Spark ?

Hei! Vi er Julie, Daniel, Stella, Ingrid og Kantima og vi har dannet gruppen Spark . I denne gruppen ?nsker vi ? utforske utfordringer
og fordeler rundt temaet hjemmekontor for unge mennesker. Dette ?nsker vi ? knytte til ?rets tema om "Av og p?" og interaksjon uten skjerm.

 

Hils p? Spark? teamet:

Litt om oss:

Ansvarsfordeling:

 

 

 

M?lgruppe ?????

M?lgruppen vi ?nsker ? jobbe videre med er unge mennesker med hjemmekontor. 
Grunnen til dette er fordi vi har sett en stigende trend med det ? ha hjemmekontor, som flere i gruppen ogs? har erfart selv. Valget av unge mennesker som m?lgruppe begrunnes i tilgjengeligheten vi har til denne demografien. Denne beslutningen st?ttes ogs? av r?d fra gruppel?rere, som har p?pekt viktigheten av ? velge en m?lgruppe man har god tilgang til.

 

Datainnsamlingsmetoder ?

Vi har benyttet semi-strukturert intervju med brukere, selv-rapportering og observasjon i naturlige omgivelser i starten av prosjektet. Dette ga oss nok data til ? utvikle flere prototyper som vi presenterte for brukerne v?re i uformelle samtaler og fokusgruppe. Fra fokusgruppen ?nsket de enstemmig fokuslampen, som vi valgte ? g? videre med. Deretter valgte vi ? vise den endelige protoptypen i en uformell evaluering med en bruker, for ? f? en slags validering for at vi lade en prototype som n?dde opp til problemstillingen.

 

Problemstilling ?

I dag er hjemmekontor et tilbud mange arbeidstakere selv kan velge ? benytte, i motsetning til under korona-pandemien da det ikke var et valg. I v?r brukergruppe som er unge med hjemmekontor opplever vi at de fleste har en positiv assosiasjon med hjemmekontor, der fellesnevnere er fleksibilitet og ?kt kreativitet. Gjennom intervjuer, observasjoner og selvrapportering har vi sett at mange velger hjemmekontor p? grunn av fleksibiliteten. Vi har ogs? observert en sideeffekt av dette. Denne sideeffekten er at mange opplever vanskeligheter med ? skille mellom fritid og arbeid mens de jobber hjemmefra, som igjen bidrar til mindre produktivitet. Det er dette vi har valgt ? fokusere p? i v?r problemstilling; "Hvordan kan vi hjelpe brukere ? skille mellom fritid og jobb p? hjemmekontor, slik at produktiviteten optimaliseres?”.

 

Iterasjoner ??♂?

Vi delte designprosessen av prototypen v?r inn i 4 iterasjoner. Iterasjon 0 var i startfasen av prosjektet hvor vi idemyldret hva vi skulle lage. Iterasjon 1 gikk p? datainnsamling og lage low-fidelity prototyper som vi kunne vise til brukerne v?re. Iterasjon 2 gikk p? ? samle tilbakemeldingene fra brukerne og g? videre med de prototypene brukerne likte, og lage noen mer videreutviklede prototyper av de. I iterasjon 3 viste vi brukerne disse i en fokusgruppe og velge en vi skulle g? videre med. Iterasjon 4 gikk p? ? utforske og ferdigutvikle en high fidelity prototype og evaluere. 

 

Iterasjon 0:

 idemyldring:

Vi har utforsket flere idéer knyttet til l?sninger innenfor forskjellige omr?der. Blant annet har vi v?rt innom temaer som mental helse, plante-eiere og hunde-eiere, folk med hjemmekontor og stressmestring. Som nevnt over valgte vi ? utforske mer rundt "unge folk med hjemmekontor". Bildet ovenfor viser hvilket punkter vi valgte ? g? videre med.

 

Iterasjon 1:

Vi utf?rte flere typer datainnsamling for ?kt dybdeforst?else og reliabilitet. Vi gjennomf?rte semi-strukturert intervju, observasjon og selv-rapportering, og kodet det med affinity diagram.

Bilde fra analysearbeid og crazy8:

Det resulterte i 6 low fidelity prototypene; buddyplant, fokuslampe, in the zone - teppe/put, tracker klokke, fokus sound og tableboss. 

 

Iterasjon 2:

De 6 prototypene vi hadde lagd, viste vi til brukerne og vi fikk blandet tilbakemelding. De 3 som brukerne likte best og som vi gikk videre med var fokuslampe, tableboss og buddyplant. Brukerne kom ogs? med tilbakemelding p? form og funksjon til dem. Dermed videreutviklet vi de 3 fysiske prototyper ved ? samle inn tilbakemeldingene fra brukere i et affinity diagram, og bestemme hva vi skulle g? videre med. De nye prototypen skulle vi vise til brukerne v?re i en fokusgruppe, med beskrivelse og tiltenkt funksjon. 

Tableboss ?

Fokuslampe?

Buddyplant ?

 

Iterasjon 3:

Fokusgruppe ?

Det 3 prototypene v?re ble vist i en fokusgruppe med brukerne v?re. Brukerne ga tilbakemeldinger p? form og funksjonalitet, og hva de likte. Det resulterte i at brukerne enstemmig valgte fokuslampen, som den prototypen de likte best. Dermed valgte vi g? videre med den. 

 

Iterasjon 4:

Vi startet med ? sm?tt prototype hvordan den ferdige prototypen ville bli. Etter tilbakemelding fra presentasjon av prototypen, utforsket vi flere muligheter for designet p? high fidelity prototypen av fokuslampen. Vi fant fort ut at det ville bli vanskelig ? gj?re noen store endringer med tanke p? hvor lang tid vi har til prosjektet. Vi hadde sl?tt fra oss ideen om at man skulle kunne justere tid med en vri-knapp.

Vi tenkte en flate under lampen med noe under som treffer knappen p? breadboardet. Vi pr?vde en tidlig l?sning p? dette med ? feste en skrue til en plate under lampe-hodet som skulle treffe en knapp p? breadbordet, men vi fant ut at det var en lite robust l?sning som ikke alltid startet knappen. Dermed m?tte vi tenke nytt.

 

Vi fant ut at ? ha en st?rre knapp og heller to plater i mellom knappen, er mer robust og treffer alltid. For ? holden den oppe under lampen, s? trengte vi planker som holdt dem oppe. Deretter fikk vi tak i en treboks, som vi lagde hull for lampen og to mindre for knapp og ledning.

     

 

  

                          

Til slutt evaluerte vi ferdige prototypen med brukere, og kort oppsummert s? var de forn?yde med produktet. Brukerne likte prototypen men det var noen sm? ting som kunne endres p?. Det ene var lysfarge-valget lilla p? arbeidsmodus, som er noe vi kunne lett endret p?. Det andre var at man skulle kunne bytte over til pausemodus p? egen h?nd, som vi kunne gjort hadde vi hatt mer tid. Samlet sett virket brukerne forn?yde. 

 

Endelig produkt:

Den ferdige prototypen v?r fokuslampe skiller mellom hvit, lilla og gr?nt lys. N?r lampen sl?s p?, lyser den i en “standardmodus” i hvitt lys som en vanlig lampe. For ? starte et arbeidsintervall, trykker brukeren ned p?ren. Da skifter lampen til lilla lys, og en 25-minutters timer starter for ? indikere arbeidsperioden. F?r timeren g?r ut, pulserer lampen med lilla lys for ? varsle brukeren om at pausen snart begynner. Deretter skifter den til gr?nt lys, og en 5-minutters pause starter. F?r pausen avsluttes, pulserer lampen med gr?nt lys for ? varsle brukeren om at arbeidsperioden snart begynner igjen. N?r pauseperioden er over, skifter det gr?nne lyset tilbake til lilla, og et nytt arbeidsintervall starter.  

Etter fire arbeidsintervaller, pulserer lampen med hvitt lys for ? sp?rre om brukeren ?nsker ? fortsette med intervallene. Hvis brukeren ?nsker det, kan de trykke ned lampen mens det hvite lyset pulserer. Hvis ikke, g?r lampen tilbake til “standardmodus” som en vanlig lampe. Lampen sl?s helt av ved ? trykke p? den svarte bryteren.  

Denne prototypen svarer til problemstillingen v?r om ? ?ke produktiviteten ved ? hjelpe bruker skille mellom fritid/pause og jobb for unge med hjemmekontor. Unge sliter i stor grad med ? konsentrere seg og spesielt med hjemmekontor kan det v?re mange distraksjoner som ?delegger for arbeidsflyten. Dette er noe vi tror ikke mange er s? bevisst p?, og det minsker produktiviteten i arbeidet. Lampen har har lyssignal som hjelper brukeren bli mer bevisst p? n?r brukeren skal arbeide og ikke. Fokuslampen svarer til "av og p?" ved at vi har knapp som sl?r av og p? l?sningen som interaksjonskomponent, ogs? l?sningen svarer til av og p? ved at du enten er "av" alts? har pause fra arbeid eller "p?" at du arbeider.

 

En visuell oppsummering av v?r designprosess:

 

Lenker:

Lenke til presentasjon 1

Lenke til presentasjon 2

Lenke til video

Lenke til koden

Lenke til grupperapport

Lenke til teknisk rapport

Publisert 24. apr. 2024 10:55 - Sist endret 28. mai 2024 22:20