ArtiFakt

Hei! Vi i ArtiFakt ?nsker ? bidra til mer behagelig og sk?nsom skjermbruk blant unge voksne. M?let v?rt er ? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e med m?lgruppen v?r i ? utvikle en nyttig, skjermfri l?sning under temaet av/p?.

Fra venstre mot h?yre: Emily, Felix, Anniken og Anna

Fra venstre mot h?yre: Emily, Felix, Anniken, Erica og Anna

Navnet v?rt, ArtiFakt, er et spill p? det latinske ordet "artefakte" ("arti-" = noe laget gjennom kunst + "-fakte" = skape). Vi i ArtiFakt ?nsker ? kombinere kreativitet med tekniske ferdigheter for ? levere en best mulig l?sning til brukerne v?re.

M?lgruppe

M?lgruppen v?r var unge voksne i alderen 18 til 30 som brukte skjerm til arbeid og/eller fritid. Vi vet at mange personer i denne gruppen tilbringer tid bak skjerm, og kan oppleve negative effekter av langvarig skjermbruk. V?rt ?nske var derfor ? unders?ke mulighetene for ? redusere disse baksidene, med m?l om ? forbedre m?lgruppens helhetlige opplevelse med skjermer, i b?de arbeid og i fritid.

Datainnsamlingsmetode

Vi ?nsket ? forst? brukerne v?re gjennom kvalitative datainnsamlingsmetoder. Dermed gjennomf?rte vi dybdeintervjuer, observasjoner, fokusgrupper, oppgavebaserte testinger med brukere og en endelig evaluering med brukere.

Utgangspunktet

Fra starten av prosjektet visste vi at vi ville lage l?sninger som kunne gi brukerne innsikt i egen skjermbruk og bruksvaner, for ? bidra til mer behagelig og sk?nsom bruk av skjerm. Vi ?nsket ? utforske ulike komponenter som kunne m?le skjermavstand, lysstyrke, kontrast til omgivelser, luftfuktighet og tidsintervaller. Dette ble spisset ned etter hvert, men utgangspunktet v?rt var bredt.

20/20/20-regelen og CVS (Computer Vision Syndrome)

Etter andre workshop med fokusgruppen bestemte vi oss for ? se n?rmere p? tid. Tidlig i prosjektet anbefalte domeneeksperten v?r 20/20/20-regelen som enkelt anvendelig m?te ? redusere symptomer tilknyttet CVS.

Hva er 20/20/20-regelen?

Hvert 20. minutt man bruker skjerm skal man se vekk i 20 sekunder p? noe som er 20 fot (omtrent 6 meter) unna. Dette reduserer belastningen p? ?ynene.

Hva er CVS (Computer Vision Syndrome)?

Omskrevet fra Penn Medicine:

CVS er en sekkepost for symptomer p? langvarig bruk av skjerm. De f?rer ikke til permanent skade, heller midlertidig ubehag som hodepine, vondt i nakke og rygg, irriterte ?yne (spesielt hvis luften er t?rr) og sl?rete syn. Vi i ArtiFakt bruker CVS for ? spesifisere konsekvensene av d?rlig skjermbruk vi ?nsker ? hjelpe brukerne v?re ? unng?.

Milep?lsplan

Iterasjon 1

Intervjuer

Vi gjennomf?rte to semi-strukturerte dybdeintervjuer med to deltakere for ? analysere og finne de viktigste trekkene i deres skjermbruk. Deltakerne ble stilt sp?rsm?l knyttet til deres skjermvaner og skjermtid, hvorvidt de opplevde symptomer p? CVS, om de brukte briller eller linser og om de var bevisst p? sin egen synshelse. Svarene samlet vi for ? lage et affinity-diagram for videre analyse:

 

Denne analysen la grunnlaget for den videre datainnsamling, og ga innblikk i hvilke sp?rsm?l som var relevante og hensiktsmessige ? ta med videre til fokusgruppen.

Observasjon

Tidlig i prosjektet benyttet vi direkte lukket observasjon i naturlige omgivelser som en datainnsamlingsmetode for ? utvikle forst?else for skjermbrukeres bruksm?nstre og preferanser. M?let med observasjonen var ? kunne se skjermbruk i praksis, og hvordan forskjellige personer foretrekker ? bruke en skjerm. Oppf?rselen vi observerte var prim?rt sittestilling/holdning, skjermavstand og pausehyppighet.

F?rste workshop med fokusgruppen

 

 

 

 

 

Vi gjennomf?rte f?rste workshop med fokusgruppen v?r den 10. april. Etter ? ha analysert dataen vi samlet inn gjennom et affinity-diagram bestemte vi oss for noen konkrete ideer vi kunne videreutvikle til neste workshop.

Iterasjon 1.5

Andre workshop med brukerne

23. april gjennomf?rte vi den andre workshopen. Vi presenterte de tre lavoppl?selige prototypene vi hadde laget. Felles for alle prototypene var at de besto av en docking-stasjon der Arduinoen skal ligge, og en mindre komponent koblet til stasjonen.

Stasjon?r avstandsm?ler: Fordi flere av brukerne hadde nevnt avstand som en mulig l?sning for ? reduserte symptomene p? CVS (Computer Vision Syndrome) lagde vi en 3D-modell av en stasjon?r ultrasonisk avstandsm?ler som kunne festes til toppen av en skjerm. Den skulle m?le avstanden brukerens avstand til skjermen og gi tilbakemelding basert p? om de satt for n?rme eller for langt unna.

Wearable avstandsm?ler: Som er variant av den stasjon?re avstandsm?leren foreslo vi ogs? at avstandsm?leren kunne festes til f.eks. brukerens headset, h?r, eller kl?r. Den m?ler ogs? avstand, men da andre veien (fra bruker til skjerm). Det kunne ogs? gjort brukeren mer bevisst p? egen holdning, fordi de m? passe p? at m?leren vender mot skjermen.

Lysbasert timer: Det ble lagt stor vekt p? n?r symptomene p? CVS oppsto hos brukerne, alt fra 5 til 12 timer. Dette var veldig interessant for oss fordi vi allerede hadde tenkt p? ? lage noe tidsbasert, ettersom domeneeksperten v?r helt i starten av prosjektet hadde foresl?tt 20/20/20-regelen som en enkel m?te ? redusere effektene av CVS p? (se forklaring av disse begrepene lenger opp p? siden). Ved ? lage en hel stripe versus bare et lite lys p? docking-stasjonen kan brukeren enklere f? ?ye p? n?r pausen starter og slutter.

Etter ? ha gjennomf?rt workshopen ble det tydelig at brukerne var mer interesserte i den lysbaserte timeren enn avstand. Vi gikk videre med den lysbaserte timeren heller enn noe avstandsbasert, ogs? fordi den best ivaretar temaet av/p? gjennom lyset som skrur seg av og p?, og brukeren som er 'p?' skjermen og s? 'av' i pausene.

Iterasjon 2

Konsept og formkonsept

P? grunnlag av hvor sentralt lys og belysning var er for artefakten v?r, reflekterte vi mye rundt lys underveis i prosessen. Gjennom en utfordrende utforskningsprosess kom vi frem til at sol og sollys var et passende konsept. Vi la til grunn solens varierende lys etter d?gnets gang, hvor et gyllent lys stemmer med solen n?r den er lavt over horisonten. Andre variasjoner av sollys, som rosa og lilla utstr?ling, passer med solen n?r den lyser opp fra under horisonten (kveldssol). Brukerne hadde i tillegg uttrykket et ?nske om disco-modus, eller "dynamisk fargemodus", som hadde likhetstrekk med solens refleksjon gjennom krystalliserte skyer (perlemorskyer).

Etter konseptet ble etablert kom vi frem til at "solur" burde v?re formkonseptet v?rt, ettersom det er et etablert artefakt som kombinerer lys og tid - slik som v?r tiltenkte l?sning ogs? gj?r.

Den endelige prototypen - 20/20 Vision

Den endelige prototypen vi lagde besto av to hoveddeler. F?rst LED-stripen som hviler p? kanten av den b?rbare datamaskinen, og s? docking-stasjon som fikk formen av et solur. Brukerne ?nsket seg noe som ville v?re enkelt ? transportere, s? den tradisjonelt runde formen ble smalnet til en oval og gjort s? liten som mulig med hensyn til den tekniske implementasjonen p? innsiden.

Store deler av interaksjonen foreg?r gjennom tre kuler. To styrer pauselengden, og en styrer det dynamiske fargemoduset. Pauselengdene kan v?re p? enten 5 eller 15 minutter, etter brukerne forklarte at de ville oppleve kun 20 sekunder som forstyrrende heller enn hjelpsomt. Arbeids?ktene er satt til 20 minutter. Temaet av/p? ble hentet igjen i at kulene l?ftes av og legges p? soluret, som leder til at brukeren er av og p? skjermen.

Den resterende delen av interaksjonen er spaken som skrur systemet av og p?, og dimmeren som bestemmer lysstyrken.

Den tekniske implementasjonen

Videopresentasjon av 20/20 Vision

Video

Videoen demonstrerer en tiltenkt brukssituasjon der noen i m?rke omgivelser sliter med ? konsentrere seg om arbeid utf?rt p? en datamaskin. Etter at vedkommende skaffer seg 20/20 Vision blir det enklere for dem ? konsentrere seg, og lyset fra LED-stripen gj?r det mer komfortabelt ? se p? skjermen. N?r de endelig blir ferdig med arbeidet skrur de p? det dynamiske fargemoduset for ? feire.

Presentasjoner

Introduksjon til ArtiFakt

Prototyper

Av Erica Botnen
Publisert 20. apr. 2024 16:57 - Sist endret 29. mai 2024 00:59