men delt implementasjonen med Arduino.
Bruk av Raspberry Pi gj?r at vi m? kj?re programmet fra den for at Arduino skal lese kortet og registrere input fra brukere. Dette inneb?rer at Arduino m? kommunisere med Raspberry Pi via Serial gjennom en USB-kabel. Dette gjorde det derfor upraktisk ? gjennomf?re summativ evaluering med brukere.