Tema og m?lgruppe
V?r m?lgruppe er eldre med redusert motorikk og mobilitet, og vi har valgt ? ta for oss temaet "innkj?p av mat- og dagligvarer".
Problemstilling
Hvordan kan innkj?p av mat forenkles for eldre med motoriske utfordringer og nedsatt mobilitet?
Datainnsamling
Vi har brukt:
- Semi-strukturerte intervjuer
- Strukturerte intervjuer
- Intervju med domeneekspert
- Observasjon
Konsept
Det grunnleggende konseptet v?rt er ? skape en l?sning der eldre kan bestille mat fra nettbutikker, uten ? v?re p? internett i vanlig forstand. Dette har vi gjort ved ? konstruere en l?sning de rmatvarkort representerer matvarene i butikker. Gjennom RFID-teknologi kan brukerne skanne varene de ?nsker, og bestille dem for hjemlevering.
Iterasjoner
Vi hadde totalt fire iterasjoner i den bruksorienterte designprosessen, der datainnsamlinger og evalueringer informerte design og prototyping. De f?rste prototypene var low-fi skisser.
Den f?rste kurvprototypen: Av grensesnittmetaforer her, har vi brukt den klassiske handlekurven og selve bevegelsen man gj?r n?r man legger varer i kurven i en vanlig butikk. Vi s? for oss at brukeren velger varer fra kortstokken, legger dem i kurven og trykker p? den gr?nne knappen for ? bestille varene. S? blir de levert p? d?ra.
Vare-scanner: Vi ser for oss en h?ndholdt enhet som f?r plass i vesker og lommer. Enheten er en strekkode-leser som lagrer alt brukeren scanner inntil knappen for ? bestille trykkes p?. Av grensesnittmetaforer har vi her strekkodeleseren som anvendes i butikker, og som kundene ser og h?rer “bippet av”. Slik f?r brukeren en bekreftelse og en f?lelse av at varen faktisk er scannet. Scanneren kan b?de brukes i butikk, p? kort fra en kortstokk med strekkoder p?, og i tillegg p? varer du har hjemme, som det ?nskes p?fyll av.
Andre kurvprototype: Post-it-lappen foran p? kurv-prototypen representerer skjermen (index-kort), og nye lapper ble nye skjermbilder. Knappen over skjermen hadde av/p? funksjon, og knappen under skjermen var til ? bestille varene. I kortholderen var sorterte matvarekort etter matvarekategori, og foran var kurven til ? legge kortene i. Ideen med en ?pen l?sning der brukeren ser kortene som ble lagt inn skulle hjelpe for bedre oversikt.
Boks-prototypen
Boks-prototypen har index-kort som skjerm, som ogs? endres n?r brukeren legger til kort og trykker p? knappene. Dette er fordi brukeren ikke ser det som han har valgt, etter at han har satt kortene inn i boksen. Boksen kunne man legge p? portalen n?r man var klar til ? bestille, og den skulle ogs? ivareta mosjonsaspektet i den tidligere scanner-l?sningen ved at brukere kunne ta den med seg p? butikken, og plukke kort som sjekkes ut i kassen, med en tilsvarende dockingstasjon som hver og en skulle ha hjemme.
Tredje iterasjon: I tredje iterasjon utformet vi mange varianter av prototypene, for ? utforske flere dimensjoner ved dem:
"Endelig" design
Va?r siste prototype er en h?y-oppl?selig prototype, som fokuserer pa? dimensjonene funksjonalitet og interaktivitet. Vi har konsentrert oss om a? lage en prototype som gj?r det mulig a? teste om det faktisk er mulig for brukeren ? bestille varer p? ordentlig. Systemet er tilkoblet internett, har et system med oversikt over tilgjengelige varer, og lesing og registrering av valgte varer via RFID-kort. I prinsippet fungerer l?sningen i virkeligheten, men med pre-betingelsene at brukeren er registrert i systemet, har nok penger p? konto, og at butikken ikke er utsolgt for noen av de varene som systemet tilbyr.