Denne ukens ukeoppgaver kan du finne her.
-
HashMap: Hva skrives ut? (Se oversikten p? side 190-191 i l?reboka)
import java.util.*; class Personer { public static void main(String[] args) { HashMap
register = new HashMap (); Person p1 = new Person("Ida", 19); Person p2 = new Person("Lars", 21); register.put(p1.navn, p1); register.put(p2.navn, p2); // a) Person p = register.get("Ida"); System.out.println(p.navn + p.alder); // b) for (String s : register.keySet()) { System.out.println(s); } // c) p1.alder = 24; for (Person p3 : register.values()) { System.out.println(p3.navn + ":" + p3.alder); } // d) if (register.containsValue(p2) && ! register.containsKey("Elin")) { System.out.println(true); } // e) register.remove("Lars"); System.out.println(register.size() + " - " + register.isEmpty()); // f) System.out.println(register.remove("Ida") == null); System.out.println(register.remove("Ida") == null); } } class Person { String navn; int alder; Person(String navn, int alder) { this.navn = navn; this.alder = alder; } } -
P? bondeg?rden
N? skal vi lage en enkel bondeg?rd. Vi har en grisebinge med plass til 10 griser, en stall med plass til 5 hester og en h?nseg?rd med plass til 30 h?ns. Lag en klasse Bondeg?rd som inneholder:Gris[] grisebinge = new Gris[10]; Hest[] stall = new Hest[5]; H?ne[] h?nseg?rd = new H?ns[30];
S? skal du lage tre klasser: Gris, Hest og H?ne. Disse skal inneholde String navn. I Bondeg?rd lager du en metode "void fyllInnDyr()". I denne skal du fylle grisebingen, stallen og h?nseg?rden med riktige dyr. 20 av h?nene er egentlig kyllinger, og skal slaktes med en gang de blir store nok. Derfor f?r disse 20 ikke navn. Det samme gjelder halvparten av grisene. Finn p? passende navn til dyrene. Etter du har fylt opp g?rden med dyr, skal du slakte noen av dyrene. Dette gj?res i Bondeg?rd sin metode "void slaktDyr()". N? skal du slakte de 20 h?nsene som ikke har navn og de grisene som ikke har navn. I tillegg m? du avlive den ene hesten p? grunn av alderdom. Etter dette skal du skrive ut grisebingen, stallen og h?nseg?rden.
Eksempelutskrift:I grisebingen er: N?ff null Nasse null Grynt Sn?ff null null null Rulle
-
Kursoppmeldingssystemet (Kap. 8.17, side 162-174 og 178-179)
Hvis du har lyst ? jobbe med Kursoppmeldingssystemet vist p? side 162-174 i l?reboka (kap. 8.17), s? kan du laste ned kildekoden her: Studentregister.java. Det er flere oppgaver i l?reboka som tar utgangspunkt i dette programmet: Oppgave 9-13 i kap. 8 (side 178-179). L?sningsforslag til tre av disse oppgavene (9, 10, 12) finner du her.
Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du skrive i bloggen eller sende p? mail til ingridgg[a] ifi.uio.no