__________________________________________________________________________
Gruppebilde:
Om oss:
__________________________________________________________________________
M?lgruppe
V?r m?lgruppe er barneskoleelever, med spesielt fokus p? de yngre barna; 1. og 2. klasse.
For ? f? tilgang til n?dvendig informasjon har vi valgt ? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录e med l?rere som mellomledd. Dette valget ble gjort blant annet p? grunn av de etiske betingelsene som f?lger med direkte involvering av barn.
__________________________________________________________________________
Datainnsamlingsmetoder
Etter ? ha valgt ut sp?rsm?l til de semi-strukturerte intervjuene, fikk vi endelig muligheten til ? arrangere dem. Intervjuene ble gjort med l?rere da dette gir oss gode og n?dvendige kunnskaper, samt input for ? utvikle et godt produkt.
Vi har planer om ? ha gjentagende kontakt med de samme l?rerne under prosjektet for ? s?rge for god brukerinvolvering. I tillegg kan det at de allerede har kjennskap til prosjektet gj?re det enklere for dem ? gi oss relevant og konkret tilbakemelding.
Under datainnsamlingen ble det tatt opptak som ble transkribert i etterkant. Dette brukte vi for ? analysere dataen ved hjelp av koding, samt diskusjon for ? skape et affinitydiagram.
Basert p? koden fikk vi fastsatt 6 behov:
-
L?ring
-
Selvstendighet
-
Sosialisering
-
Utforskning
-
Mestring
-
Trygghet
__________________________________________________________________________
Fremdriftsplan
__________________________________________________________________________
Prototyper
Etter datainnsamlingen, hvor vi samlet inn verdifull innsikt fra l?rere, gikk vi inn i en kreativ brainstormingsprosess. Vi utforsket en rekke ideer og konsepter, og til slutt landet vi p? tre forskjellige prototyper som vi mener best oppfyller behovene.
Prototype 1: Memory
Denne prototypen bidrar b?de til l?ring og sosialisering p? en engasjerende m?te, hvor barna i tillegg til faglig utvikling ogs? f?r trene p? 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录.
Konsept: L?ring, sosialisering
Formkonsept: Memoryspill
Prototype 2: 10er venner
Denne prototypen er ment som et l?rerverkt?y som kombinerer viktige fundamentale matematikk kunnskaper med moro. Dette vil i tillegg gi ?kt selvsikkerhet og mestring.
Konsept: Utforskende, L?ring
Formkonsept: Brettspill
Prototype 3: Timer
Denne prototypen er ment som et verkt?y for ? fremme kontrollen barna opplever mens de driver med ulike aktiviteter, og spesielt under overgangen mellom disse. Det visuelle hjelpemiddelet kan v?re enklere ? forholde seg til, noe som igjen bidrar til ?kt selvstendighet.
Konsept: Forutsigbarhet, Selvstendighet
Formkonsept: Nedteller
__________________________________________________________________________
Bilder fra prosjektet
_________________________________________________________________________
V?r l?sning
Gjennom brukertesting viste brukerne sterk interesse for prototype 1: memory, som senere fikk navnet ButtonBuddy. Etter flere iterasjoner og utforskning av formkonsept samt andre aspekter, kom vi frem til v?r endelige l?sning.
Prototypen v?r er et l?ringsverkt?y hvor to barn deltar p? hver sin side og trykker p? ulike knapper. Knappene har enten en figur eller en bokstav. Hver bokstav matcher f?rste bokstav i navnet p? figuren p? den andre siden av brettet. I tur trykker de p? hver sin knapp for ? pr?ve ? lage et korresponderende par. Hvis de f?r riktig, vil den gr?nne LED-en lyse opp, og hvis de gj?r feil, vil den r?de lyse.
Dette l?ringsverkt?yet er forankret i de tre behovene vi fokuserte p?: sosialisering, mestring og l?ring.
Vi har ogs? 3D-modellert l?ringsverkt?yet, som vi videre hadde planer om ? integrere gjennom 3D printing blant annet p? grunn av den ?kte fleksibiliteten og holbarheten dette ville gi.
__________________________________________________________________________
Presentasjoner
GitHub kode
https://github.uio.no/alrodstr/ButtonBuddy
Youtube lenke