Loop
LOOP
Konsept laget av Xenia, Muna, Linn, Leyla og Andrija.
Vi i Loop vil bruke Arduino til ? lage et innovativt og kreativt produkt, med en spennende brukerinteraksjon. Utgangspunktet v?rt i oppgaven er interaksjon uten skjerm, med fokus p? Av/P? funksjoner. M?let v?rt med oppgaven er ? bruke muligheten til ? fordype oss i en m?lgruppe, og forst? og tilfredsstille deres behov av systemet.
M?lgruppe - Nikotinavhengige
V?r m?lgruppe er nikotinavhengige. Nikotinavhengighet er et voksende problem blant ungdommer, spesielt med introduksjonen av E-siggaretter, Juul og Vape. Vi vil hjelpe brukerne med ? trappe ned nikotinbruket sitt, og finne gode l?sninger p? ? gj?re slutt-prosessen lettere.
Datainnsamlingmetoder - Kvalitative metoder
Vi skal bruke kvalitative metoder til ? dokumentere behov hos brukerne, og vil bruke forskjellige teknikker gjennom designprosessen. Vi vil begynne med individuelle intervjuer for ? kartlegge individuelle behov og tanker, og stille ?pne sp?rsm?l s? medlemmene kan reflektere og diskutere sine tanker rundt temaet. Vi vil holde workshops og evalueringer med prosjektgruppa og brukergruppa, og samle inn forskjellige ideer og innspill.
PROTOTYPING:
Vi hadde workshops med gruppa hvor vi lagde ideer basert p? forskjellige personas, konsepter og temaer. Dette ga oss en bred variasjon i skisser og ideer som vi kunne jobbe ut ifra og vurdere. Etter at vi landet p? noen konsepter, testet vi det i workshops med brukergruppen for ? l?re deres perspektiver og tanker rundt ideene, f?r vi landet p? to konseptideer.
Konseptidé 1 - Sosial lek
Fra brukergruppen v?r analyserte vi at mange r?yker/snuser fordi det er sosialt, eller grunnet sosialt press. Derfor vil vi pr?ve ? bytte ut det sosiale med nikotin med en sosial lek som begrenser nikotininntaket til spillerne mens de spiller.
Konseptidé 2 - Kunst installasjon
Flere av brukerne likte kunst installasjon ideen. Vi vil lage en kreativ og f?lelsesvekkende installasjon som er interaktiv og sensorbasert. Vi vil lage en unik m?te ? spre kunnskap om nikotinbruk og konsekvensene.