InnoTink

Utforsk Sammen, Skap Sammen, Innovér Sammen?彡

I dette prosjektet skal vi l?re, tenke og designe sammen med brukere og ende opp med en teknologisk l?sning som kan knyttes til det overordnede temaet "Av/P?".

Bildet kan inneholde: dagtid, smil, himmel, anlegg, tre.

InnoTinks gruppemedlemmer: Alliana, Darell, Juni, Gina & Kevin ?? ? ?

                            ???━━???━━???

 

Milep?lplan????

 

                            ???━━???━━??

 

M?lgruppe og M?l 

V?r m?lgruppe for dette prosjektet er baristaer som jobber frivillig p? Escape. Vi skal jobbe tett sammen med brukergruppen gjennom prosjektet for ? oppn? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录, gjensidig l?ring og innovasjon. Den ferdige l?sningen skal v?re et resultat av gjensidig samskapning og l?ring med brukere, og v?re noe brukergruppen har behov for, eller ?nsker seg i sine brukeraktiviteter. I tillegg skal den ferdige l?sningen v?re basert p? temaet Av/P?.

 

Datainnsamlingsmetoder 

☆ Observasjon  - b?de ?pen og lukket

  • Lukket observasjon
  • ?pen observasjon 

☆ Workshops med brukere

  • Bli-kjent Workshop
  • Kritikkfase + Dr?mmefase (Framtidsverksted) Workshop
  • Implementasjonsfase Workshop (+ Evaluering)

☆ Fokusgrupper og enkeltintervjuer

  • Ustrukturert intervju med en kaffemester

 

Utgangspunkt

De to sentrale forskningssp?rsm?l som veiledet v?re unders?kelser var:

  1. Hvilke problemer/utfordringer opplever baristaene i Escape?
  2. Hvordan kan vi utvikle en l?sning som kan adressere disse problemene og forbedre deres arbeidsmilj??

 

Idéer 

Hittil tenker vi ? ta kontakt med en gruppe frivillige arbeidere p? Escape for ? observere og intervjue dem i f?rste omgang. Lenger inn i prosjektet ?nsker vi ? delta i aktivitetene de gj?r for ? "bodystorme" for ? bygge empati og forst?else for deres behov, utfordringer og omgivelser. Vi som gruppe vil sette spesielt fokus p? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 og kommunikasjon gjennom hele prosessen, og tenker derfor ? interagere s? mye som mulig med m?lgruppen. Derfor ?nsker vi ? arrangere flere workshops, mer spesifikt framtidsverksted-baserte workshops, og holde evalueringer etter hver iterasjon.

 

Prosessen

F?rste iterasjon:

Vi har hatt ulike workshops som nevnt under "Datainnsamlingsmetoder", og vi har f?tt gode ideer, skisser og innspill fra deltakerne. Etter ? ha analysert deres ideer og innspill har vi kommet frem til at de overordnede behovene/?nskene deres er bedre kommunikasjon, og bedre oversikt.

Dette fikk oss til ? utvikle to ulike lav-oppl?slige prototyper som kan fylle noen av de spesifikke behovene de nevnte. 

Prototype A: en tavleoversikt som viser sortinement/antall ansatte p? jobb etc. (utstyrt med LED-p?rer). Konsept: ?oversikt for baristaene?. 
 Prototype B: en wearable interaction-basert artefakt som varsler kunder n?r drinken deres er ferdig. Konsept: ?oversikt over bestillinger for kundene?.

 

Evaluering ved f?rste iterasjon:

Deltakerne uttrykte at prototype B virket praktisk, spesielt med tanke p? at kunder ofte glemmer eller blir forvirret av bestillinger. Samtidig nevnte de ogs? bekymringer knyttet til at protypen er mobil og kundene da kan glemme ? returnere den. N?r det gjaldt prototype A, ble det oppn?dd en konsensus blant brukerne om at den var mest praktiske av de to prototypene. Dette kommer blant annet av at de konkluderte med at rammen til tavlen var mer praktisk enn de to kopprammene. Tavlen ble ansett som mer anvendelig fordi den er enklere ? tilpasse informasjon p?.

 

Andre iterasjon:

Vi ?pnet opp mulighetsrommet videre, og begynte ? tenke p? m?ter vi kan designe interaksjonsmekanismer med hensyn til Av/P?. I de f?rste prototypene hadde vi sett for oss enkle knapper, men vi s? oss n?dt til ? tenke videre. Dette gjorde vi innad i prosjektgruppa, og brukte "frimerke-skissing" for ? skape flere mindre skisser p? kort tid. 

Mange idéer blomstret frem, men vi sirklet tilbake til v?r opprinnelige idé. Tanken var ? koble lysdiodene til vektsensorer, der det er én sensor per type melk. Konseptet for dette var fremdeles oversikt, men vi endret formkonsept til en melkekartong. Vi ?nsket et dekorativ og unik design. Ikke bare p? grunn av at den skulle vise melkens tilgjengelighet, men ogs? at melk er en vanlig ingrediens i kaffe og te. Melkekartongen skal ha ett ikon per melketype, med navn under for tydelighetens skyld. Ikonene er risset ut slik at hvert enkelt ikon skal lyse opp.

Bildet over: F?rste enkle fysiske prototype av konseptet v?rt, laget av papp. Deretter pr?vde vi ? visualisere hvordan vi skulle ha Arduino-komponentene. 

 

 

Evaluering ved andre iterasjon:

Brukerne likte denne prototypen, og vi fikk verdifulle tilbakemeldinger. Blant annet fikk vi vite at baristaene henter melk fra et st?rre lager n?r kj?leskapet p? Escape blir tomt for en type melk. Dette var ikke noe vi hadde tenkt p?, s? sp?rsm?let v?rt var hvordan vi skulle jobbe rundt vissheten om dette. P? grunn av prosjektets tidsbegrensninger kunne vi ikke lage en s? teknisk avansert l?sning som kunne m?le sortimentet p? lageret bak ogs?. 

I tillegg uttrykte brukerne at de gjerne skulle sett kartongen bli laget av et mer robust materiale enn papp. 

Bildet over: brukerne skrev ned deres sp?rsm?l og tanker rundt prototypen.

 

Open photo

No description available.
Bildene over viser v?r kategorisering av dataene som kom frem p? kritikkfasen og dr?mmefasen ved Framtidsverkstedet.

 

Tredje iterasjon:

Tilbakemeldingene f?rte oss tilbake til tegnebrettet, og vi bestemte oss for ? laserkutte kartongen i treverk, og sette den sammen. Ikonene skulle dekkes med akrylplater. I tillegg 3D-printet vi deler til vektene som skulle inn i kj?leskapet, ettersom at de tidlige prototypene av disse ogs? hadde papp-deler. Komponenten til vektene hadde vi hatt litt diverse problemer med, men sakte men sikkert begynte ting ? funke slik de skulle. 

Over ser du en enkel 3d-modell av vektplaten som skal st? i kj?leskapet.

 

Bilder fra workshops ~

???WORKSHOP nr1??? Bli-kjent Workshop

Nederst til h?yre: Brukerne f?r en sneakpeak p? hvordan Arduino fungerer:p

 

???WORKSHOP nr2??? Kritikkfase + Dr?mmefase (Framtidsverksted)

 

???WORKSHOP nr3??? Implementasjonsfase (Framtidsverksted) + Evaluering

No description available.

 

Endelig prototype???~

Bildene under viser den endelige prototypen i v?rt prosjekt. 

Artefaktet kommuniserer b?de til brukerne og deres kunder n?r det er lite eller tomt for en eller flere melketyper, via belyste ikoner. Ikonene slutter ? lyse n?r det er tomt for gitt melketype.

Dette artefaktet oppfyller brukernes behov for oversikt over hvilke typer melk det er lite av, ved en liten r?d p?re bak. P?ren lyser n?r en eller flere melketyper b?r fylles p?, ellers er den av. I tillegg til at kunder lett kan se hva som er tilgjengelig n?r de skal bestille, slipper brukerne ? m?tte verbalt informere kundene om hva som ikke er tilgjengelig, noe som vil ?ke effektiviteten p? kafeen. Knappen ved siden av den r?d p?ren gj?r det mulig ? "resette" vektenes verdier.

 

Teknisk implementasjon - Bilder

Diagrammet over illustrerer kretsen og er lagd i Tinkercad.

Kode???

Lenke til kode!

Video???

Lenke til video!

I videoen fremstilles et scenario hvor to kunder skal bestille noe ? drikke p? Escape. Begge kundene bruker artefaktet for ? se hvilken melk som er tilgjengelig i kafeen. Etter f?rste kunde blir det tomt for helmelk. Baristaen blir signalisert om at noe er tomt i kj?leskapet og fyller p? med det som mangler.

 

Presentasjoner ????

Presentasjon 1 - Introduksjon til Innotink

Presentasjon 2 - Prototyper til InnoTink

 

Publisert 18. apr. 2024 14:00 - Sist endret 24. mai 2024 13:31