L?sningsforslag ukeoppg. 2:   31. aug - 6. sep (INF1000 - H?st 2011)

Variabler, uttrykk, fogreninger (if-else)  (kapittel 2 og 4.1-4.2 i l?reboka, "Rett p? Java" 3. utg.)

M?l
F? trening i teorien du trenger for ? l?se Oblig 1, dvs. bruk av variabler og uttrykk av forskjellige typer (int, double, og boolean), if-else-setninger (ogs? kalt forgreninger), og feilmeldinger (b?de kompileringsfeil og kj?refeil).

[N?kkeloppg.]: Oppgave merket med n?kkelsymbol er plukket ut som spesielt representativ for de viktigste temaene fra ukens forelesning, og alle b?r ha som minimumsm?l ? l?se denne selvstendig.

Oppgaver

  1. Areal av rektangler:  kap. 2, oppg. 1 (side 45)
    Skriv et program som beregner arealet av rektanglene med disse sidest?rrelsene: 3 og 5, 7 og 3, samt 4 og 9, og som skriver ut resultatet med en passende fortekst. Kompier og kj?r programmet.

    Tips: Denne oppgaven kan l?ses ved ? f?lge oppskriften fra programmet p? side 32 og skrive et lignende program, men med litt andre variabelnavn og beregninger.
    class Rektangel {
       public static void main(String[] args) {
           int bredde;
           int lengde;
           int areal;
    
           bredde = 3;
           lengde = 5;
           areal = lengde * bredde;
           System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde
                              + " og lengde " + lengde + " er " + areal);
           bredde = 7;
           lengde = 3;
           areal = lengde * bredde;
           System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde
                              + " og lengde " + lengde + " er " + areal);
           bredde = 4;
           lengde = 9;
           areal = lengde * bredde;
           System.out.println("Areal av et rektangel med bredde " + bredde
                              + " og lengde " + lengde + " er " + areal);
       }
    }
    
    Kj?reeksempel:
    > java Rektangel
    Areal av et rektangel med bredde 3 og lengde 5 er 15
    Areal av et rektangel med bredde 7 og lengde 3 er 21
    Areal av et rektangel med bredde 4 og lengde 9 er 36
    


  2. Deklarasjon og initialisering av variabler:  kap. 2, oppg. 2 (side 45)
    Finn feilene i dette programmet:
    class Volum {
        public static void main (String[] args) {
            integer lengde, bredde, h?yde;
            lengde = 3;
            volum  = lengde * bredde * h?yde;
            System.out.println("Volumet er: " + volum);
        }
    }
    
    linje 3: - heltallstypen heter "int", ikke "integer".
    linje 5: - "volum" er ikke deklarert.
             - "bredde" er ikke initialisert.
             - "h?yde" er heller ikke initialisert.

    Disse feilene kan fikses ved ? endre linje 3-5 til f.eks.:
        int lengde, bredde = 1, h?yde = 2;
        lengde = 3;
        int volum  = lengde * bredde * h?yde;
    


  3. Lovlig eller ikke? kap. 2, oppg. 5 (side 46)
    Hvilke av disse programsetningene er lovlige, og for de som er lovlige: hvilken verdi f?r variabelen? Du kan i hvert av punktene regne med at variablen som deklareres ikke er deklarert tidligere i programmet.
     (a)  int x = 4;                      // lovlig, x f?r verdien 4.
     (b)  int x = 4.56;                   // ikke lovlig, tap av informasjon.
     (c)  int x = (int) 4.56;             // lovlig, x f?r verdien 4.
     (d)  int z = 1/2;                    // lovlig, z f?r verdien 0.
     (e)  double x = 5.7723;              // lovlig, x f?r verdien 5.7723.
     (f)  double a = (int) 5.7723;        // lovlig, a f?r verdien 5.
     (g)  double x = 6;                   // lovlig, x f?r verdien 6.
     (h)  double tall = true;             // ikke lovlig, true er ikke en double.
     (i)  char c = "hei p? deg";          // ikke lovlig, en char-variabel kan ikke inneholde en tekst.
     (j)  char c = "&";                   // ikke lovlig, "&" er en tekst.
     (k)  char c = '&';                   // lovlig, c f?r verdien &.
     (l)  boolean a = sann;               // ikke lovlig, "sann" er ikke en boolsk verdi.
     (m)  boolean verdi = true && false;  // lovlig, verdi f?r verdien false.
     (n)  boolean a = (true == true);     // lovlig, a f?r verdien true.
     (o)  boolean a = (false == false);   // lovlig, a f?r verdien true.
     (p)  boolean a = (a == a);           // ikke lovlig, a er ikke definert p? h?yre side av likhetstegnet.
     (q)  String t = 'hei p? deg';        // ikke lovlig, tekst skal angis i doble anf?rsel.
     (r)  String t = "hei p? deg";        // lovlig, t f?r verdien "hei p? deg".
     (s)  String t = "" + 7.33;           // lovlig, t f?r verdien "7.33" (som tekst).
     (t)  String tekst = 7.33;            // ikke lovlig, 7.33 er ikke en String, men en double.
    


  4. Uttrykk med int og double
    Avgj?r i hvert av disse tilfellene, uten ? bruke datamaskin, hvilken verdi som blir skrevet ut p? skjermen.  Husk at reglene for divisjon i Java avhenger av om vi jobber med heltall eller flyttall (=desimaltall) (se side 38-39 i l?reboka).
      1.  System.out.println(10 / 9);            //  1
      2.  System.out.println(10 / 10);           //  1
      3.  System.out.println(10 / 11);           //  0
      4.  System.out.println((int) 3.65);        //  3
      5.  System.out.println((int) 3.65 - 4);    //  -1
      6.  System.out.println((int) (3.65 - 4));  //  0
      7.  System.out.println(Math.round(3.65));  //  4
      8.  System.out.println(1 / 2);             //  0
      9.  System.out.println(1 / 2.0);           //  0.5
     10.  System.out.println(1.0 / 2);           //  0.5
     11.  System.out.println((double) 1 / 2);    //  0.5
     12.  System.out.println((double) (1 / 2));  //  0.0
     13.  System.out.println(73 / 10);           //  7
     14.  System.out.println(73 % 10);           //  3
    


  5. [N?kkeloppg.]: If-else med logisk uttrykk: kap. 4, oppg. 1 (side 84) med en endring
    Vi gj?r en liten endring p? oppgaven: siden innlesing av input fra tastatur mens programmet kj?rer er tema for neste uke, s? setter vi ?nsket verdi for alder i en variabel i begynnelsen av programmet. Bruk f.eks. alder = 20 og kj?r programmet, og pr?v deretter med en annen verdi.
    Lag et program som avgj?r, basert p? alderen til en person, om personen kan f? reise med trikken til halv pris. Resultatet skal skrives ut p? skjermen. Vi antar at reglene er slik at alle under 12 ?r og alle over 64 ?r f?r reise for halv pris, mens alle andre m? betale full pris. Programmet skal bruke en variabel for ? holde p? alderen.

    Tips: Se eksemplet nederst p? side 78.  I denne oppgaven trenger du ogs? logiske uttrykk (side 41).
    import easyIO.*;
    
    class Trikken {
        public static void main(String[] args) {
    	In tast = new In();
    
    	int alder;
    	int alderBarn = 12;
            int alderPensjonist = 64;
    
    	alder = 50; // Test ogs? med 10 og 70
            System.out.println("Alder: " + alder);
    
    	//  Logisk uttrykk som gir "true" hvis alder er mindre
    	//  enn "alderBarn" ELLER st?rre enn "alderPensjonist":
    	if (alder < alderBarn || alder > alderPensjonist) {
    	    System.out.println("Du kan betale halv pris.");
    	} else {
    	    System.out.println("Du m? betale full pris.");
    	}
        }
    }
    
    KJ?REEKSEMPEL:
    > java Trikken
    Alder: 50
    Du m? betale full pris.
    


  6. Beregning av skatt i Ruritania: kap. 4, oppg. 2 (side 84) med en endring
    Vi gj?r en liten endring p? oppgaven: siden innlesing av input fra tastatur mens programmet kj?rer er tema for neste uke, s? setter vi ?nsket verdi for inntekt i en variabel i begynnelsen av programmet. Bruk f.eks. inntekt = 10000 og kj?r programmet, og pr?v deretter med en annen verdi.
    I det fiktive landet Ruritania er skattereglene slik at hvis en person har inntekt < 10 000, s? betaler man 10% skatt p? hele inntekten, og hvis inntekten ≥ 10 000, s? betaler man 10% skatt p? de f?rste 10 000 kronene og 30% skatt p? resten av inntekten.  Lag et program som regner ut og skriver ut hvor mange kroner som skal betales i skatt.  Programmet skal bruke en flyttalls-variabel for ? holde p? inntekten.
    import easyIO.*;
    
    class Skatt {
        public static void main (String[] args) {
    	In tast = new In();
            double inntekt;
    	double skatt;
    
    	inntekt = 11000; // Test ogs? med 2000 og 20000
            System.out.println("Inntekt: " + inntekt);
    
    	if (inntekt < 10000) {
    	    skatt = inntekt * 0.10;
    	} else {
    	    skatt = (10000 * 0.10) + (inntekt - 10000) * 0.30;
    	}
    
    	System.out.println("Skatten blir: " + skatt);
        }
    }
    
    KJ?REEKSEMPEL:
    > java Skatt
    Inntekt: 11000
    Skatten blir: 1300.0
    


  7. Typiske feilmeldinger:
    Hva betyr f?lgende feilmeldinger, som kompilatoren spytter ut n?r vi pr?ver ? kompilere og debugge dette programmet:
    1  class Test {
    2      public static void main(String[] args) {
    3          int jens;
    4          int siv = Jens * 3;
    5          System.out.println("Svar: " siv);
    6          erna = siv - jens;
    7          System.out.printn(erna);
    8      }
    
       a.  Test.java:8: reached end of file while parsing
               }
                ^
    
       b.  Test.java:4: cannot find symbol
           symbol  : variable Jens
           location: class Test
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       c.  Test.java:4: variable Jens might not have been initialized
              int siv = Jens * 3;
                        ^
    
       d.  Test.java:5: ')' expected
              System.out.println("Svar: " siv);
                                         ^
           Test.java:5: illegal start of expression
              System.out.println("Svar: " siv);
                                             ^
    
       e.  Test.java:6: cannot find symbol
           symbol  : variable erna
           location: class Test
              erna = siv - jens;
              ^
    
       f.  Test.java:7: cannot find symbol
           symbol  : method printn(int)
           location: class java.io.PrintStream
              System.out.printn(erna);
                        ^
    
    
    a. Feilmeldingen i a. ovenfor ("reached end of file while parsing")
       betyr at Java-kompilatoren kom til slutten av filen men likevel
       ikke fant avslutning av elementene den holdt p? ? kompilere.
       I dette tilfellet er det en kr?llparentes som ikke var avsluttet,
       fordi som du ser er det to ?pnings-kr?llparenteser ("{") i programmet,
       men bare én avslutnings-kr?llparentes ("}").  Denne feilen retter
       vi ved ? legge til en avslutnings-kr?llparentes ("}") til slutt i filen.
    
    b. "Cannot find symbol" er den vanligste feilmeldingen i Java,
       og betyr at noe ikke er deklarert.  I dette tilfellet viser
       feilmeldingen at variabelen "Jens" med stor "J" ikke er deklarert
       i programmet.  Denne feilmeldingen f?r man s? ofte at det er lurt
       ? l?re seg ? lese alle detaljer i feilmeldingen.
    
       F?rste linje i feilmeldingen angir hvilken linje i programet
       Java-kompilatoren oppdaget feilen i, i dette tilfellet ser vi at
       det er linje 4 (fordi det st?r Test.java:4 i feilmeldingen).
       Neste linje i feilmeldingsteksten sier hva som ikke var deklarert,
       i dette tilfellet ser vi at det er "variabelen Jens".  Og de
       siste 3 linjene i feilmeldingen angir n?yaktig hvor i koden
       det udeklarerte symbolet er fors?kt brukt.  I dette tilfellet ser
       vi at det er i klassen Test, og akkurat der identifikatoren "Jens"
       st?r (se det lille hatt-tegnet "^" under Jens).
    
       Denne feilen retter vi ved ? endre variabelnavnet til "jens"
       med liten "j" p? linje 4, slik at navnet blir likt med navnet
       vi deklarerte variabelen med p? linje 3 (int jens;).
    
    c. Feilmeldingen "variable Jens might not have been initialized"
       betyr at Java-kompilatoren mener vi b?r gi en startverdi til
       variabelen Jens.  Dette fikser vi ved ? endre linje 3 til f.eks.:
       (husk ogs? at vi endret variabelnavnet til "jens" med liten "j")
    
           int jens = 1;
    
    d. ") expected" betyr at Java-kompilatoren fant noe uventet i
       koden p? et sted der det hadde passet bedre med en ")"-parentes.
       Legg merke til hvor "hatten" ("^") er plassert i feilmeldingen.
       Unders?ker vi n?rmere det stedet i linjen, s? skj?nner vi fort
       at det skulle st?tt en "+" der, s? vi korrigerer linje 5 til:
    
           System.out.println("Svar: " + siv);
    
    e. Et annet eksempel p? "cannot find symbol".  Som vi
       s? i punkt b. over s? betyr denne feilmeldingen at et symbol
       (angitt p? linje 2 i feilmeldingen) ikke er deklarert.  Videre
       ser vi at sombolet som ikke er deklarert er "variable erna".
       Da vet vi at l?sningen er ? deklarer typen til erna, f.eks.
       ved ? legge til n?kkelordet "int" foran p? linjen:
    
           int erna = siv - jens;
    
    f. En annen vri p? "cannot find symbol".  Denne gangen ser vi
       at det er symbolet "method printn(int)" som ikke er deklarert.
       Ser vi n?ye p? hvor "hatten" peker n?, s? skj?nner vi raskt
       at det er en stavefeil i metodenavnet println.  Vi fikser det ved
       ? endre "printn" til "println" p? linje 7:
    
           System.out.println(erna);
    
    Hvis vi fjerner "{"-kr?llparentesen p? linje 2 f?r vi ca. 10 nye feilmeldinger, bl.a. f?lgende. Hva tipper du er grunnen til at s? mange feilmeldinger for?rsakes av bare denne enkle lille feilen?
    
       g.  Test.java:2: ';' expected
               public static void main(String[] args)
                                                     ^
           Test.java:5: <identifier> expected
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                ^
           Test.java:5: illegal start of type
              System.out.println("Svar: " + siv);
                                 ^
    
    g. Problemet er at n?r vi tar bort "{"-kr?llparentesen, s? har vi
       tatt bort angivelsen av at kroppen til metoden main startet der
       (fordi innmaten til alle metoder m? starte med "{" i Java).
       Dermed g?r kompilatoren i surr og skj?nner ikke noe av det som
       kommer etterp?.  Den venter seg bare deklarasjoner, som er det
       eneste som kan st? utenfor metoder, og gir feilmelding for alle
       andre typer setninger (de som ikke er deklarasjoner).
    


  8. Tips om tilpasning av Emacs:
    NB! Emacs er ikke pensum, det er bare ett av mange mulige redigeringsprogrammer du kan bruke for ? skrive dine Java-programmer. Her kommer et nyttig lite tips for de som er interessert i Emacs, og link til mange flere tips.  Emacs kan konfigureres p? veldig mange m?ter slik at programmering blir mer behagelig. Dette gj?res ved ? opprette og redigere en spesiell fil i ditt hjemmeomr?de, kalt .emacs. Denne oppgaven viser én nyttig konfigurasjonsmulighet i Emacs, for ? fjerne velkomstskjermen som Emacs viser ved oppstart, slik at du slipper ? ta den vekk hver gang du skal starte arbeidet.

    Start Emacs for ? se velkomstskjermen, f.eks. ved ? taste kommandoen emacs& i et kommandovindu. Hvis Emacs-vinduet ikke viser noen "velkomstside" (hvor det st?r Emacs i store grafiske bokstaver, og diverse tekst i forskjellige farger) s? er tilpasningen allerede gjort p? ditt hjemmeomr?de og du trenger ikke gj?re noe mer. Hvis du derimot fikk opp velkomstsiden til Emacs, s? kan du fortsette med f?lgende steg og bruke denne samme Emacs-en du startet n? for ? ta bort velkomstskjermen, slik at den ikke forstyrrer neste gang du ?pner Emacs. Trykk Ctrl-x etterfulgt av Ctrl-f og s? taster du navnet p? konfigurasjonsfilen:
    Find file: ~/.emacs
    Sjekk at nederste linje i Emacs ser akkurat ut som dette, med tilde-tegn ("~"), skr?strek, og punktum rett etter "Find file: " og f?r emacs. Trykk Enter. Dette vil ?pne (og hvis n?dvendig opprette) konfigurasjonsfilen og flytte tekstmark?ren inn i den, slik at du kan redigere innholdet. Skriv (eller legg til) f?lgende linje i filen:
    (setq inhibit-splash-screen t)
    Deretter lagrer du filen ved ? trykke Ctrl-x Ctrl-s  Ferdig! N? kan du avslutte Emacs-en, og neste gang du starter programmet vil du ikke f? opp den gamle forstyrrende "velkomstsiden". 

    Du kan finne mange andre tips til Emacs i lab-oppgavene til Forkurs i informatikk, blant annet tips om klipping/liming (Ctrl-w og Ctrl-y), ?pning av flere 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录ende Emacs-vinduer (Ctrl-x 52), automatisk korrigering av innrykk i et helt Java-program (Java > Indent Line or Region), og enkle tastetrykk som gir tekster som "public static void main(String[] args)" og "System.out.println()" (abbrevs).


Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du skrive i bloggen eller sende p? mail til josek [a] ifi.uio.no