Hvem er vi?
Gruppen BlikkBox best?r av fem studenter ved UiO. Kristian Dahl tar sin f?rste bachelor i Informatikk: design, bruk og interaksjon, og arbeider som lydtekniker. Hans Jonathan E. Esbjug har en bachelorgrad i arbeids- og organisasjonspsykologi fra UiO og supplerer med en rekke informatikkfag. Pio Rasch-Halvorsen har en bachelorgrad i Samfunnsgeografi og jobber i en nettbutikk for Hi-Fi-utstyr ved siden av bachelorstudiet i interaksjonsdesign. Torgeir Kind jobber som gruppeleder for Analyse i Aker Solutions og er enkeltemnestudent ved UiO. Ingvild Alette Jensen er radioprodusent og journalist hos NRK Underholdning, har tidligere studert journalistikk ved HiOA og tar n? bachelor i design kombinert med medievitenskaplige fag.
Tema og m?lgruppe
V?rt tema er kommunikasjon i utelivsbransjen.
V?r m?lgruppe er mennesker som jobber i bar-og utelivsbransjen. Mer presist ?nsker vi ? fokusere p? de som jobber bak baren, som bartendere, baristaer og barbacks. I dette prosjektet fikk vi avtalt et bruker亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med bartenderne hos ?Peloton Oslo, Café, Bar, Sykkelverksted?.
Problemstilling
Den endelige problemstillingen kan kort oppsummeres slik:
Hvordan kan vi bidra til en bedre og mer oversiktlig arbeidsdag for de ansatte bak baren p? Peloton?
Datainnsamlingsmetoder
Intervju
Vi har samlet data gjennom semistrukturerte intervju fordi vi ?nsket ? kartlegge behov vi ikke n?dvendigvis hadde tenkt p? hos m?lgruppen. Ved ? bruke semistrukturerte intervjuer kunne vi bruke oppf?lgingssp?rsm?l for ? utforske problemstillinger som kom opp underveis. Vi utviklet en intervjuguide som vi testet ved under et pilotintervju.
Vi gjennomf?rte f?rst 5 intervjuer med forskjellige bartendere som hadde jobbet p? ulike steder i Oslo. Disse unders?kelsene ble foretatt f?r vi inngikk 亚博娱乐官网_亚博pt手机客户端登录 med Peloton. Av disse 5, hadde 2 av deltakerne jobbet p? Peloton tidligere. Intervjuene ble gjort individuelt for ? unng? at intervjuobjektene ble p?virket av hverandre. Underveis i intervjuene tok vi opp lyd med mobiltelefonene v?re slik at vi kunne transkribere intervjuene i ettertid. Vi tok ogs? notater underveis, for ? understreke viktige poeng, og for ? loggf?re interessepunkter vi kunne f?lge opp underveis. Rett etter intervjuene var ferdige transkriberte vi lydopptakene, for ? senere kunne analysere disse.
Observasjon
Vi utf?rte 4 ikke-deltakende, direkte observasjoner, ved 4 forskjellige utelivsplasser i Oslo. Vi valgte ? forholde oss ikke-deltakende og relativt anonyme fordi vi ikke ?nsket ? forstyrre brukerne mens de arbeidet. Vi ?nsket ? danne oss et bilde av hvordan arbeidsdagen for brukerne faktisk var; Hva holder brukerne p? med gjennom dagen, og hvordan oppn?r de sine m?l? Dette gjorde vi ved ? se p? hvilke arbeidsoppgaver de gj?r, hvordan de utf?rer oppgavene, hvilke verkt?y og teknikker de bruker for ? muliggj?re utf?relsen, hvordan de opptrer ift. kunder mm. I denne sammenheng tok vi notater av hva vi observerte, samt bilder av det vi fikk lov til ? ta bilde av, for senere referansebruk. i Slik fikk vi ogs? innblikk i hvordan brukerne l?ste ulike utfordringer fra f?r.
Veien dit:
Analyse - behov og krav - konsept:
Vi analyserte dataene vi samlet inn gjennom intervju og observasjon ved hjelp av ?pen koding. Gjennom denne prosessen, utviklet vi i det andre stadiet konsepter til kode-kategorier som brukerne selv anvendte i intervjuene. Disse var henholdsvis ?Kommunikasjon?, ?Sikkerhet?, ?Glemsel?, ?Irritasjon?, ?Glede? og ?Verdsettelse?. Basert p? dette dannet vi oss et bildet av problemomr?det vi kunne l?se.
En gjennomg?ende tendens i dataen var et ?nske om at ?alt var i orden? og ?p? plass?; at alt var ?oversiktlig?. Vi lagde derfor konseptet ?Oversikt?, som bygger p? disse ytringene. Vi ?nsket at v?r artefakt skulle bidra til ? tilfredsstille brukerens behov for en opplevelse av bedre oversikt, b?de gjennom arbeidsdagen og i ettertid.
Vi utformet deretter en rekke krav basert p? dette behovet, som vi ?nsket at l?sningen v?r skulle innfri. Disse var at systemet skal (1) gi p?minnelse om oppgaver som skal utf?res (2) gi forvarsel via sms/e-post dersom oppgaver viker fra planen (3) gi en tydelig oversikt over hvilke oppgaver som skal utf?res (4) gi en tydelig oversikt over hvilke oppgaver som er utf?rt (5) ikke v?re til irritasjon for gjestene (6) t?le jevnlig rengj?ring & (7) t?le s?l. I tillegg skal brukerne kunne (8) registrere en oppgave som utf?rt (9) registrere ?rsak til at en oppgave ikke er utf?rt etter planen & (10) ta bort, legge til og endre oppgaver. Utover i prosjektet har vi m?tte se bort i fra noen av kravene, og ta hensyn til andre aspekter.
Tidlige prototyper:
MiniBar
En visuell representasjon av det fysiske rommet, gjennom en sentral enhet, kan gi oversikt over arbeidsoppgaver som m? gj?res. Dette kan gi bartendere ?yeblikkelig oversikt over hvilke arbeidsoppgaver som er gjort, og hva som m? gj?res.
Bar'O'Meter
Symbolsk visning av arbeidsoppgavene, deres status og oppgaveprogresjon der oppgaven skal utf?res. Konseptet baserer seg p? ? utforske desentralisering av oppgaveoversikt.
Resultat: BarOmeter
Etter ? ha evaluert ulike prototyper med brukerne, analysert ny data og skapt nye ideer gjennom to iterasjoner, endte vi opp med en h?yoppl?selig prototype av Barometer.
V?r endelige l?sning, Barometer, er et system for ? holde orden p? oppgaver som er utf?rt, og gi p?minnelse om hvilke oppgaver som skal gj?res. Systemet best?r av tre deler:
-
En hovedstasjon med 5 knapper. Hver knapp er tilknyttet én bestemt arbeidsoppgave/rutine, henholdsvis ?? fylle p? med melk?, ?? fylle p? ?l/vin/mineralvann?, ?? fylle p? bestikk?, ?? sjekke reservasjoner? og ?dagens oppgave? som endres daglig.
-
Knappene kan trykkes inn for ? registrere at arbeidsoppgaven er utf?rt.
-
Dersom knappen lyser, har oppgaven ikke blitt gjort.
-
Dersom knappen ikke lyser, og brukeren trykker p? den, vil oppgavens status tilbakestilles.
-
-
En ekstern knapp for oppgaveregistrering, plassert ved oppgaven. Knappen brukes til ? signalisere til hovedstasjonen at oppgaven er gjort. Denne knappen er tilknyttet én av oppgavene p? hovedstasjonen.
-
Knappen holdes inne i en periode p? 3 sekunder, for ? hindre at den trykkes inn ved en feiltakelse.
-
Dersom knappen trykkes og oppgaven ikke er gjort kan den tilbakestilles ved ? trykke igjen.
-
-
En LED-stripe n?r gulvet ved baren som lyser r?dt n?r minst en oppgave ikke har blitt gjort. N?r alle oppgaver er gjort, vil den lyse gr?nt.
Se filmen under for ? bedre forst? hvordan denne prototypen er laget: