I uke 12 introduserer vi det siste nye temaet i h?st; tilfeldige tall og Monte Carlo simuleringer. Dette er et veldig nyttig verkt?y for ? beregne sannsynligheter og simulere stokastiske (tilfeldige) prosesser. Typiske eksempler er terningkast, som ikke er et spesielt nyttig eksempel men bra for ? introdusere metodene. Hva er sannsynligheten for ? f? to seksere hvis du kaster to terninger? I klassisk sannsynlighetsregning vil vi bruke at de to terningkastene er uavhengige av hverandre, og regne ut at sannsynligheten er \( (1/6)^2 = 1/36 \). For ? finne svaret med programmering bruker vi en for-l?kke til ? simulere mange terningkast, og teller opp hvor mange av dem som ga to seksere. Fordelen med denne metoden er at vi kan regne ut veldig kompliserte sannsynligheter, som er umulig ? finne med klassiske metoder. P??fredag blir forelesningen om modellering av smittsomme sykdommer, som er tema for det avsluttende prosjektet neste uke.
- L?ringsm?l for uke 11:
- Kjenne til Python-funksjoner for ? trekke tilfeldige tall, og hvordan disse kan brukes til enkle Monte Carlo simuleringer.