@Override

                                      Fra venstre: Lars, Pia, Amir, Mir, Emma
 
Gruppen v?r ?nsker ? lage en l?sning som fokuserer p? gamere sin helse
 

Milep?replan

 

M?lgruppen

Vi valgt ? ta for oss m?lgruppen gamere. Dette er en bred m?lgruppe, men vi har valgt ? begrense oss til gamere som spiller 20+ timer i uken.

 

Metoder og funn

  • Strukturert intervju

  • Workshop

  • Uformelle evalueringer og samtaler

Gjennom strukturert intervju og workshop har vi kommer fram til at de ikke f?r i seg nok vann mens de spiller. Vi har sammen med brukerne kommet frem til ? designe en form for dockingstasjon til gaming-pulten. M?let er ? gi gamere en p?minnelse om ? drikke vann. Ut fra datainnsamlingene kom vi sammen med brukerne fram til et design vi var enige om. 

Designet

Sammen kom vi frem til ? g? for en minimalistisk look. Fargen svart ga prototypen en "stealth look", som ikke skiller seg ut fra resten av utstyret. ?vest p? prototypen har vi en skr?stilt vinkel p? dockingstasjonen. N?r kanten ikke blir s? h?y, blir flasken enklere ? l?fte opp. Det var viktig for brukerne at prototypen passer inn i set-upet deres. Vi ble enig om ? bruke lys som p?minnelse. Det mest estetiske og praktiske ville da v?re en RGB-stripe. 

Stripen er programmert p? en m?te slik at lyset gradvis bygger seg opp frem til det er tid for ? drikke vann. Til ? begynne med vil RGB-stripen v?re av. Etter en bestemt tid vil ett lys skrus p?. Etter samme bestemte tid vil to og to lys gradvis tenne over en viss tid. N?r hele stripen lyser, den begynne ? blinke. For ? skru av blinkingen m? brukeren fysisk l?fte opp flasken fra dockingstasjonen. N?r flasken settes tilbake, vil timeren starte p? nytt, og stripen g?r tilbake til null. Dette svarer p? problemet, fordi brukeren ikke har en enkel mulighet til ? ignorere prototypen.

Lenke til GitHub

Lenke til video

Endelig prototype i "real space"

3D-modell

For ? gj?re montering av komponenter enklere delte vi modellen i to deler, og limte de sammen etter alt var p? plass.


Oppdatering p? prosjektet (22.04.24)

Etter ? ha diskutert tilbakemeldingen vi fikk etter presentasjonen av prosjektideer landet vi p? at vi ?nsket ? jobbe med hobbymusikere. Vi skaffet et par deltagere som passet m?lgruppen, men etter avlyste m?ter, frafall av brukere og en lite verdifull datainnsamling bestemte vi oss for ? g? tilbake et steg. Vi bestemte oss for ? velge en annen m?lgruppe som vi var sikre p? at var mer p?litelig og enkel ? involvere i designprosessen. Dette ble "gamere".

 
Resultat av datainnsamlinger
Etter f?rste datainnsamling landet vi kjapt p? hvilket problem vi ville utforske. Deltakerne vektla at de ofte glemmer ? drikke vann under gamingen. Sammen med brukerne kom vi frem til en ide om en vannflaske som minner brukeren p? ? drikke vann. Tanken var at man skulle bruke lys for ? f? brukerens oppmerksomhet og dermed minne de p? ? drikke litt vann.
 
Fra datainnsamlinger:
 

 
 
Gjennom andre datainnsamling fikk vi bedre svar p? hva deltakerne er ute etter: en
dockstation med et minimalistisk og sleek design, n?ytrale farger og RGB-lys som kan tilpasses etter bruker sitt ?nske. 
 
Oppdatert milep?replan:
 

 
F?rste prototyper:

Disse prototypene utforsker l?sningens form ("look and feel"). Vi har 3D-printet modellene og presentert de for brukerene.
 
 
 

Veien s? langt (11.03.24)

Ettersom vi fortsatt er ganske tidlig i prosessen har vi ikke helt landet  p? hvilken m?lgruppe vi ?nsker ? jobbe med. Vi har diskutert mye hvilke m?lgrupper vi har tilgang p?, samt hvilke vi kunne ?nske oss ? jobbe med. Mange gode ideer har kommet fram, men vi ?nsker gjerne ? f? tilbakemelding og innspill fra ekspertene f?r vi forplikter oss til en av de.
 
Noen av ideene til tema er blant annet musikk, p?minnelser, og s?vn. Uansett hvilket tema og m?lgruppe vi lander p? ?nsker vi ? holde fokusgrupper og samtaler med potensielle brukere. M?let med dette er at vi skal f? et inblikk i hvilke tanker de har til tema og definere deres behov. 
 
 
 
 
Publisert 11. mars 2024 13:44 - Sist endret 7. juni 2024 13:16