. (punktum)

Martin, Fredrik & Brage skal l?se problemer for den hverdagslige hundeeier. Vi vil samle inn data om hverdagslige aktiviteter rundt hundepass som hundeeiere gjennomg?r og finne teknologi som kan l?se utfordringer vi kommer over. (Bildegalleri fra hele perioden)

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Martin Svarstad, Fredrik Glendrange og Brage W. Br?ten.

Tema og m?lgruppe

Temaet vi har valgt ? ta for oss i prosjektoppgaven er problemer i hverdagen. Etter en runde med brainstorming rundt m?lgrupper kom vi frem til at hundeeiere hadde v?rt spennende m?lgruppe og utforske. ? v?re hundeeier i en hektisk hverdag kan v?re b?de problematisk og slitsomt. Enhver hjelp som kan bidra til ? l?se sm? problemer hjelper b?de p? samvittigheten og stressniv?ene til eieren og psyken og den generelle livskvaliteten til dyret.
 
Hunder blir kalt menneskets beste venn av en grunn. Det ? ha hund er et privilegium i hverdagen som bringer mye glede til eieren og deres omgivelser, men det kan ogs? bringe problemer inn i en allerede hektisk hverdag.

Datainnsamlingsmetoder

For innsamling av data har vi gjennomf?rt en rekke semi-strukturerte intervjuer med en del forskjellige hundeeiere. Vi trappet opp i hundeparken i Frognerparken med boller og kaffe og gjennomf?rte en spontan fokusgruppe om deres hverdag med hundene og hvilke utfordringer de m?tte p?. Ved intervjuene fikk vi samlet inn mye kvalitativdata fra mange forskjellige typer mennesker som har lagt grunnlaget for ? trekke slutninger om hvilke hverdagsproblemer som rammer flest hundeeiere.

Videre utover i prosessen har vi gjennomf?rt mer strukturerte intervjuer for ? f?r svar p? direkte innvendinger vi har hatt anng?ende det ? eie hund eller hva de tenker om forskjellige aspekter ved prototypen.


M?let med datainnsamlingene er ? f? et innblikk i hverdagen til m?lgruppen v?r og avdekke deres behov og ?nsker.

Problemstilling

Vi startet med en veldig generell problemstilling som var ? se p? hvordan vi kan gj?re hundeeieres hverdag litt enklere ved hjelp av teknologi og Arduino. 

Etter v?re unders?kelser og intervjuer fant vi frem til at hundeeiere har stadige problemer i hverdagen. Vi kom frem til problemstillingen;

Hvordan gj?re turen (1000m +) med hunden mer spennende?

Idéer

- AutoMat (Slipper automatisk mat i sk?len til hunden)

- TrackDog (Sporing av hund ved hjelp av utplasserte beacons/gps)

- DogeDoor (rfid n?kkel p? hunden for ? ?pne d?ren)

- MatKonservering (fuktregulator/preservator for st?rre kvantina t?rrfór)

- DogePool (Crowdsource hudelufting, CarPool for tur med hund)

- TreasureWalk (Tilfeldige skatter som en kan "jakte" v/Geo)

- Hidden (Sights som avsl?rer sin posisjon ved approach til gitt sted)

- Bestevennens Venner (Finn tilbake til hunder du har m?tt f?r)

Prototyper og brukertesting

Location finder - hundeb?nd som viser deg veien til et “spesielt” sted. Hundeeier f?r feedback fra hundeb?ndet dersom det oppholder seg i n?rheten av skatten. B?ndet vibrerer n?r en skatt blir oppdaget i n?rheten. Deretter lyser lysp?rer med forskjellige farger for ? fortelle hundeeieren om hun beveger seg mot skatten eller fra skatten som er i n?rheten. Vi skal f?rst teste interaksjonen med brukere i fokusgrupper og i naturlige omgivelser (Wizzard of Oz) for ? kunne evaluere interaksjonen mellom systemet og brukeren N?r vi har f?tt en sender og mottaker til ? kommunisere med hverandre kan vi evaluere “skattejakten” og interaksjonen med brukeren N?r vi har f?tt implementert mottakeren i et fungerende hundeb?nd kan vi evaluere systemet i sin helhet i naturlige omgivelser. Per idag gj?r hundeeiere de merkeligste ting for ? slippe ? G? p? tur med hunden. (YouTube, imgur

Hundevenner - det sosiale hundeb?ndet som hjelper sosiale hundeeiere med ? komme i kontakt med hverandre. En hundeeier aktiverer systemet n?r hun lufter hunden der det finnes andre som lufter hund. Om systemet ved s?k identifiserer et annet tilsvarende b?nd i n?rheten vil b?ndet vibrere, og displayet viser for eksempel f?lgende: “Fant sosial hundeeier - Sort rottweiler” Hundeeieren vet da at den andre eieren har aktivert sitt sosiale hundeb?nd og gjerne vil ta en prat. N?r de to hundeeierne finner hverandre kan de “klinke” hundeb?ndene inntil hverandre, slik at hundeb?ndene registrerer hverandre. Neste gang de to er i n?rheten av hverandre vil displayet vise f?lgende tekst: “Fant en gammel venn - sort rottweiler” En hundeeier kan velge ? deaktivere sitt hundeb?nd. Da vil hundeb?ndet hverken lete etter andre hundeb?nd eller kunne bli funnet av andre hundeb?nd. Vi kommer til ? legge frem prototyper med lav oppl?slighet (storyboard, skisser) for en fokusgruppe for ? evaluere konseptet og l?sningsforslag Om fokusgruppen er positiv til konseptet kan vi jobbe videre med tilbakemeldingene og finne en god m?te for brukere ? interagere med systemet p?.

Emneord: INF1510, Design, Interaksjonsdesign, Prototype, Smidig, Hund, Bruk, Interaksjon, Brukertesting, Brukerorientert design, Iterativ Av Martin Svarstad, Fredrik Glendrange, Brage W Br?ten
Publisert 13. apr. 2016 23:58 - Sist endret 19. jan. 2017 14:19