Foreldrehjelpen

Hvordan kan vi hjelpe med ? oppfordre barn til god oppf?rsel og dermed forbedre milj? og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-l?sning? Prosjektet tar for seg en bruksorientert designprosess.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Malin Undeli, Mari Lofthus Arnesen, Sigrid Hodd? Bak?s, Kai Chen og Sebastian Olaf Aglen Danielsen.

Tema og m?lgruppe

 

F?r presentasjon 1:

? v?re gravid eller nybakte foreldre kan v?re en vanskelig oppgave for mange. Familien blir utvidet, og for mange kan dette bety at man prioritere noe annet enn seg selv. Det ? bli gravid og tiden etter f?dselen kan by p? mange utfordringer og kan v?re utrolig t?ffe. Kanskje er man ikke like forberedt som man skulle tro? 

M?lgruppen v?r er gravide og nybakte foreldre der hvor vi retter fokuset mot graviditeten og tiden etter f?dselen. Denne gruppen mennesker har nylig v?rt igjennom en slags forandring i livsituasjonen sin, enten det kom forberedt eller uforberedt. Med dette kommer ogs? ansvar, og at de m? prioritere kanskje noe annet enn det man ville ha gjort om man ikke hadde v?rt i samme siutasjon. 

 

F?r presentasjon 2:

Gjennom datainnsamlingen v?r, valgte vi ? tilpasse b?de m?lgruppen og temaet v?rt. Fra nybakte foreldre til yngre foreldre under 30, med barn fra 2 til 5 ?r. Brukerne vi intervjuet hadde st?rre utfordring med barna i den aldersgruppen, ofte kalt trassalderen. De ?nsket og hadde behov for ting som mindre st?y i huset, bedre kommunikasjon mellom barn og foreldre, bedre s?vnvaner samt matvaner og mer tid. Teamet vi endte opp med var velv?re, med det overordnet tema: Interaksjon uten skjerm.  

 

F?r innlevering av pitch, video og rapport:

Etter andre presentasjon hadde vi mange forandringer i prosjektet v?rt, men vi valgte ? holde p? m?lgruppen v?r; yngre foreldre under 30, med barn fra 2 til 5 ?r. Temaet v?rt forandret vi heller ikke, men vi tilspisset det litt. Temaet var velv?re - men velv?re kan v?re s? mye. Vi tilspisset det derfor til velv?re; milj? i hjemmet.

 

Datainnsamlingsmetoder

 

F?r presentasjon 1:

Vi gjennomf?rer kvalitativ datainnsamling. Vi har kj?rt pilotintervju, og justert intervjuformen slik at intervjuet egner seg til v?r m?lgruppe. Vi skal gjennomf?re 4 semi-strukturerte intervjuer hvor vi har valgt ? stille hovedsakelig ?pne sp?rsm?l. Dette gjorde vi for ? la intervjuobjektet styre retningen av intervjuet innenfor intervjuguidens premisser.

M?let med datainnsamlingen var ? bli bedre kjent med m?lgruppen og avdekke ulike behov. Vi begrenset oss ikke spesielt til noe tema, men vi hadde ?pne sp?rsm?l innenfor f.eks. helse, matvaner, reise, utdanning, og underholdning. Videre ?nsker vi ? spisse temaet ytterligere videre i prosessen slik at det blir enklere ? dekke m?lgruppens behov.

 

F?r presentasjon 2: 

Underveis i datainnsamlings prosessen, begynte vi ? sette opp en liste med fellestrekk og ulikheter som oppstod i intervjuene. V?rt f?rste intervjuobjekt var gravid, men hadde ogs? et barn p? 2 ?r fra f?r av, og hun kunne fortelle oss at hun opplevde flere vanskeligheter i perioden hvor barna var rundt 2 ?r, der de begynte ? f? egne meninger og bli mer utadvendte. Dette ble et tema vi fortsatte ? ta med i de neste intervjuene, da disse gravide ogs? hadde barn i den alderen fra f?r av og dette viste seg ? v?re gjentagende. Deretter har vi justert v?r m?lgruppe etter responsen fra presentasjon 1 og datainnsamlingen.

 

F?r innlevering av pitch, video og rapport:

- Kjapp fokusgruppe med to husholdniger

- Samtaler over facebook med m?dre fra foreldregrupper

- Samtaler med egne- og andre bekjente foreldre

 

Problemstilling

 

Etter ? ha samlet sammen funnene fra datainnsamlingen har vi kommet fram til disse problemstillingene som vi ?nsker ? ta videre for unders?king:

  • Hvordan kan vi utnytte teknologi (Arduino) til ? hjelpe og forbedre hverdagen til gravide og nybakte foreldre for at de kan oppn? en enklere hverdag?

Vi ?nsker ogs? ? se p? eksisterende teknologi som Baby Call, Elektrisk melkevarmer osv. Om de kan forbedres p? en eller annen m?te. En aktuell tanke er ? lage en plattform som kan integrere ulike gadgets slik at de kan kommunisere med hverandre

  • Hvordan kan vi justere stemningsleie og dermed forbedre milj? og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-l?sning?

Vi ser fortsatt p? eksisterende teknologi, men som vi kan utvikle for ? kunne forbedre velv?re og stemning i hjemmene til b?de de unge foreldrene og barna deres. Eventuelt lage noe som kan integrere med alle parter i huset og si konkret ifra n?r stemningen er p? topp eller n?r den m? forbedres.

 

N?v?rende:

Etter ? ha g?tt vekk fra idéen om justering av stemningsleie, og heller g?tt for et poenggivnings- / bel?nningssystem, har vi falt p? f?lgende problemstilling:

  • Hvordan kan vi hjelpe med ? oppfordre barn til god oppf?rsel og dermed forbedre milj? og trivsel i hjemmet ved bruk av innbakt Arduino-l?sning?

 

Forkastede og evolusjon?re idéer og prototyper

 

F?r presentasjon 1:

Vi har kommet fram til mange idéer, men disse ?nsker vi ? ta med videre og se om de egner seg som l?sninger:

  • Bevisstgj?ring av mat til gravide - kj?leskaps-mathjelper

  • En l?sning som utnytter TV titting til en mer l?rerik opplevelse

  • Gamification av utfordringer (challenges) mellom nybakte foreldre / gravide

 

F?r presentasjon 2: 

Beskrivelse av prototypene

Etter at vi tilpasset m?lgruppen, kom vi med nye idéer og l?sninger: 

  • Sensorer i sengen som merker n?r barnet begynner ? gr?te, og roer den ned med f.eks. sang

  • M?lestokk i rommet - sjekker st?yniv?et

  • Bamse med stemmeregistrering

  • Boks med stemmeregistering

  • Sovelampe

 

Vi har prototypet to l?sninger som skal hjelpe foreldre og barn ? holde et behagelig st?y niv? i hjemmet, uten at det skal v?re forstyrrende. Ene prototypen er i form av en bamse, der det er tiltenkt at barnet skal interagere med bamsen n?r han/hun f?ler f.eks. at det er for mye st?y. Den andre prototypen er en moodbox som aktivt h?rer p? st?y rundt seg, og m?ler st?yniv?et og dette vises p? en LED s?yle midt p? boksen. Dessuten er det tenkt ? implementere RFID funksjon til moodbox, der man kan ha flere statuser og at den tilpasses mer til hver enkel familie slik at det passer deres bruk.

 

ENDELIG PRODUKT

 

Idéene v?re har endret seg drastisk og vi har hatt mange m?ter og diskusjoner. Vi har alle kommet med konstruktiv kritikk til forslag og diskutert rundt det slik at vi kan finne problemer med idéer og mulige l?sninger f?r det er forsent. Vi har ogs? tatt imot kritikk fra diverse kanter og hatt brukerfeedback.

Vi fant ut via brukerfeedback at ? fokusere p? at barna skulle holde seg unna foreldrene en viss tid kanskje ga feil fokus. Vi valgte derfor ? endre m?let med prototypen og fjerne tidtaker-delen.

Det endelige produktet vi landet p? var dette:

Cosmos & Stella. Et bel?nningssystem foreldrene kan bruke for ? enkelt gi barn de poengene de fortjener ved noen kjappe knappetrykk. For ? gi barna de poengene de har samlet opp, trykker man da knappen inn én gang og tar den av sporet.

Stella. Navnet p? kofferten som barnet eier. Kofferten har 3 stjerner p? seg samt 9 lysdioder som hver symboliserer ett poeng. 10 poeng = 1 stjerne. Disse stjernene kan "l?ses inn" ved bruk av bel?nningsknappen p? Cosmos-boksen. Hver gang et barn f?r et poeng av foreldrene, lyser en lysdiode opp. Kommer de til tiende trykk, lyser en stjerne opp og lysdiodene nullstilles. Stjernen kan enten spares p? eller l?ses inn ved trykk p? bel?nningsknappen.

Vi tenker at foreldrene selv kan bestemme hva barnet skal gj?re samt hvor mange poeng det f?r og hva bel?nningen skal v?re. Hovedpoenget er at produktet skal v?re s? generelt at mange familier kan bruke det.

Vi har ogs? tenkt p? at familier kan ha flere barn. Det ville derfor v?rt vanskelig ? styre poeng med kun én koffert. L?sningen; det g?r an ? kj?pe koffert og RFID-brikke separat; én koffert og én RFID-brikke per barn. Slik kan man enkelt holde rede p? alles poeng. Selges i forskjellige farger osv.

 

Eksempler fra tilleggsfunksjoner:

  • Bel?nningsknappen fungerer ogs? som nullstillingsknapp - hold den inne i 3 sekunder og alle stjerner og poeng blir fjernet fra ?nsket koffert.

  • Lysdiode lyser n?r systemet har str?m for ? gi brukeren feedback p? at systemet er igang. Hver gang man presser ned RFID-brikken (for ? gi poeng), blinker lyset. Hver gang man presser ned bel?nningsknappen (for ? fjerne en stjerne), blinker lyset.

 

Eksempler fra krav til produktet:

  • Barna skal ikke kunne gi seg selv poeng lett - derfor vil RFID-en fungere som en slags l?s, det er kun Starpoden (ID-brikken) som kan gi et barn poeng.

  • Man m? kunne vite hvilket barn man gir poeng til - derfor vil hver RFID-brikke tilh?re hver sin koffert og man vil (ikke prototypet, men senere) kunne velge mellom flere m?nster og farger.

Av malinun sigrihba, marlarn, kaich
Publisert 19. feb. 2016 11:53 - Sist endret 13. juni 2016 10:41