Idéer og planer for datainnsamling, analyse og evaluering:
- Gamification av problemomr?de
- Synliggj?ring av bidrag
- Gj?r noe med plass og tilgjengelighet
- Sp?rreunders?kelse
- Dokumentstudier
- Semistrukturerte intervjuer
- Redusere eget matsvinn
#tyggep?den sin problemstilling og konsept
-
Hvordan motivere beboere p? Blindern Studenterhjem til ? redusere eget matsvinn i deres begrensede handlingsrom?
-
Konsept: Balanse
-
Formkonsept: Vekten
#tyggep?den sin plan for datainnsamling:
- Dokumentstudie av en allerede eksisterende l?sning ved ? dra p? ekskursjon samt utf?re et intervju med en domeneekspert fra ByKuben (Oslo Kommune - Oslos senter for by?kologi). https://www.oslo.kommune.no/miljo-og-klima/bykuben/#gref
- Bruke transkripsjon, tematisk analyse og Affinity Diagram for ? finne problemstilling og kunne utlede krav og behov
- Semistrukturerte intervjuer
#tyggep?den sin plan for evaluering:
-
Enkle brukertester med direkte observasjon og Think-Aloud metodikk av en enkeltperson for ? kunne analysere og evaluere prototyper.
- Fokus p? om l?sningen har riktig funksjonalitet, er enkel ? bruke og l?ser det faktiske problemet.
- Bakgrunn for ny iterasjon.
#tyggep?den sin plan for m?lgruppe:
- Enkeltperson p? Blindern studenterhjem.
#tyggep?den sine prototyper:
- Godterimaskinen
Denne prototypen best?r av fire s?ppelkasser: 3 av
disse er sortering, og en er vanlig rest. Du kan alltid
velge ? kaste s?ppel i vanlig restavfall, men det er
kun ved bruk av sorterings s?ppelkassene at man
f?r godteri som bel?nning. - Globusen
Prototypen handler om bevisstgj?ring av sine
s?ppelvaner p? en litt “dramatisk m?te”.
Prototypen er ment ? implementere en vekt I
s?ppelkassa som skal m?le mengde s?ppel kastet I
l?pet av en uke, hvor dette er koblet opp mot et
“m?l” s? man stiller inn og en indikator, alts?
globusen, som progressivt vil bli r?dere jo
n?rmere man kommer gjennomsnitt s?ppel. Alts?
egentlig en m?te ? visualisere mengden s?ppel. - Resirkuleringsautomaten
1. Studentkortet skannes p?
resirkuleringsautomaten. 2. Colaflasken scannes
ved bruk av koden p? flasken ( som i en
pantemaskin). 3. Du f?r poeng og informasjon
om hva det faktisk betyr at du tok dette valget. 4.
Informasjonen lagres p? appen. Her f?r jeg informasjon om hvilken betydning dette har for milj?et b?de dette ene bidraget og totalen siden du lastet ned appen og begynte ? gjenvinne. Bruker f?r ogs? opp hva du har bidratt med sammenlignet med andre p? Blindern, gitt at jeg selv har samtykket til ? dele min data. Det er kun de andre som har samtykket til ? dele data som jeg blir sammenlignet med. P? sikt kan man konkurrere med andre studenthjem i SIO -
Matboksen
Denne prototypen er en matboks. Den vet n?r den
er fylt med mat eller er tom, og registrerer n?r det
er restemat som kan hentes fra kj?kkenet. Den gir
deg derfor beskjed (med vibrering/lyd eller lys)
rundt lunsjtider hvis den allerede har mat i seg som
trenger ? spises opp. Den gir ogs? beskjed dersom
noen i facebook-gruppen for bokollektivet har lagt
inn en melding om at det finnes restemat p?kj?kkenet, s? er det bare ? fylle den opp til neste dag.