Ukeoppgaver 4: 20. - 24. sep (INF1000 - H?st 2010)
Teori for Oblig 2: Mer om l?kker og arrayer (kap. 4 - 5); og metoder (kap. 7.1 - 7.9)
M?l
F? ?velse i teorien som trengs for ? l?se
Oblig 2.
Hovedtema i obligen er l?kker, arrayer, og metoder uten parametre,
og f?lgende oppgaver gir nyttig trening i dette slik at du blir
bedre i stand til ? l?se obligen.
Oppgaver til teoritimen
- Enkle l?kker med tall:
(a) Nedtelling: Lag et program med en l?kke som teller ned fra 10 til 0. Bruk en teller-variabel med startverdi 10 og redusér den med 1 i hver gjennomgang av l?kka. Utskriften skal bli:...10 ...9 ...8 ...7 ...6 ...5 ...4 ...3 ...2 ...1 ...0
(b) Dobling: Lag en l?kke som starter med ? skrive ut tallet 2, og deretter dobler tallet, skriver det ut, og gjentar prosessen helt til 10 tall er skrevet ut. Bruk en teller-variabel "i" som teller de 10 gangene, og en annen variabel for tallet som ganges med 2 i hver omgang av l?kka og skrives ut. Utskriften skal bli:2 4 8 16 32 64 128 256 512 1024
(c) Tabell: Lag to nestede for-l?kker som gir f?lgende utskrift. Det skal bare skrives ut ett tall av gangen, som skal v?re verdien til telleren i den ytre l?kka (som g?r fra 1 til 3 og skal hete rad) ganget med telleren i den indre l?kka.1 2 3 4 2 4 6 8 3 6 9 12
- 2D-array (to-dimensjonal array) med tall:
(a) Utskrift: Lag to nestede for-l?kker som setter inn f?lgende verdier i en 2D-array og skriver de ut. Arrayen skal deklareres slik:int[][] tabell = new int[3][4];. Se oppgave nr. 1 (c) over for tips om disse verdiene. Husk at indeksene i arrayen starter fra 0, ikke 1. Verdien i tabell[2][3] skal v?re 12.1 2 3 4 2 4 6 8 3 6 9 12
(b) Sum av kolonne: Skriv programkode som beregner summen av verdiene i hver kolonne i ovennevnte array og skriver summene ut. Dette ligner p? en deloppgave i oblig 2!6 12 18 24
(c) S?k etter tall: Utvid programmet slik at det ber bruker taste inn et tall og deretter ser om tallet finnes i arrayen. Hvis tallet finnes skal alle array-indeksene der det ligger skrives ut, hvis ikke skal det gis beskjed om at tallet ikke finnes.Hvilket tall s?ker du: 8 Tallet finnes i tabell[1][3]
- Blokker og skop:
Hvilke av disse programmene er lovlige?class Prog1 { public static void main(String[] args) { int k = 0; if (k >= 0) { int n = k + 1; } System.out.println(n); } } class Prog2 { public static void main(String[] args) { int k = 0; if (k >= 0) { int n = k + 1; } if (k < 0) { System.out.println(n); } } } class Prog3 { public static void main(String[] args) { int k = 0; if (k >= 0) { k++; System.out.println(k); } } }
- inLine(), inChar(), og ordrel?kke:
Lag et program som sp?r bruker etter et navn. Programmet leser navnet inn vha. inLine();, og "fyller" s? skjermen med navnet ved ? skrive det ut 100 ganger. Videre skal programmet sp?rre bruker om hun vil gi et nytt navn (j/n). Svaret leses n? med .inChar("\n\r"), og hvis det er 'j' gjentas hele prosessen; hvis svaret er 'n' avsluttes programmet. Kj?reeksempel:Skriv et navn: Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann O la Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ol a Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola Nordmann Ola ...osv... Gi nytt navn? (j/n): j Skriv et navn:
Tips til Oblig 2: Legg merke til det som st?r i parentesene til .inChar("\n\r") ovenfor. Dette angir at inChar skal hoppe over evt. linjeskift (\n) eller vognretur (\r) som bruker har tastet inn, og i stedet lese inn en vanlig bokstav fra tastatur, f.eks. 'j'. Det samme b?r du gj?re i deloppgave 1 (c) i oblig 2. - Metoder:
(a) Endre strukturen til programmet ditt fra oppgave nr. 4 over slik at det f?lger malen fra oblig 2 (vist i skissen nedenfor), dvs. med en liten kontrollklasse ?verst, etterfulgt av en egen klasse for metodene. Hele programmet med begge klassene lagres i én fil, kalt Navn100.java (dvs. navnet til klassen med metoden main()). Lag bare én metode i hjelpeklassen, kalt ordrel?kke(), som gj?r alt som st?r i nr. 4 ovenfor.import easyIO.*; class Navn100 { public static void main(String[] args) { Hjelpeklasse hj = new Hjelpeklasse(); hj.ordrel?kke(); // Kj?rer metoden ordrel?kke() i hjelpeklassen } } class Hjelpeklasse { // Klargj?ring for innlesing/utskrift, gjelder for hele klassen: In tast = new In(); Out skjerm = new Out(); String navn; void ordrel?kke() { char giNyttNavn = 'j'; // Startverdi while (giNyttNavn != 'n') { // - Be bruker taste et navn og les det inn med .inLine(); // - Utskrift av navn 100 ganger. // - Sp?r om bruker vil "Gi nytt navn? (j/n):", og .inChar("\n\r"): } } }
Mer info: Grunnen til at vi skriver programmet p? denne m?ten med to klasser vil bli klarere n?r vi kommer til kapittel 8, men har sammenheng med at vi ?nsker ? lage gode "objektorienterte" program der vi jobber med "objekter". I denne skissen er det fem pekere til objekter: args[], hj, tast, skjerm, og navn.
(b) Flere metoder: Endre programmet slik at koden som skriver ut navnet 100 ganger flyttes til en egen metode kalt utskrift(). Husk ? legge inn et kall p? metoden p? det stedet i programmet du flyttet koden fra.
(c) Inn-parameter: Endre programmet slik at det ogs? sp?r bruker hvor mange ganger navnet skal skrives ut. Verdien som bruker taster skal overf?res som parameter til metoden utskrift() som du lagde i del (b). Endre ogs? metoden utskrift(..) slik at den tar imot argumentet vha. parameteren int antall, slik:void utskrift(int antall) {
Oppgaver til terminaltimen
- L?kker: Gangetabell
(a) Lag et program som ber bruker taste inn et tall, og skriver ut gangetabellen for det tallet, ganget med 1, 2, osv. til 12. Hvis bruker taster inn 5 skal resultatet se slik ut:5 x 1 = 5 5 x 2 = 10 5 x 3 = 15 5 x 4 = 20 5 x 5 = 25 5 x 6 = 30 ...osv...
(b) Endre programmet slik at utskriften av gangetabellen lages i en egen metode. Sett opp programmet med to klasser som vist i nr. 5 ovenfor. - L?kker: Fibonacci-tallene
Lag et program som skriver ut de 15 f?rste tall i Fibonaccif?lgen. F?lgen er definert ved at de to f?rste tall er 0 og 1, og hvert neste tall er summen av de to foreg?ende. Utskriften skal bli:0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377
- Arrayer, inLine(), inChar(), og enkle metoder:
(Samme oppgaver som i nr. 2, 4, og 5 for teoritimen.)
- Fortsett med Oblig 2:
Tips: Begynn med ? l?se foreg?ende oppgave (?Arrayer, inLine(), ...?). Der vil du finne problemstillinger som ligner mye p? det som skal gj?res i Oblig 2, men litt enklere slik at obligen blir lettere ? gj?re etter at du har l?st disse oppgavene.
- Ekstraoppgave:
(a) Endre strukturen i Fibonacci-programmet du lagde ovenfor slik at det f?lger malen fra oblig 2 (vist ogs? ovenfor i oppgave nr. 5 for teoritimen), med en kontrollklasse ?verst, etterfulgt av en hjelpeklasse for metodene. Bruk tre metoder i hjelpeklassen: en ordrel?kke som skriver ut f?lgende meny, og en metode for hvert av de 2 menyvalgene:
1. Skriv ut de 15 f?rste tall i Fibonaccif?lgen 2. Test om et tall h?rer til f?lgen
Metoden for ordre 2 ber bruker taste inn et tall, og g?r s? i en l?kke som genererer Fibonacci-tallene frem til det bruker-inntastede tallet. Deretter gis det melding til bruker om tallet h?rte til f?lgen eller ikke.Mer info: Fibonacci-tallene forekommer mye i naturen, bl.a. i tregrener, blomster, kongler og kaniner.
(b) (middels vanskelig) Utvid ordre 2 slik at den ogs? sier hvilket Fibonacci-tall er n?rmest det bruker-inntastede tallet. - Ukens n?tt: (veldig vanskelig!)
Lag en metode som skriver ut alle anagrammer av et ord p? 4 bokstaver som ligger i en char-array. Anagrammene skal ha de samme 4 bokstavene, i alle mulige rekkef?lger og uten ? gjenta noen bokstav. For eksempel, hvis ordet er deklarert som f?lger, er 4 av anagrammene som vist under, og totalt 24.char[] ord = { 'A', 'R', 'N', 'E' }; Kj?reeksempel: ARNE AREN ANRE ANER ...20 ord til...
Tips: En m?te ? l?se dette p? er med nestede l?kker som i utgangspunktet kan g? innom alle mulige kombinasjoner, inkludert AAAA, AAAE, osv. men slik at det bare blir utskrift av de med 4 forskjellige bokstaver. Bruk den tomme strengen "" og + i utskriftssetningen for ? konvertere char-ene til tekst:System.out.println("" + ord[3] + ord[2] ···
L?sningsforslag
Her kan du finne l?sningsforslag til disse oppgavene. Det anbefales ? l?se oppgavene p? egen h?nd f?r du studerer l?sningsforslagene.Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du skrive i bloggen eller sende p? mail til josek [a] ifi.uio.no