Lumina ?

Vi er gruppen Lumina, som best?r av Ambika, Iman, Sawera og Zalina. Vi har til felles at alle er bokentusiaster og vi har i l?pet av dette semesteret pr?vd ? skape en l?sning for m?lgruppa "bokelskere" som lar dem motiveres til ? lese b?ker, uten ? distraheres. 

 

 

Gruppemedlemmer 

M?lgruppe 

M?lgruppen v?r er folk som er glade i ? lese - "bokelskere". Vi valgte denne m?lgruppen fordi vi oppdaget at alle medlemmene i gruppen delte en sterk interesse for b?ker og lesing. Dette felles interessefeltet ga oss en unik mulighet til ? fokusere p? en m?lgruppe som var spennende for alle p? gruppa.

Datainnsamlingsmetoder 

Vi benyttet oss av tre unders?kelsesmetoder - observasjon, fokusgruppe og individuelle intervjuer. Observasjon ga oss muligheten til ? studere brukernes atferd i deres naturlige milj?. Fokusgruppen samlet flere brukere samtidig og var en tiln?rming som la til rette for dype diskusjoner, og ga deltakerne muligheten til ? interagere med hverandre. Dette vil igjen ?pne opp for utforskning av nye ideer og perspektiver ved at de deler egne erfaringer, tanker og utrykker seg fritt. De individuelle intervjuene tillot oss ? g? i dybden med enkeltbrukerens spesifikke behov og utfordringer, noe som ga oss detaljert data.

Problemstilling 

N?r vi analyserte behovene til brukerne v?re kom vi frem til at det var to behov som sto ut mest - komfort og motivasjon. N?r det gjaldt komfort slet brukerne v?re med at det var vanskelig ? finne god nok belysning uten at de m?tte ha p? "hovedlyset" i rommet. De slet ogs? med at bokcoveret ofte var hardt og lite b?yelig, som gjorde at de m?tte anstrenge seg for ? holde boka ?pen. N?r de gjaldt motivasjon f?lte brukerne p? at de ville lese mer f?r legge tid, men mange av de ble distraherte av skjerm som f?rte til at de ikke leste like mye som de ?nsket.

Milep?lsplan 

Prototyper ???

F?rste prototyper

Etter at vi hadde analysert dataen vi samlet inn, gikk vi i gang med prototyping. F?rste p? milep?lsplanen var ? komme opp med ideer til prototyper. Dette gjorde vi ved ? ha en intern workshop, hvor vi tok inspirasjon av skissene som brukerne v?re lagde i fokusgruppen. Vi kom frem til disse fire prototypene. 

Etter at vi presenterte disse for brukerne, fikk vi tilbakemeldinger som f?rte til at vi forkastet to av prototypene. De gjenv?rende prototypene ble FlowerRead og AngelWings. AngelWings er en prototype av et headset med to sm? lys festet p? toppen. Tanken er at dette skal gi brukere muligheten til ? f? tilstrekkelig belysning n?r de leser, uten ? m?tte sl? p? lys i hele rommet. Dette siden v?re brukere slet med ? ha godt nok med lys. Prototypen er tiltenkt ? f?lge brukerens hodebevegelser for ? belyse det de fokuserer p?.

FlowerRead var ment ? gi belysning til boken samt st?tte med ? holde boken oppe. Dette fordi brukerne v?re slet med d?rlig belysning og vanskeligheter med ? holde boken ?pen p? grunn av en hard ryggmarg p? boken. For ? l?se dette uten ? introdusere en stor stand, har prototypen to kroker festet p? hver side av bokomslaget for ? holde det ?pent, sammen med en lampe p? toppen som lyser opp sidene brukeren leser p?.

BookQuest

Etter at vi presenterte disse to prototypene i obligen, fikk vi tilbakemeldinger som vi tok i betraktning, og som f?rte til at vi m?tte ta et skritt tilbake. Etter mye idemyldring og en ny dataanalyse kom vi p? ideen til det som ble v?r endelige prototype som baserte seg p? FlowerRead - BookQuest. Visjonen med BookQuest var ? motivere brukere til ? lese mer ved ? innf?re b?de bel?nninger og straff. N?r det gjaldt formkonsept konkluderte vi med at spillkonsollformen var den mest passende, ettersom ?Spillkonsoll? bygger p? ideen om at brukere spiller et spill.

Funksjoner p? BookQuest:

  • En bevegelsessensor som registrerer brukerens bevegelse, for eksempel n?r en side er snudd, som indikerer aktiv lesing
  • Et display som viser progresjonen i lesing slik at brukeren visuelt ser sin fremgang, som kan motivere de mer
  • Et integrert tastatur der man skriver inn antall minutter man vil lese for ?kten
  • Arduinoen registerer n?r leseren har fullf?rt lese?kten og spiller "vinne-musikk" fra et videospill, p? lik m?te spilles det av "tape-musikk" n?r brukeren ikke fullf?rer ?kten sin
  • Lys p? toppen av Arduinoen som lyser opp sidene for brukeren

Lenker ?

Presentasjon

Prototyper presentasjon

Kode (Github)

Video 

Publisert 6. mars 2024 19:38 - Sist endret 28. mai 2024 23:19