Du er nyutdannet og har nettopp landet din f?rst jobb. Fremtiden virker lys og du er klar for ? starte p? et nytt kapittel i livet. Du ser frem til ? l?re masse, bli kjent med kollegaene dine, f? st?rre ?konomisk frihet og starte p? spennende arbeidsoppgaver. Men oppstarten blir ikke helt som du hadde sett for deg. Lunsjpausen blir byttet ut med t?rre br?dskiver foran tastaturet og sosiale aktiviteter er utsatt p? ubestemt tid. Teamm?ter blir byttet ut med m?ter p? Teams og hjelpen er plutselig lenger unna enn pulten p? andre siden av det ?pne kontorlandskapet. Hvordan har nyutdannede opplevd oppstart i ny jobb i en tid med mye hjemmekontor? Vi i kAMeRAT ?nsker ? utforske dette i v?rt prosjekt.
Tema
M?lgruppe
Vi i kAMeRAT har valgt nyutdannede som har startet i ny jobb under Covid-19 pandemien som m?lgruppe. Vi er interesserte i ? finne ut hvordan personer i denne m?lgruppen har opplevd oppstart i ny jobb i en tid med mye hjemmekontor ettersom vi ser for oss at det kan v?re utfordrende ? f? innpass i et etablert milj? n?r alt foreg?r digitalt. Har de blitt godt mottatt og f?r de hjelpen og veiledningen de trenger? Klarer de ? opprettholde gode rutiner i hverdagen? Blir de sett og h?rt? Vi ?nsket ? designe en artefakt for og med brukere i denne m?lgruppen.
Plan og prosess
Datainnsamling
For ? f? innblikk i m?lgruppens tanker, opplevelser og behov, intervjuet vi to brukere fra m?lgruppen. Etter gjennomgang og analyse av intervjuene, gjennomf?rte vi en digital workshop med begge brukerne.
Problemstilling
Etter intervjuene og workshop stod vi igjen med problemstillingen
Hvordan kan vi legge til rette for enkel sosialisering i en travel og isolert hverdag p? hjemmekontoret?
Brukerne var blant annet opptatt av at l?sningen skulle v?re lavterskel og lite tidkrevende. De ?nsket ogs? at l?sningen kunne bidra til sosialisering og at artefakten kunne hjelpe til med ? ha samtaler som ikke kun dreide seg om jobb.
To hovedkonsepter
Etter workshoppen begynte vi ? utarbeide lavoppl?selige prototyper, hovedsakelig ved ? skissere ulike ideer. Vi fokuserte ideene v?re rundt to hovedkonsepter; kaffepause og spillboks.
Kaffepause
Spillboks
Evaluering av de to hovedkonseptene og selvrapportering
Ettersom vi hadde to ulike hovedideer til hvilken rolle artefakten kunne ha i brukerens jobbhverdag, gjennomf?rte vi en evaluering med brukerne. Kollegaene bodde langt fra hverandre, s? det ville v?re vanskelig ? bruke en artefakt som krevde at kollegaene skulle m?tes fysisk i l?pet av arbeidsdagen. Vi bestemte oss derfor for ? fokusere mer p? kaffepause-ideen i det videre arbeidet, men kombinere tanken om en samtalestarter fra spillboks-ideen inn i kaffepause-ideen, etter brukerne sitt ?nske.
Vi ville derfor lage en artefakt som kan brukes p?, eller i n?rheten av, hjemmekontoret. For ? forst? brukskonteksten det framtidige artefaktet skulle inng? i, tok vi i bruk selvrapportering der brukerne sendte oss bilder av sine hjemmekontor.
Prototyping
De f?rste tankene rundt kaffepause-ideen dreide seg mye om at man skulle kunne skru p? kaffemaskinen til en annen kollega, slik at de sammen kunne ta en kaffepause. Vi fant raskt ut at det ville blitt vanskelig ? generalisere, da folk ofte har ulike kaffemaskiner. I tillegg ga den ene brukeren uttrykk for at hun ikke likte kaffe, men var veldig glad i te. Vi ?pnet derfor muligheten for at l?sningen kunne v?re en pause, hvor brukeren selv kan bestemme hva de ?nsket ? drikke. Vi s? blant annet p? ideen om at brukeren kunne bruke artefaktet til ? signalisere til kollegaer at de ?nsker en felles kaffepause. Videre diskuterte vi p? hvilke m?te dette skulle gj?res i samr?d med brukerne.
For ? utforske blant annet st?rrelse, utseende samt f? en mer konkret prototype ? jobbe ut fra, materialiserte vi ideen til lavoppl?selige papp-prototyper som fokuserte p? form og st?rrelse til artefaktet.
Endelig prototype
Systemet vi har laget svarer p? problemstillingen ved at brukerne kan ta en etterlengtet lavterskel, kortvarig og sosial pause i l?pet av jobbhverdagen. Ved at to, eller flere, kolleger har hver sin artefakt, kan artefaktene knyttes sammen for ? ha en pause n?r de ?nsker. Kort med sp?rsm?l, g?ter og dilemmaer kan hjelpe brukerne til ? dreie samtalen vekk fra jobb. L?sningen i bruk kan sees i prosjektvideoen vi har laget.
Den endelige prototypen best?r av en portabel drikkebrikke med plass til en alminnelig kopp. Hvis man ?nsker en kort kaffepause, kan man sette en kopp p? denne brikken. Denne brikken ville da signalisere til andre brikker at en kollega er klar for kaffepause. De andre kan dermed akseptere pausen ved ? selv putte sin kopp p? sin brikke. Deretter blir artefaktene koblet sammen, og samtalen kan starte. For ? kombinere noen av behovene rundt det ? holde i gang en samtale, har vi utvidet l?sningen til ? ha kort med ulike g?ter, dilemmaer eller oppgaver ved siden av.
Interaksjon
Lys signaliserer prototypens ulike tilstander. Prototypen starter med ? lyse hvitt for ? vise at prototypen er klar til ? bli tatt i bruk. For ? signalisere at noen ?nsker en kaffepause skifter lysene farge fra hvitt til gult. Dette skjer n?r en bruker setter kaffekoppen sin p? sin drikkebrikke. Om en annen kollega ?nsker ? ta seg en kaffe og lysene fortsatt lyser gult, kan de ogs? sette koppen sin p? drikkebrikke. Da vil lysene lyse et par sekunder i regnbuefarger, og de to er koblet sammen og kan starte praten. Deretter vil begge brikkene lyse opp i gr?nt for ? vise at pausen er i gang. Lysene signaliserer deretter hvor lenge det er igjen av pausen ved hjelp av tidsbegrensing. Ett og ett lys skifter over fra gr?nt til hvitt mens tiden teller ned, for eksempel fem minutter.
Teknisk l?sning
L?sningen best?r av to artefakter med LED-lyslenker som er tr?dl?st koblet sammen med hverandre i et system ved hjelp av wifi-moduler som har en rekkevidde p? opptil 250 meter i ?pent milj?. Fototransistorer plassert midt p? drikkebrikkene vil registrere om brukeren har satt koppen sin p? drikkebrikken. Videre er kortboks og drikkebrikke 3D-printet for holdbarhet og estetikkens skyld, etter ?nske fra brukerne.
Gruppemedlemmer:
Andrea Corneliussen Austeng
Andreas Askim Vatne
Mathias Monrad Morsund
Ragnhild Myrnes
Thea L?seth
Video
Kode
Presentasjoner
- Presentasjon 1 18.03.21: Prosjektidé
- Presentasjon 2 29.04.21: Prototyping